واکنش رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقچی


واکنش رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقچی

به دنبال انتشار خبری از سوی مدیر اطلاعات ملی آمریکا، مبنی بر دست داشتن بن سلمان ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقچی، نرئیس مجلس نمایندگان آمریکا وعده وضع قانونی برای تحریم مسببان این قتل را داد و خواستار بازنگری در روابط واشنگتن و ریاض شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «العالم» ، شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با صدور بیانیه ای درباره دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقچی همچنین خواستار ارزیابی مجدد در روابط آمریکا با طرف سعودی شد.

پلوسی در این بیانیه نوشته است: در پی انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار نشریه واشنگتن پست، دولت آمریکا «باید» در روابط خود با عربستان سعودی بازنگری کند.

سی ان ان افزود: در این بیانیه پلوسی گفته است که دموکرات های حاضر در مجلس نمایندگان به پاس داشت زندگی کاری خاشقچی قانونی را برای تحریم کردن کسانی که مرتکب چنین خشونتی علیه روزنامه نگاران شدند، ارائه خواهد کرد.

در بیانیه رئیس مجلس نمایندگان دراین باره آمده است: عربستان سعودی باید بداند که جهان نظاره گر اقدامات «زننده» آنها است و مرتکبان به این عمل پاسخگو خواهند بود.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان: بایدن باید مستقیما بن سلمان را مجازات کند

بدنبال برملا شدن نقش بن سلمان در قتل خاشقچی، «آدام شیف» نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا نیز خواستار مجازات مستقیم رئیس جمهوری آمریکا علیه ولیعهد سعودی شد.

بنابراین گزارش، شیف که رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان است دراین باره گفت: کنون که نقش بن سلمان ، از سوی نهادهای اطلاعاتی آمریکا محرز و مشخص شده که وی مسئول کشتن جمال خاشقچی بوده ، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا باید در مسیر مجازات وی گام بردارد.

رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفت: امیدوارم دولت کنونی آمریکا در عمل عواقب مستقیمی را متوجه ولیعهد عربستان بکند ، برای شخص من این مساله پذیرفتنی نیست که تنها به دنبال افرادی که از دستور پیروی کرده اند رفت و آمران فرمان قتل خاشقچی را بی عقوبت گذاشت.

انتقاد سناتور آمریکایی از پاسخگو نکردن بن سلمان

«تیم کین» سناتور حزب دموکرات از ایالت ویرجینیا نیز در واکنش به دست داشتن بن سلمان به قتل خاشقچی گفت که از پاسخگو و مسئول ندانستن ولیعهد عربستان دراین ماجرا ناخرسند است.

کین در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان دراین باره که آیا رفتار دولت بایدن با دولت قبلی در قبال این موضوع متفاوت خواهد بود، گفت: نه! من از اینکه بن سلمان دراین زمینه مسئول و جوابگو شناخته نشود، ناخرسند هستم؛ لازم است که این فرد پاسخگو شناخته شود، چنانچه از این لحظه و از امروز ولیعهد عربستان برای این ماجرا جوابگو شناخته نشود، باید در گنگره ببینیم که دراین زمینه چه کاری می توانیم صورت دهیم.

اقدامات اولیه وزارت خارجه آمریکا علیه ریاض

بنابر گزارش ایرنا، وزیر خارجه آمریکا نیز از بازنگری موضع دولت آمریکا در رابطه با عربستان به ویژه درباره فروش تسلیحات سخن گفت و با اشاره به ،گزارش منتشر شده در خصوص نقش بن سلمان در قتل خاشقچی اظهار کرد روابط واشنگتن با ریاض، فراتر از افراد است.

آنتونی بلینکن هشتم اسفندماه ۱۳۹۹ در نشست خبری که پس از دیدار مجازی با همتایان خود در کانادا و مکزیک انجام شد، این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که چرا محمد بن سلمان جزو مجازات شدگان قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد حکام فعلی سعودی نیست.

وی در این کنفرانس خبری افزود: شما امروز گام‌های مهمی در ارزیابی دوباره روابط با سعودی ملاحظه کردید. نخست آنکه گزارش مربوط به قتل خاشقچی منتشر شد. ما این شفافیت را درباره نقش ولیعهد سعودی انجام دادیم که خود گزارش به تنهایی گویای آن است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: علاوه بر برخورد نسبت به گذشته، نگاهی به آینده برای جلوگیری از موارد مشابه بود. از این رو وزارت خزانه داری احمد العسیری معاون سابق سرویس اطلاعاتی سعودی را به خاطر نقش مستقیم وی در قتل جمال خاشقچی تحریم کرد.

بلینکن یادآور شد: همچنین نیروی واکنش سریع سعودی را تحت تحریم قرار دادیم و تحت مقررات «ممنوعیت خاشقچی»، محدودیت روادید بر ۷۶ شخص حقیقی سعودی اعمال کردیم.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز جمعه، گزارش غیر محرمانه‌ای را از قتل این روزنامه‌نگار منتقد حکام فعلی سعودی منتشر کرد که در آن آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی تایید کرده است.

در این گزارش آمده است: ما بر اساس کنترل ولیعهد در تصمیم‌گیری پادشاهی، دخالت مستقیم یک مشاور اصلی و محافظان محمد بن سلمان در جزئیات این عملیات و حمایت ولیعهد برای استفاده از اقدامات خشونت آمیز برای سکوت مخالفان خارج از کشور از جمله خاشقچی، به این ارزیابی رسیدیم. .

خاشقچی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی مهر ماه سال ۹۷ زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرد، به قتل رسید اما جسد او هیچ گاه پیدا نشد.

سازمان سیا پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه با قطعیت بالایی گزارش داد که بن سلمان شخصا دستور این قتل را صادر کرده است اما مقام های اطلاعاتی به طور علنی در این باره صحبت نکرده و شواهدی ارائه نکرده اند.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا