به دست خود درختی می‌نشانم


به دست خود درختی می‌نشانم

مشهد- ایرنا- اسفند ماه همیشه با بوی بهار همراه است، بوی زندگی و شکوفایی، ماهی که درختان جامه سبز بر تن می‌کنند و به استقبال بهار زیبا می‌روند و در نیمه اسفند در روز درختکاری نیز به رسم و سنت دیرینه، ایرانیان با کاشت نهال، طبیعت دوستی خود را نشان می‌دهند.

درختکاری، پیوندی دیرینه با فرهنگ ایران زمین دارد، بنا به نوشته مورخان یونانی، نزدیک به سه هزار سال قبل، اطراف خانه‌های ایرانیان را باغ‌هایی سرسبز احاطه کرده ‌بود و در ایران باستان ‌نیز ایرانیان در جشن‌های خاص درخت می‌کاشتند.
نیمه اسفندماه نیز در فرهنگ ایران زمین روز درختکاری نام گرفته، روزی که نهال‌های کوچک در دل زمین پیر جای می‌گیرند و به قول شاعر "به دست خود درختی می‌نشانم، به پایش جوی آبی می‌کشانم".
در روز درختکاری اقدامات نمادینی برای کاشت نهال و نشان دادن احترام به محیط زیست و طبیعت صورت می گیرد طبیعتی که تنفس آدمی به آن وابسته است ولی متاسفانه گاه به دست همین بشر امروزی در معرض نابودی قرار می‌گیرد.
در ۱۵ اسفند ماه اقدامات مختلفی با رویکرد و اولویت کاشت نهال در اقصی نقاط کشور صورت می‌گیرد و در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیز طرح‌های مختلفی برای روز و هفته درختکاری پیش‌بینی شده که طرح " باغ زندگی" و کاشت درخت به نام تازه متولدین و یا تازه مزدوجین و پویش سراسری درختکاری از آن جمله است.


پویش نفس عمیق و کاشت نهال
معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد برای هفته درختکاری امسال از توزیع و کاشت ۱۲۰ هزار اصله نهال خبر داد و افزود: امسال به مناسبت هفته درختکاری برنامه‌های ویژه ای در قالب پویش "نفس عمیق" برنامه‌ریزی شده ‌است.
مهدی یعقوبی افزود: امسال‌ با توجه به شرایط کرونایی و الزام به برگزار نشدن تجمع شهروندان، ثبت‌نام برای دریافت نهال‌های مثمر و غیرمثمر از یکم تا نیمه اسفندماه فقط از طریق سامانه به نشانی Gsms.mashhad.ir انجام می‌شود.
وی ادامه داد: تمام گونه‌های ثبت شده در سیستم انبارداری مناطق، موجود است و نظارت بر این فرایند انجام خواهد شد، همچنین چنانچه ظرفیت، تکمیل شود باز هم امکان افزایش تعداد نهال وجود خواهد داشت.
معاون شهردار مشهد گفت: این شهر به عنوان یکی از کلا نشهرهای پیش رو در حوزه محیط زیست، بستر لازم برای درخواست نهال، به صورت الکترونیکی را در اختیار شهروندان قرار داده است و با اهدای درخت رایگان به شهروندان در قالب این سامانه علاوه بر اطمینان از کاشت نهال در محل ثبت شده در سامانه، خدمات مختلف در حوزه نگهداری درخت و نیز تسهیلات تشویقی برای مشارکت شهروندان در آبیاری درختان به شهروندان ارائه می شود.
یعقوبی افزود: چنانچه ظرفیت پیش بینی شده برای اهدای درخت رایگان به شهروندان تکمیل شود امکان افزایش تعداد نهال وجود دارد و پس از ثبت درخواست، نهال‌های یاد شده به وسیله ۶۵ اکیپ در مناطق ۱۳ گانه شهر ‌به آدرس مورد نظر شهروندان ارسال می‌شود.


باغ‌ خاطره و زندگی
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد نیز در خصوص ویژه‌برنامه‌های مرتبط با روز و هفته درختکاری گفت: طرح باغ زندگی و باغ خاطره برای نخستین بار در کلانشهر مشهد اجرا می‌شود.
احمد رضا سلامی افزود: در قالب این طرح، شهروندان در چهار محور فرزندان، تازه مزدوجین، اهدا کنندگان عضو و متوفیان می‌توانند اقدام به کاشت درخت و پلاک گذاری شخصی کنند.
وی اضافه کرد: در مرحله نخست، این طرح در بخشی از بوستان بهار به عنوان "باغ خاطره" با وسعت پنج هکتار برای یاد بود در گذشتگان و اهداکنندگان عضو اجرا خواهد شد و هم زمان از انتهای لادن به سمت قله زو نیز ۳۰ هکتار از اراضی مرتبط با ارتفاعات جنوبی در کمربندسبز برای اجرای طرح "باغ زندگی" برای تازه متولدین و تازه مزدوجین و باغ خاطره در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: کاشت درخت در باغ زندگی و باغ خاطره در روز ۱۵ اسفند ماه با حضور ثبت نام کنندگان، متقاضیان، سازمانهای مردم نهاد و مسوولان انجام خواهد شد.
سلامی افزود: فرایند ثبت نام برای تازه متولین سال ۹۹ به صورت رایگان انجام خواهد شد و در پلاک‌های مذکور رمزینه پاسخ سریع یا همان (کیو آر کُد) تعریف شده است که مشخصات و تصاویر صاحب درخت نمایش داده میشود.

سهم شهدای سلامت از هفته درختکاری
همچنین در هفته درختکاری امسال برنامه‌های متفاوتی در مناطق مختلف شهری با رویکرد کاشت نهال به یاد شهدای سلامت اجرا می‌شود.
در این برنامه‌ها که با حضور مدیران شهری و خانواده های شهدای سلامت برگزار می‌شود نهال‌هایی توسط خانواده این شهدا غرس می‌شود
از ابتدای هفته جاری تا کنون در جریان اجرای این طرح ۳۰ اصله نهال در محدوده آیلند میانی مرحله سوم بولوار شارستان در تقاطع بولوار طبرسی به یاد دکتر محمد سالاری و شهید سید ابراهیم سجادی از شهدای سلامت مرکز بهداشت ثامن کاشته شده است و در دیگر مناطق نیز این برنامه‌ها در دست اجراست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل