چشم‌انداز جهاد دانشگاهی قزوین برای ارتقای علمی و عملی فرهنگ


چشم‌انداز جهاد دانشگاهی قزوین برای ارتقای علمی و عملی فرهنگ

قزوین - ایرنا - سالهاست که بسیاری از مسوولان و دستگاه ها درباره اهمیت فرهنگ و چگونگی ساری و جاری کردن آن در جامعه سخنرانی ها، همایش ها و دوره های مختلفی برگزار کرده و هر کدام به دنبال نقش آفرینی در این زمینه هستند و جهاد دانشگاهی قزوین نیز برای ارتقای علمی و عملی فرهنگ چشم اندازی ترسیم کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این نقش آفرینی را می توان از افزایش کرسی های آزاد اندیشی، جلسات تحلیل فیلم و کتاب، جشنواره های ملی و مذهبی و غیره به خوبی مشاهده کرد و بر این موضوع صحه گذاشت که در طول انقلاب اسلامی اقدامات زیادی برای رشد و ترویج فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی شده است.

در این بین مزاحمت های دشمنان که مقام معظم رهبری آن را با عناوین تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، استحاله فرهنگی و غیره معرفی کرده است کار را برای دست اندکاران حوزه فرهنگ سخت تر کرده و آنها را بر آن داشته است که فعالیت های خود را تخصصی تر، علمی تر و عمیق تر انجام بدهند.

یکی از دستگاه هایی که در حوزه فرهنگ می تواند نقش آفرینی کند و از قضا در این چند سال هم فعالیت های خود را افزایش داده است، سازمان جهاد دانشگاهی نام دارد که امروز از حوزه رسانه گرفته تا حوزه دانشجویان وارد عمل شده و اقدامات زیادی را انجام داده است.

جهاد دانشگاهی استان قزوین برای ارتقای علمی و عملی فرهنگی در استان قزوین برنامه های مختلفی را در زمینه های رسانه، انتشارات، افکار سنجی و دانشجویان انجام می دهد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین در زمینه فعالیت های جهاد دانشگاهی در زمینه های فرهنگی گفت و گویی با فرشاد پیله چی رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان قزوین ترتیب داده است که به شرح ذیل است.

چشم‌انداز جهاد دانشگاهی قزوین برای ارتقای علمی و عملی فرهنگ

ایرنا. جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ چه سیاست هایی را دنبال می کند؟

جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد فرهنگی و پژوهشی شناخته می شود و یکی از ماموریت های اصلی آن در زمینه فرهنگ تعریف می شود.

اهمیت فرهنگ از آنجایی است که اگر به آن توجه نداشته باشیم با مشکلات زیادی رو به رو می شویم و امروزه که جمهوری اسلامی ایران با تهاجم فرهنگی دشمنان همراه است، پرداختن به موضوع فرهنگ از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

در جهاد دانشگاهی در زمینه فرهنگ چند کار ویژه جدی دنبال می شود و این سازمان در چند بخش فعالیت کرده و سعی می کند موضوعات را به صورت عملی و علمی پیش ببرد.

این سازمان در سرفصل های مختلفی از جمله رسانه، انتشارات، افکار سنجی و سازمان دانشجویان فعالیت می کند.

ایرنا. فعالیت های جهاد دانشگاهی در بخش رسانه شامل چه موضوعاتی می شود؟

امروزه عصر، عصر اطلاعات است و به هر میزان که آگاهی های مفید و سالم تری به مردم تحویل دهیم به همان میزان هم مردم می تواند مسایل مختلف را بهتر تحلیل کنند و اگر این مهم در کشور انجام شود مردم راحت تر می توانند اخبار دروغ و شبهه های رسانه های بیگانه را شناسایی کنند.

رسانه یکی از بسترها و فضاهایی است که در روزگار فعلی توجه زیادی را به خود جلب کرده و امروز با حضور رسانه های دیجیتال بسیار فراگیر شده و اخبار در سراسر دنیا در مدت زمان کوتاهی منتشر می شود.

جهاد دانشگاهی در استان قزوین سعی کرده این محور را در رسانه های خود و در عملیات های رسانه های در حد امکان اجرایی کند.

چشم‌انداز جهاد دانشگاهی قزوین برای ارتقای علمی و عملی فرهنگ

ایرنا. فعالیت های جهاد دانشگاهی در زمینه نشر در چه محورهایی قرار دارد؟

نشر یکی از راه هایی است که می تواند به ترویج فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی کمک کند و جهاد دانشگاهی برای تاثیرگذاری در این زمینه برنامه های زیادی را دارد.

جهاد دانشگاهی قزوین در همین راستا کتاب هایی را چاپ کرده است که منبع وزارت علوم هستند و در سال گذشته به عنوان انتشارات برتر کشور انتخاب شد.

در حوزه انتشار جهاد دانشگاهی به دنبال انتشار مطالب در حوزه های تخصصی است تا بدین وسیله بتواند اثرگذاری بیشتر را در سطح جامعه داشته باشد.

در کنار این موضوعات جهاد دانشگاهی به دنبال انتقال علمی در کنار عمل به وظیفه فرهنگی است که امیدواریم بتوانیم به بهترین شکل ممکن آن را انجام دهیم.

ایرنا. افکار سنجی یکی از موضوعات جدید جهاد دانشگاهی است. در این زمینه چه فعالیت هایی انجام می شود؟

مرکز افکار سنجی"ایسپا" از آن جهت آغاز به کار کرد که در جهاد احساس شد برای اینکه بتوانیم تصمیم درستی بگیریم باید اطلاعات درست و دقیق داشته باشیم .

در همین زمینه جهاد دانشگاهی ماموریت تدوین سند توسعه فرهنگی استان قزوین را بر عهده گرفت که بسیار هم دیر شده بود و برای چنین کاری نیازمند رصد اطلاعات داریم تا تصمیمات و برنامه مناسبی اتخاذ شود.

پس در این مرکز با جمع آوری اطلاعات به دستگاه ها کمک می کنیم تا بهترین تصمیمات علمی و تخصصی را برای پیشرفت و آینده بهتر کشور بگیرند.

ایرنا. جهاد دانشگاهی در سازمان دانشجویان چه فعالیت هایی را انجام می دهد؟

دانشگاه در تمامی کشور های دنیا نهاد بسیار موثر و مهمی به حساب می آید چرا که به معنای واقعی کلمه کارخانه انسان سازی است و باید به سمت پیشرفت و خلق ثروت و خلق اندیشه برود.

در این زمینه جهاد دانشگاهی به دنبال احیای کارخانه انسان سازی است، البته کار سختی است ولی امیدواریم با تلاش و کوشش اعضای جهاد بتوانیم این مهم را عملیاتی کنیم.

چشم‌انداز جهاد دانشگاهی قزوین برای ارتقای علمی و عملی فرهنگ

جهاد دانشگاهی در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، کارآفرینی و غیره برنامه های مختلفی را دارد تا بدین وسیله جهان بینی دانشجویان تقویت شود و در کنار رشد علمی آورده های دیگری را هم داشته باشند و پس از فارغ التحصیلی به کسب درآمد بپردازند.

البته برای تقویت دانشجویان کرسی های آزاد اندیشی، نشست های تخصصی و اقدامات فرهنگی مختلفی برگزار می شود تا بدین وسیله آنها خوراک فرهنگی مناسب داشته باشند و با اعتماد به نفس لازم بتوانند در زمینه تهاجم فرهنگی و دشمنان ایستادگی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی