یادنامه شهادت حضرت شاهچراغ (ع)


یادنامه شهادت حضرت شاهچراغ (ع)

شیراز - ایرنا - 17 رجب سالروز بزرگداشت شهادت حضرت احمد بن موسی الکاظم معروف به حضرت شاهچراغ(ع) برادر بزرگتر حضرت امام رضا(ع) است.

صفت بارز و پسندیده آن حضرت ولایتمداری است که خود را در بیعت امام رضا (ع) خواند و از مردم هم خواست تا با ثامن الحجج(ع) بیعت کنند.

شیراز را از دیرباز شهر حضرت شاهچراغ (ع) می‌شناسند، بسیاری از شهروندان و مسافرانی که از جای جای سرزمین کهن ایران زمین به شیراز سفر می کنند ، زیارت بارگاه نورانی حضرت شاهچراغ (ع) را در برنامه نخست خود دارند ، از این رو آن حضرت در میان دوستداران خاندان عصمت و طهارت شناخته شده است و همان گونه که بارگاه ملکوتی حضرت شاهچراغ (ع) در ابتدای ورود به شیراز پیدا و هویدا می شود ، نام بلند ان حضرت نیز زینت بخش عنوان سومین حرم اهل بیت برای شیراز است.

رهبر معظم انقلاب در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ به استان فارس، شیراز را به واسطه افتخار میزبانی حرم مطهر امامزادگان والا مقام به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی معرفی کردند.

حرم مطهر احمدبن موسی(ع) پس از آستان مقدس علی‌بن‌موسی الرضا(ع) و حضرت معصومه(س) سومین حرم اهل بیت‌(ع) در ایران به شمار می‌رود که پایگاه بزرگی برای نشر معارف اهل‌بیت(ع) در جنوب کشور محسوب می‌شود.

چهره های مختلف مذهبی در باره شخصیت والای حضرت شاهچراغ و لزوم تکریم و بزرگداشت آن حضرت سخنان فاخر گفته اند ، محور همه این سخنان توجه به ابعاد شخصیتی حضرت شاهچراغ (ع) به ویژه بعد ولایتمداری آن حضرت است .

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به شخصیت حضرت احمد بن موسی (ع) و چرایی نامگذاری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب به ایرنا گفت: حضرت شاهچراغ (ع) و دیگر امامزادگان نه تنها از نظر نسبی مربوط به اهل بیت (ع) بودند بلکه ترویج دهنده فکر و فرهنگ ولایی در کشور بودند.
آیت الله لطف الله دژکام افزود: اینکه در ایران اسلامی و جای جای کشور از حضور امامزادگان بزرگ و پرتاثیری از حیث معنوی و اجتماعی بهره مند هستیم جای تردید ندارد اما این نورانیتی که در ایران به وجود آمده ابتدا به خاطر حضور پرنور حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است که مشهد را نگین و پایتخت معنوی کشور کرده است.
تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) ادامه داد: در ادامه حضور حضرت، یک مهاجرتی حضرت معصومه (س) به ایران داشتند که قم از نورانیت ایشان بهره مند شد و یک مهاجرتی نیز حضرت احمد بن موسی (ع) و برادرانشان به سمت ایران داشتند که شیراز از این نورانیت بهره برد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: در حرکت حضرت احمد بن موسی (ع) به شیراز و فارس یک جمع قابل توجهی از سادات و اولاد ائمه به رهبری و سرپرستی حضرت احمد بن موسی (ع) حضور داشتند که در یک دوره قابل توجه در حدود نیم قرن در جای جای استان فارس و شیراز حضور پیدا کردند.
آیت الله دژکام یادآور شد: از جمله امامزادگانی که در شیراز حضور یافتند می توانیم به حضرت سید محمد (ع)، حضرت سید علاء الدین حسین (ع)، حضرت سید علی بن حمزه (ع) و حضرت سید تاج الدین غریب (ع) اشاره کرد که اینها هرکدام برای خود پیشینه تاریخی دارند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری نیز در ارتباط با شخصیت این امامزاده عظیم الشان با اشاره به مشهور بودن حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) به امین ولایت، گفت: خیلی‌ها بعد از شهادت حضرت موسی بن جعفر (ع) برای بیعت با ایشان آمدند چون هم سن ایشان بالاتر بود و هم دارای مقامات عالیه بودند اما حضرت فرمودند شما همراه من بیایید تا جانشین پدر را معرفی کنم و آنها پیش امام رضا (ع) آوردند و گفتند امام شما بعد از پدر ایشان است و من در بیعت ایشان هستم و بر شما لازم است با ایشان بیعت کنید.
آیت الله سید علی اصغر دستغیب افزود: امام رضا (ع) نیز درباره ایشان اینگونه دعا کردند، همچنان که حق من را ضایع نکردی خداوند حق تو را ضایع نکند.

رئیس حوزه های علمیه کشور نیز در این زمینه گفت: حضرت احمد بن موسی برادر بزرگ امام رضا (ع) است که مورد احترام پدر بزرگوارش و انسان بزرگ و جلیل القدری بوده است.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به ولایت مداری حضرت احمد بن موسی (ع) افزود: امروز در جامعه سخن از ولایت مداری است، ولایت مداری را از حضرت احمد بن موسی (ع) باید آموخت که وقتی مردم برای بیعت با او آمدند گفت برادر من امام و پیشوای جامعه است و باید با او بیعت کنید.

برنامه های بزرگداشت شهادت حضرت شاهچراغ (ع)

به مناسبت ۱۷ رجب سالروز بزرگداشت شهادت سیدالسادات الاعاظم، امسال هم ویژه برنامه های مختلفی با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در سومین حرم اهل بیت علیهم السلام برگزار می شود.

حجت الاسلام احمد سلامی معاون فرهنگی و تبلیغات اسلامی آستان حضرت شاهچراغ (ع) در تشریح این برنامه ها گفت: شامگاه یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ در شب بزرگداشت شهادت، مداح روشن دل حاج محمد شریف زاده بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(ره) در رثای شهادت امین ولایت مرثیه سرایی کرد.
وی ادامه داد: دوشنبه ۱۱ اسفند در ظهر شهادت، مهدی کریم پور بعد از نماز ظهر و عصر مرثیه سرایی می کند. بعد از نماز مغرب و عشاء نیز حجت الاسلام و المسلمین حسین مومنی درباره فضایل و مناقب حضرت احمدبن موسی(ع) به ایراد سخن می پردازد و حاج سید مهدی میرداماد در سوگ شهادت این امامزاده واجب التکریم، مرثیه سرایی خواهد کرد. پخش ویژه برنامه رادیو حرم در صبح و بعد از ظهر، حزب خوانی کلام الله مجید در مرکز دارالقرآن از ساعت ۹ تا ۱۷ و برگزاری نشست تخصصی مداحان برجسته استان فارس با همکاری کانون مداحان و بسیج مداحان استان فارس و با حضور حجت الاسلام و المسلمین مومنی از دیگر برنامه های این روز است.
حجت الاسلام سلامی در ادامه به عزاداری خدام حرم مطهر در عصر شهادت اشاره کرد و گفت: دوشنبه از ساعت ۱۶:۳۰، خادمان این بارگاه منور در مراسمی معنوی با مداحی حاج سعید خائف پناه در رثای شهادت سیدالسادات الاعاظم، مرثیه سرایی می کنند.
معاون فرهنگی و تبلیغات اسلامی حرم مطهر، در پایان به برنامه های تدارک دیده شده برای کودکان اشاره کرد و گفت: دوشنبه ساعت ۹ صبح ویژه برنامه سخنرانی و مداحی در رواق دارالذکر و در عصر همین روز از ساعت ۱۶ برنامه نقاشی با موضوع حضرت شاهچراغ(ع) در صحن مطهر، برای این عزیزان اجرا خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟