ترکیب ناکامان و بازیکنان افول کرده در نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از یاغی نجیب تا شماره نه عجیب!


ترکیب ناکامان و بازیکنان افول کرده در نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از یاغی نجیب تا شماره نه عجیب!

لیگ بیستم که در اواسط آبان ماه آغاز شده بود، به نیمه رسید. کمتر از یک روز دیگر نیم فصل دوم آغاز خواهد...

اختصاصی طرفداری - پیش از این در یک یادداشت با عنوان ترکیب کامیابان و برترین های نیم فصل اول لیگ بیستم، از هشت پا تا شهباز به ترکیب کامیابان نیم فصل اول لیگ بیستم پرداختیم. حالا در این یادداشت به سراغ ترکیب بازیکنان ناموفق و ناکام نیم فصل نخست لیگ بیستم رفتیم. بازیکنانی که افتی محسوس و ملموس داشتند و نتوانستند در حد و اندازه های خود ظاهر شوند.

دروازبان: علیرضا حقیقی (گل گهر سیرجان)

ترکیب ناکامان و بازیکنان افول کرده در نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از یاغی نجیب تا شماره نه عجیب!

حقیقی تنها گلری بود که توانست با اقتدار بالاتر از سیدحسین حسینی در درون دروازه ناکامان نیم فصل اول قرار گیرد. پس از عملکردی نسبتاً خوب در نساجی، حقیقی به عنوان یکی از خریدهای پرسروصدای لیگ و با نظر مستقیم امیر قلعه نویی به سیرجان آمد. او شروع چندان بدی در گل گهر نداشت، هر چند درجریان اولین شکست تیمش برابر پیکان چند اشتباه بزرگ مرتکب شد که یکی از آن ها در برابر پرتاب های بلند و معروف اوت نادر محمدی بود، جایی که حقیقی به جای مشت کردن پرتاب بلند محمدی، در تخمین مسیر توپ دچار اشتباه شد و توپ را در درون دروازه تیمش قرار داد! او همچنین در بازی خانگی گل گهر برابر استقلال هم به روند پرنوسان خود ادامه داد و با اشتباهاتش سه امتیاز آن دیدار را به آبی پوشان پایتخت هدیه کرد. در اواخر نیم فصل اول او جایگاه اصلی خود در ترکیب اصلی گل گهر را از دست داد و پس از نیمکت نشینی در دو بازی با سایپا و نفت مسجد سلیمان در دیدار با نساجی و پرسپولیس حتی در لیست 18 نفره تیمش هم جا نگرفت. در شرایطی که گفته می شد حقیقی با یکی از اعضای کادر فنی گل گهر دچار مشکل جدی شده است، این مسئله توسط سعید الهویی دستیار ژنرال تکذیب شد و الهویی در ارتباط با نیمکت‌نشینی علیرضا حقیقی گفت:

بخشی از این موضوع مربوط به مسائل فنی است و بخش دیگری مربوط به مشکلات خانوادگی علیرضا است. او درگیری یک بیماری خانوادگی شده که آقای قلعه‌نویی تصمیم گرفت به او استراحت دهد تا در بازگشت کارش را با تمرکز بیشتری دنبال کند.

در شرایطی که بحث عجیبی در رابطه با معاوضه حقیقی با محمد رضا اخباری دروازه بان تراکتور به وجود آمده بود، او با نظر امیر قلعه نویی تمرینات آماده سازی خود را به صورت اختصاصی با مربی دروازبان های گل گهر آغاز کرده و به تمرینات تیمش بازگشته است.

آیا حقیقی این شرایط را پشت سر خواهد گذاشت؟

پرنوسان بودن عملکرد دروازبان اسبق تیم ملی در جام جهانی 2014 یک واقعیت انکارناپذیر است. شاید کمی اوضاع برای حقیقی بهتر شود، ولی این فرازونشیب ها به بخشی جدایی ناپذیر در دوران بازی علیرضا حقیقی تبدیل شده است. او ثابت کرده که پس از یک اوج گیریِ مقطعی باز هم دچار افتی شدید خواهد شد!

مدافع میانی: سیاوش یزدانی (استقلال)

ترکیب ناکامان و بازیکنان افول کرده در نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از یاغی نجیب تا شماره نه عجیب!

بدون هیچ گونه غرض ورزی باید گفت که سیاوش یزدانی به هیچ عنوان مدافع سطح پایین و ضعیفی نیست. مشکل یزدانی ظاهراً در شیمی او با استقلال است! ظاهراً آب و هوای استقلال به سیاوش نمی سازد! او که در تابستان 98 با کلی امید و آرزو از سپاهان راهی استقلال استراماچونی شد، در اوایل لیگ نوزدهم چند بار به طور متناوب محروم شد. در شرایطی که به نظر می رسید با اوج گیری استقلال استرا، سیاوش هم خودش را در استقلال پیدا خواهد کرد، او در اواسط نیم فصل لیگ نوزدهم دچار مصدومیتی عجیب و مزمن از ناحیه همسترینگ شد که این مسئله باعث شد که یزدانی بخش مهمی از بازی های تیمش در لیگ نوزدهم را از دست بدهد. غیبت در دیدار‌های نیمه‌نهایی و فینال جام حذفی و همچنین مسابقات لیگ قهرمانان آسیا پایان فصل اخیر را به تلخی هر چه تمام تر برای سیاوش رقم زد.

اوضاع در لیگ بیستم هم برای سیاوش بهتر نشد که هیچ، بدتر هم شد! یزدانی در لیگ بیستم هم اسیر درد همسترینگی خود شده و چند هفته را از دست داد، هر چند که برخی از رفتارهای بعضاً نادرست سیاوش مانند ترک بدون اجازه اردوی استقلال در جریان بازی با ذوب آهن در اصفهان و برخی مصاحبه های نامتعارفِ وی، از سوی کادر فنی استقلال بی نظمی تلقی شد و او از چشم محمود فکری افتاد. در شرایطی که همه از احتمال بالای جدایی سیاوش از استقلال می گفتند، او با حضور در تمرینات تیمش بر این شایعات خط بطلان کشید و نشان داد که در جمع آبی پوشان باقی خواهد ماند.

آیا یزدانی این شرایط را پشت سر خواهد گذاشت؟

همان طور که چند خط بالاتر هم گفتیم، سیاوش یزدانی از لحاظ فنی یک مدافع خوب و قابل اعتنا به شمار می آید. مشکل اصلی او در ابتدا مصدومیت های سریالی و سپس حاشیه هایی ست که خود وی در ایجاد آن ها چندان بی تقصیر نبوده و نیست. مطمئناً اگر سیاوش سر خود را پایین انداخته و بدون هیچ حاشیه و یا واکنش به حاشیه سازی های احتمالی تمرینش را بکند، شرایط برایش تغییر خواهد کرد.

مدافع میانی: شاهین طاهرخانی (پیکان)

ترکیب ناکامان و بازیکنان افول کرده در نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از یاغی نجیب تا شماره نه عجیب!

مدافع جوان و آینده داری که در آکادمی استقلال رشد کرد، به تیم ملی امید رسید و در لیگ قهرمانان آسیا در ترکیب اصلی آبی ها بازی کرد، اکنون روزها خوبی را سپری نمی کند. زمانی که وی قراردادش را به دلیل سوءتفاهمات مالی با استقلال فسخ کرد، احمد مددی در ارتباط با قرارداد شاهین طاهرخانی گفت که احمد سعادتمند در پروسه تمدید قرارداد طاهرخانی، این قرارداد را 733 درصد افزایش داده است! به هر حال او که در ابتدای لیگ بیستم با دلخوری و جنجال های فراوان از جمع آبی ها جدا شد، حتی تا آستانه پیوستن به رقیب دیرینه آن ها نیز پیش رفت. در شرایطی که به نظر می آمد که قرار است این مدافع 192 سانتی متری جانشین شجاع خلیل زاده در پرسپولیس شود، او در مذاکراتش با ابراهیم شکوری خواستار قراردادی چندمیلیاردی و شروطی عجیب مانند یک بند فسخ بسیار پایین در قراردادش شد که با مخالفت مدیران پرسپولیس مواجه شد و در نهایت به پیکان پیوست.

طاهرخانی در پیکان هم روزهای خوبی را سپری نکرد. در جریان برد بسیار دیرهنگام پیکان برابر شهرخودرو، او تنها در نیمه اول مقابل رقیب مشهدی بازی کرد و پس از گرفتن یک اخطار در بین دو نیمه تعویض شد. پس از آن بازی طاهرخانی دچار مصدومیت شد، هر چند پس از پشت سر گذاشتن مصدومیت نیز از سوی کادرفنی مورد استفاده قرار نگرفت و کادر فنی پیکان حتی مدافع آکادمی این باشگاه یعنی سامان فلاح 19 ساله را هم به وی ترجیح داد. این مدافع حالا در آستانه جدایی از پیکان قرار گرفته است.

آیا طاهرخانی این شرایط را پشت سر خواهد گذاشت؟

همه چیز به خواست و ذهنیت خودش بستگی دارد. باید پذیرفت که طاهرخانی جوان به نوعی اسیر زیاده خواهی شد و این زیاده خواهی هم او را از استقلال دور کرد و هم جلوی انتقالش به پرسپولیس را گرفت. بدون شک اگر او از این ذهنیت زیاده خواهانه رها شود، سطح توقعات و انتظاراتش را به شکلی واقع گرایانه پایین بیاورد و سعی کند که یک شروع دوباره در فوتبال ایران داشته باشد، این اوضاع را تغییر خواهد داد؛ در غیر این صورت، او هم به خیل عظیم استعدادهای سوخته فوتبال ایران اضافه خواهد شد.

مدافع راست: عارف غلامی (استقلال)

ترکیب ناکامان و بازیکنان افول کرده در نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از یاغی نجیب تا شماره نه عجیب!

در یادداشت قبلی و در قسمت مربوط به انتخاب بهترین مدافع راست نوشتیم که نیم فصل اخیر برای سایر دفاع راست های حاضر در لیگ یک نیم فصل خاکستری بود و نمایش اکثر قریب به اتفاق بازیکنان در پست دفاع راست، نه فوق العاده بود و نه فاجعه بار. نه کسی در حد یک پدیده یا ستاره ظهور کرد و نه کسی عملکرد مصیبت باری داشت. همین مسئله باعث می شود که ما یک تغییر پست کوچک برای عارف غلامی در نظر بگیریم و نام این مدافع چندپُسته را به عنوان دفاع راست این ترکیب انتخاب کنیم.

کمتر هوادار استقلال است که در عملکرد بسیار ضعیف عارف غلامی با ما مؤافق نباشد. او که در نیم فصل نخست فصل قبل عملکردی خوب داشت و از استراماچونی لقب کاناوارو را گرفته بود، آن قدر پراشتباه بوده که حتی محمود فکری هم در برخی بازی ها عطای استفاده از او را به لقایش بخشیده است. اوج اشتباهات غلامی به دربی دی ماه گذشته برمی گردد، جایی که اون نه تنها روی گل های خورده تیمش مقصر بود، بلکه بسیار خوش شانس بود که پس از آن بی احتیاطی بزرگ و خطا بر روی مهدی عبدی در موقعیت تقریباً تک به تک از سوی رضا کرمانشاهی اخراج نشد. عملکرد پراشتباه غلامی در واپسین بازی نیم فصل استقلال برابر سپاهان هم باز سر و صدای طرفداران استقلال را درآورد. او که حتی از سوی اسکوچیچ به تیم ملی هم دعوت شده بود، باید خیلی خوش شانس باشد که در اردوی نوروزی تیم ملی باز هم به جمع یوزها دعوت شود.

آیا غلامی این شرایط را پشت سر خواهد گذاشت؟

پاسخ به این پرسش بسیار دشوار است. از یک طرف فراموش نکنیم که غلامی یک مدافع جوان است و پتانسیل خوبی برای پیشرفت دارد. بهترین بازی های غلامی در استقلال استراماچونی بود، جایی که او به عنوان یک مدافع یارکوب و پا به توپ در ترکیب سه نفره خط میانی آبی ها به میدان می رفت. در حقیقت استرا بهترین بازی را از عارف می گرفت؛ هر چند که مشکل اصلی دقیقاً همین جاست! عارف قبل از پیوستن به استقلالِ استرا، از سپاهان، ذوب آهن و حتی فولاد به نوعی دیپورت شده بود و حتی در زمستان 97 و در نیم فصل لیگ هجدهم، برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت سرخپوشان شانس به خدمت گرفتن وی را رد کرده بود. پس از اوج گیری زیر نظر استراماچونی، در شرایطی که به نظر می رسید اوضاع برای عارف بسیار خوب پیش می رود، استرا از استقلال رفت و عارف هم مصدوم شد. پس از بازگشت چه زیر نظر مجیدی و چه تحت هدایت فکری غلامی نتوانست پیشرفت خود را ادامه دهد و حتی دچار افت هم شد. شاید با یک تغییر تاکتیک اوضاع برای غلامی کمی بهتر شود! به نظر می آید که غلامی برای بازی در یک دفاع سه نفره بسیار مناسب تر باشد.

دفاع چپ: محمد نادری (استقلال)

ترکیب ناکامان و بازیکنان افول کرده در نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از یاغی نجیب تا شماره نه عجیب!

بدون شک انتقال نسبتاً مستقیم نادری از پرسپولیس به استقلال، پرسروصداترین انتقال در آغاز فصل بود. از این جهت می گوییم نسبتاً مستقیم که نادری در دو مقطع به عنوان بازیکن قرضی از کورتریک در پرسپولیس بازی می کرد و در جمع سرخپوشان پیشرفت قابل ملاحظه ای هم کرده بود و حتی به تیم ملی هم دعوت شده بود؛ پس از دائمی نشدن قرارداد وی با پرسپولیس که ظاهراً به دلایل مالی و با تعلل مهدی رسول پناه سرپرست وقت سرخپوشان صورت نگرفت، او قراردادی خوب با استقلال امضا کرد؛ در حقیقت محمد نادری از معدود بازیکنانی بود که با نظر مستقیم شخص محمود فکری به استقلال پیوست.

نیمکت نشینی و پس از آن جدایی عجیب و غریب هروویه میلیچ مدافع چپ بسیار خوب و محبوب آبی ها، نادری را به ترکیب اصلی استقلال رساند، هر چند که مشکلات اصلی نادر دقیقاً از همان جا آغاز شد! او ناخواسته از سوی هواداران استقلال در ترازوی قیاس با میلیچ قرار گرفت و همین مسئله فشار کار روی نادری را چنان زیاد کرد که ضریب اشتباهاتش بالا رفت و پس از یک دربی ناموفق و پراشتباه حتی جایگاهش در ترکیب اصلی استقلال را از دست داد. هر چند که انتخاب ترکیب یک تیم حق مسلم هر مربی می باشد، ولی این نکته هم قابل ذکر است که این تغییرات بیش از حد محمود فکری در چینش ترکیب و تاکتیک استقلال به نوعی ریتم بازیکنان تیمش را دچار اختلال می کند. به هر روی این بازیکن با گذشت نیم فصل از لیگ برتر نتوانسته شایستگی خود را نشان دهد، جایی که او به عنوان یک دفاع کناری نه توانسته گلی به نام خود ثبت کند و نه پاس گلی بدهد.

آیا نادری این شرایط را پشت سر خواهد گذاشت؟

محمد نادری یک بازیکن محجوب، نجیب و بااخلاق است. تا به حال هیچ گونه بداخلاقی و حاشیه ای از نادری دیده نشده است و همین مسئله به نوعی می تواند فشار روی نادری را کم کند. این درست است که نادری با انتقال به استقلال اِسماً به یاغی جدید فوتبال ایران تبدیل شد، ولی همین اجتناب او از حواشی می تواند این برچسب یاغی را از روی نام وی بردارد. البته نباید فراموش کرد که بخش مهمی راجع به پیشرفت نادری در استقلال هم به اعتماد کادر فنی استقلال به وی بستگی دارد.

هافبک دفاعی: مهدی کیانی (سپاهان)

ترکیب ناکامان و بازیکنان افول کرده در نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از یاغی نجیب تا شماره نه عجیب!

مهدی کیانی که تنها هافبک دفاعی تخصصی سپاهان به شمار می رود، ظاهراً در تیم محرم نویدکیا جایی ندارد. مهدی کیانی به عنوان بازیکن محبوب امیر قلعه‌نویی در ابتدای لیگ هجدهم به این تیم آمد و ژنرال به خاطر او قید الماس تراش نخورده ای همچون میلاد سرلک را زد، سرلک به نساجی پیوست و کیانی نیز کاپیتان سپاهان شد. کاپیتانِ اسبق تراکتور و هم اکنون سابق سپاهان در آغاز این فصل قصد جدایی داشت هر چند با وی مخالفت شد و این اجازه به او داده نشد.

این بازیکن باتجربه نهاوندی در سپاهانِ لیگ بیستم جایگاه خود را از دست داده و یک نیمکت نشین بوده است. محرم نویدکیا، محمد کریمی را به کیانی ترجیح داده و اتفاقاً جواب هم گرفته است. کیانی بخش اعظم نیم فصل اخیر را بازی نکرد و از دست داد، در نتیجه در شرایط کنونی همه منتظر جدایی کیانی از جمع طلایی‌پوشان هستند.

آیا کیانی این شرایط را پشت سر خواهد گذاشت؟

در این که کیانی که به تازگی وارد 35 سالگی خود شده، در سال های پایانی فوتبال خود را به سر می برد شکی نیست. به نظر یک انتقال نوستالژیک به تیم اسبق وی تراکتور بتواند هم به نفع او باشد و هم تراکتور؛ البته این مهم در گروی توافقات مالی میان بازیکن و باشگاه است و به نظر می رسد پیشنهاد مالی بالای کیانی، فعلاً همه چیز را در استندبای قرار داده است!

هافبک میانی: فرشید باقری (استقلال)

ترکیب ناکامان و بازیکنان افول کرده در نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از یاغی نجیب تا شماره نه عجیب!

پس از چند مرتبه اعتراض و بی نظمی در فصل قبل در استقلال، اوضاع برای فرشید باقری در فصل جدید هم اصلاً خوب پیش نرفته است. در جریان نخستین شکست فصل استقلال در هفته دوم برابر فولاد، فرشید باقری به شدت مورد انتقاد هواداران این تیم قرار گرفت. این بازیکن روی صحنه گل اول فولاد بر روی لوسیانو پریرا مرتکب خطا شد و پس از ارسال همان ضربه توسط پاتوسی روی دروازه استقلال، در حالیکه به نظر می رسید باقری می تواند با پریدن به هوا توپ را دور کند، او این کار را انجام نداد و فرشاد احمدزاده کوتاه قامت که در پشت سر باقری قرار داشت، با ضربه سری محکم، دروازه حسینی را گشود. این اشتباه باقری برای هواداران استقلال، به نوعی یادآور اشتباه مشابه باقری در جریان دربی برگشت لیگ هجدهم و تک گل پیروزی-بخش احمد نوراللهی برای سرخپوشان پایتخت بود و این مسئله فشارها را بر روی باقری به شدت افزایش داد به گونه ای که او در اقدامی احساسی از باشگاه خواست که رضایتنامه اش را صادر کنند تا وی از جمع استقلال جدا شود. بعدتر در جریان دربی رفت لیگ بیستم، باقری که نیمکت نشین شده بود، به انتقاد از تاکتیک های محمود فکری پرداخت و همین مسئله باعث شد که در لیست سیاه فکری جای گیرد. در کل ملغمه ای از مسائل فنی و انضباطی، یک نیم فصل افتضاح را برای هافبک میانیِ کرمانی استقلال رقم زد.

آیا باقری این شرایط را پشت سر خواهد گذاشت؟

به نظر می آید که کار باقری در استقلال تمام شده باشد. حتی چند رسانه از پیشنهاد استقلال به سپاهان در ارتباط با تعویض و جابجایی فرشید باقری و مهدی کیانی نوشتند. البته گفته می شود که با توجه به آمادگی باقری در تمرینات استقلال، او قرار است به ترکیب اصلی آبی پوشان در اولین بازی نیم فصل دوم این تیم جلوی مس رفسنجان بازگردد؛ اگر این بازگشت موفقیت آمیز نباشد حقیقتاً تصور کردن آینده ای مشترک برای باقری و استقلال دور از ذهن خواهد بود.

هافبک تهاجمی: مسعود شجاعی (تراکتور)

ترکیب ناکامان و بازیکنان افول کرده در نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از یاغی نجیب تا شماره نه عجیب!

بدون هیچ شکی نمی توان به عنوان یک انسان شریف برای مسعود شجاعی احترام قائل نبود؛ ولی این مسئله باعث نمی شود که تأثیر گذر ایام روی تحرک و البته بازی مسعود شجاعی را نادیده بگیریم. گرچه شجاعی همچنان می تواند با ارسال یک پاس کلیدیِ دقیق حتی نتیجه بازی را به نفع تراکتور عوض کند، ولی همین مشکل بالا رفتن سن و کاهش تحرک شجاعی در هنگام لو رفتن توپ و عدم پرس و بازگشت از سوی مسعود، تراکتور را در فاز دفاعی به شدت آسیب پذیر کرده است.

در این میان تجربه مریی-بازیکن برای مسعود شجاعی کار را حتی سخت تر کرد و به نوعی بر تمرکز کامل وی بر روی بازی کردنش تأثیر منفی گذاشت. این اختلال، عدم تمرکز و تأثیر منفی به خصوص در جریان شکست خانگی تراکتور برابر استقلال و پاس اشتباه شجاعی به دیاباته روی گل اول استقلال به شدت نمود پیدا کرد. البته این را هم نباید فراموش کرد که به رغم همان بازی کم تحرک و ایستا، شجاعی بیشتر از تمامی هم تیمی هایش در نیم فصل اول هم پاس گل داد و هم خطا گرفت، ولی روی دیگر سکه عدم پرس کردن وی بود که دفاع نه چندان مستحکم تراکتور را حتی آسیب پذیرتر هم کرد.

آیا شجاعی این شرایط را پشت سر خواهد گذاشت؟

همه چیز به نحوه استفاده رسول خطیبی از کاپیتان سابق تیم ملی بستگی دارد. این یک واقعیت است که دیگر نمی توان برای کل 90 دقیقه روی مسعود حساب کرد. البته این که مسعود هم اکنون قادر است تمام تمرکز خود را روی بازی کردن بگذارد، می تواند اوضاع را هم برای مسعود و هم تراکتور بسیار بهتر کند.

وینگر راست: سعید واسعی (تراکتور)

ترکیب ناکامان و بازیکنان افول کرده در نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از یاغی نجیب تا شماره نه عجیب!

پس از پایان لیگ نوزدهم، سعید واسعی که به عنوان یک بازیکن چندپسته که هم می توانست در قالب وینگر چپ و راست تأثیرگزار باشد و هم پست هافبک هجومی پیکان را پوشش بدهد، جزء بازیکنانی بود که تیم های زیادی را خواهان خود می دید. واسعی که چند بار در فضای مجازی برای حضور در استقلال گراهایی داده بود، در نهایت قرارداد خود را به طور یک طرفه با پیکان فسخ کرد. در این میان مدیران استقلال ریسک نکردند و در شرایطی که به بازیکنی با خصوصیات واسعی نیاز مبرم داشتند، قید خرید او را زدند. واسعی هم که از استقلال ناامید شده بود، پیشنهاد تراکتور را پذیرفت و به پرشورهای تبریز پیوست. شروع واسعی در تراکتور چندان خوب نبود، هر چند که با محرومیت 4 ماهه وی به دلیل فسخ یک طرفه قراردادش با پیکان، همان شروع نه چندان خوب به فاجعه ختم شد!

در این میان مدیران تراکتور از واسعی خواستند که ۴۰ درصد از قراردادش را کم کند _که این رقم بیش از ۲ میلیارد تومان بوده است! همچنین آن ها از که هافبک سابق پیکان خواستند که با تراکتور یک قرارداد بلند مدت ببندد تا این چنین محرومیت چهار ماهه اش را جبران نماید. در این میان واسعی که کماکان محرومیت خود را قبول نداشت و معتقد بود که قراردادش را به طور "قانونی" با پیکان فسخ کرده است، پیشنهاد تراکتور را نپذیرفت و حتی به باخت سنگین خانگی تی تی ها برابر استقلال با یک استوری عجیب اینستاگرامی واکنش نشان داد:

دست خدا بالاتر از دست آنهاست :)

این نیز می گذرد

در شرایطی که واسعی در لیگ نوزدهم خود را به عنوان یک پدیده مدعیِ پیراهن تیم ملی مطرح کرده بود، بخش اعظم لیگ بیستم را به دلیل محرومیت از دست داده و روزهای پرحاشیه ای سپری می کند.

آیا واسعی این شرایط را پشت سر خواهد گذاشت؟

بسیار بعید است که واسعی در تراکتور آینده ای داشته باشد. البته با توجه به تغییرات روی نیمکت تراکتور و بازگشت رسول خطیبی به این تیم، شاید با نظر رسول داستان متفاوت شود. به هر روی ورای همه این پیش بینی ها و احتمالات در ارتباط با آینده واسعی، پر واضح است که این بازیکن بااستعداد می بایست این رویکرد به غایت غیرحرفه ای خود را تغییر دهد. او چه به استقلال بپیوندند، چه در تراکتور بماند و چه مقصد سومی را انتخاب کند با این دیدگاه نه چندان متعهدانه به جایی نخواهد رسید و به خیل استعدادهای سوخته و حیف شده فوتبال ایران اضافه خواهد شد.

وینگر چپ: مهدی مهدی خانی (پرسپولیس)

ترکیب ناکامان و بازیکنان افول کرده در نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از یاغی نجیب تا شماره نه عجیب!

حتماً همه ما برایان کریستانته شماره 4 رم را می شناسیم. در جریان نقل و انتقالات وحشتناک، پراشتباه و ویران کننده رم در سال 2018، مونچی مدیر ورزشی وقت رمی ها، به طور همزمان با قیمتی پایین راجا ناینگولان و کوین استروتمن دو کاپیتان و دو ستون اصلی جالوروسی را فروخت و به جای آن ها با هزینه کردن حدود 100 میلیون یورو، سه بازیکن به خدمت گرفت: خاویر پاستوره همیشه مصدوم با یک قرارداد پنج ساله و بسیار بالا، استیون انزونزی بی خیال و بی انگیزه و برایان کریستانته ای که در بهترین حالت یک بازیکن معمولی بود! پس از جدایی نینجای محبوب رمی ها راجا ناینگولان، کریستانته با اعتماد به نفسی مثال زدنی پیراهن شماره 4 راجا را بر تن کرد و با نمایش مداوماً ضعیف و پراشتباهش به شکل مضاعفی سوهان روح هواداران رم در اقصی نقاط دنیا شد! این روزها علاوه بر شماره 4، بازوبند رم را هم روی بازوی کریستانته می بینیم؛ دیدن بازوبندی که سال ها بر بازوی اسطوره های محترم، محبوب و بزرگی همچون توتی، ده روسی و تومازی بسته می شد بر بازوی کریستانته و البته شماره چهاری که نینجای رمی ها چندین سال با بازی های متعهدانه و درخشانش به آن هویت داده بود بر تن کریستانته، نه تنها برای هوادار رم بلکه برای هر هوادار فوتبالی تلخ، دردناک، مشمئزکننده، تهوع آور و نفرت انگیز است!

ترکیب ناکامان و بازیکنان افول کرده در نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از یاغی نجیب تا شماره نه عجیب!

این مقدمه عجیب و غریب را نوشتیم تا به انتخاب شماره بحث برانگیز محمدمهدی مهدی خانی در پرسپولیس برسیم! در شرایطی که دو مهدی پیشین پرسپولیس (طارمی و ترابی که البته نفر آخر برگشت)، با شماره 9 این تیم هم با ارائه بازی های خارق العاده بهترین بازیکن لیگ برتر شدند و هم لیگ را فتح کردند، انتظار می رفت که کادر فنی سرخپوشان در تحویل شماره نُهی که پیشتر بر تن اسطوره بزرگی همچون صفر ایرانپاک بود دقت بیشتری بکند. نکته جالب اینجاست که در ابتدای لیگ بیستم مهدی عبدی محصول جوان و بااستعداد آکادمی پرسپولیس، خواهان پوشیدن شماره 9 شد که با توجه به مخالفت کادر فنی این تیم، شماره عبدی همان 16 باقی ماند و البته عبدی هم با گلزنی در فینال لیگ قهرمانان آسیا و دربی رفت، به تاریخسازی خود ادامه داد؛ ولی تحویل شماره 9 به مهاجمی که یک سال بد را در واراژدین کرواسی پشت سر گذاشته بود حقیقتاً عجیب بود! مهدیِ سوم با شماره 9 سرخپوشان چه بخواهد و چه نخواهد با اسلاف خود مقایسه می شود و این مسئله فشاری مضاعف را بر روی او ایجاد کرده است. به عنوان نمونه در جریان بازی برابر مس رفسنجان، مهدی خانی که به عنوان یک بازیکن جایگزین به زمین آمده بود، فرصتی ایده‌آل را به شکلی مبتدیانه از دست داد، تا نشان دهد فشار زیادی بر روی او وجود دارد.

آیا مهدی خانی این شرایط را پشت سر خواهد گذاشت؟

واقعیت اینجاست که برای موفقیت مهدی خانی هم با مواردی امیدوارکننده رو به رو هستیم و هم ناامیدکننده! مهدی خانی یک بازیکن چندپسته و جنگنده است. در جریان تنها برد تیم ملی جوانان کشورمان در جام جهانی جوانان 2017، تک گل پیروزی بخش تیم ملی جوانان برابر کاستاریکا را به زیبایی به ثمر رسانید. در آبان‌ماه امسال هم که وی به پرسپولیس پیوست، برانکو ایوانکوویچ معمار پرسپولیس دهه 90 از خرید مهدی خانی به عنوان یک خرید خوب یاد کرد و عنوان کرد که حتی خود او هم زمانی مهدی خانی را برای پرسپولیس می خواسته است.

از طرفی دیگر آمار مهدی خانی به عنوان یک بازیکن مهاجم بسیار ناامیدکننده است! زمانی که مهدی خانی به پرسپولیس پیوست آماری از او منتشر شد که نشان می داد او در 4 سال اخیر با در نظر گرفتن بازی های رسمی تیم ملی امید در این سال ها و البته دیدارهای باشگاهی در ۷۷ بازی آمار ۷ گل و ۶ پاس گل را ثبت کرده است. اگر مسابقات باشگاهی را از ملی تفکیک کنیم، به آمار ۶۹ بازی، ۷ گل و ۶ پاس گل می رسیم؛ آماری که مطلقاً جالب نیست! البته هنوز هم از نظر ما اولین کاری که مهدی خانی باید انجام دهد، تغییر شماره 9 است!

مهاجم نوک: آرمان رمضانی (پرسپولیس)

ترکیب ناکامان و بازیکنان افول کرده در نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از یاغی نجیب تا شماره نه عجیب!

پس از تمدید نکردن علی علیپور و عدم توافق با شهریار مغانلو مدیران پرسپولیس در ابتدای فصل با مهاجم سابق سایپا آرمان رمضانی قرارداد بستند. آمار گلزنی رمضانی بی شباهت به آمار گلزنی کریستین اوساگوانا مهاجم نیجریه ای فصل قبل پرسپولیس نبود، به عنوان مثال رمضانی در لیگ نوزدهم تنها 4 گل به ثمر رسانده بود که 2 گل از این 4 گل پنالتی بودند.

قاعدتاً پرسپولیسی ها به خوبی می دانستند که رمضانی بیش از این که یک مهاجم تمام کننده و گلزن باشد، یک مهاجم کارگر و جنگنده است، هر چند خرید رمضانی بیشتر با فلسفه یک بک-آپ و یک بازیکن نیمکت نشین انجام شد. پس از محرومیت بدموقع عیسی آل کثیر، یحیی گل محمدی مجبور شد از رمضانی بیشتر استفاده کند. به رغم عملکرد بسیار خوب در نبردهای هوایی _مورد مهمی که رمضانی تبحرش را در آن قبل تر هم نشان داده بود، رمضانی نتوانست آن چیزی باشد که هواداران و کادر فنی پرسپولیس می خواستند و حتی در به ثمر رساندن یک گل هم ناتوان ماند. البته این را هم نباید فراموش کرد که در آن بازی معروف نیمه نهایی لیگ قهرمانان برابر النصر، پس از اخراج پهلوان و ده نفره شدن پرسپولیس، آرمان رمضانی با جنگندگی مثال زدنی اش، دو مدافع میانی رقیب عربستانی یعنی مایکون پریرا و عبدالله مادو را عقب نگه داشت و اجازه بیشتر شدن فشار رقیب سعودی روی دروازه سرخپوشان را نداد. هر چند با آغاز رقابت های لیگ بیستم و در شرایطی که پرسپولیس به یک مهاجم گلزن نیاز داشت، رمضانی نتوانست خودی نشان دهد و بعدتر با نیمکت نشین شدن مهدی عبدی و استفاده یحیی از تاکتیک 0-6-4، حتی همان اندک دقایقی که به رمضانی بازی می رسید هم قطع شد. رمضانی بازی های پایانی پرسپولیس در نیم فصل اول را نیز به دلیل ابتلا به کرونا از دست داد، تا به معنای واقع کلمه سریال بدشانسی هایش در جمع ارتش سرخ تکمیل شود.

آیا رمضانی این شرایط را پشت سر خواهد گذاشت؟

بسیار بعید است! با توجه به این که گفته می شود کار انتقال قرضی شهریار مغانلو از سانتاکلارا به پرسپولیس مراحل پایانی خود را طی می کند، دیگر نمی توان آینده خاصی را برای رمضانی در میان ارتش سرخ متصور بود.

بیشتر بخوانید:

ترکیب کامیابان و برترین های نیم فصل اول لیگ بیستم؛ از هشت پا تا شهباز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟