پویش ادبی «کاروان آفتاب» برگزیدگانش را شناخت


پویش ادبی «کاروان آفتاب» برگزیدگانش را شناخت

آیین اختتامیه پویش ادبی «کاروان آفتاب» در گالری اتفاق حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار شد.

پویش ادبی «کاروان آفتاب» برگزیدگانش را شناخت
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری کودک و نوجوان، آیین اختتامیه پویش ادبی «کاروان آفتاب» صبح یکشنبه 10 اسفندماه در گالری اتفاق حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار شد. حجت الله ناظری سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان در خصوص ایده شکل گیری این پویش گفت: پویش ادبی «کاروان آفتاب» به منظور شناسایی و کشف و پرورش استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان 10 تا 18 سال کشور در دو بخش شعر و داستان با محورهای «شخصیت‌های واقعه عاشورا»، «قیام کربلا»، «امید»، «ایثار و فداکاری»، «دوستی و همدلی» و موضوع «آزاد» فراخوان داد.

وی افزود: استعداد و آموزش دو بالی هستند که می تواند هنرمندان را به پرواز در آورند. اگر «استعداد» نباشد قطعا «تخصص» راه به جایی نمی برد و چنانچه «تخصص» نباشد «استعداد» به بیراهه می رود. ثمره پویش ادبی کاروان آفتاب آثار ارزشمند و استعدادهای خوبی بود که در این پویش شناسایی شدند.

سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان تاکید کرد: این استعدادهای برگزیده جای آموزش و کسب تخصص دارند که انشاالله جزء برنامه های آتی ما خواهد بود.

ناظری با توجه به گرایش و توجه نوجوانان به رسانه های نوین و فضای مجازی گفت: کارکرد رسانه های نو تغییر کرده و امروزه فضای مجازی مورد وثوق نوجوانان قرار دارد. ما قطعا کمک خواهیم کرد تا آثاری که توسط نوجوانان عزیز در این پویش تولید شده در فضای مجازی بازتولید و بازنشر شود.

سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان ضمن تقدیر از هیئت داوران پویش ادبی کاروان آفتاب تصریح کرد: هیئت داوران توجه و انرژی و زمان زیادی برای بررسی تک تک آثار رسیده صرف کردند که جا دارد بنده از آنان تشکر کنم. امیدوارم تک تک استعدادهای برگزیده این پویش جزء نویسندگان و شاعران آینده کشورمان باشند.

در ادامه این مراسم کمال شفیعی کارشناس آفرینش های ادبی حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: هدف این بود که برای ادبیات آینده کشورمان استعدادیابی کنیم و سه هدف راهبردی را مدنظر قرار دادیم. اول: گسترش چتر ادبیات و امکانات به شکل مساوی در سراسر کشور. دوم: پشتوانه سازی و سوم: بحث آموزش و پرورش.

این شاعر کودک و نوجوان افزود: انشالله در سال آتی، بحث دو ساختار کلاس مجازی را تعریف و اعلام خواهیم کرد. در خصوص «پرورش استعدادها» قرار است آثار برگزیدگان را در مجموعه و نشریه اینترنتی در اختیار عموم علاقمندان قرار دهیم.

در ادامه عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: یکی از شیوه ها، راهها ، و روشهای کشف استعدادها برای ارگانهای فرهنگی برگزاری جشنواره است و یکی از وظایف مهم حوزه هنری کشف استعدادها و پرورش آن است تا مهارت های برگزیدگان ارتقاء و افزایش یابد.

وی افزود: خواست و تمایل برگزیدگان هم البته مهم است. اینکه چقدر و به چه میزان بخواهند و همت کنند تا در ساحت آینده ادبیات این مرز و بوم رشد و پیشرفت کنند. برگزیدگان این پویش با کوشش و سخت کوشی می توانند از آینده سازان و امیدها آینده کشورمان در بخش شعر و داستان باشند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری «خانواده» را عنصری مهم و اساسی در امر پرورش استعداد عنوان کرد و تاکید کرد: خواهش من از خانوادها این است که همراه فرزندان و نوجوانان خود باشند و کمک کنند تا استعداهای آنان شکوفا شده و تبدیل به بخشی از سرمایه فرهنگی ما شوند.
محمدی مقوله ادبیات و روایت را پاسخ گوی بسیاری از کمبودهای اجتماعی عنوان کرد و افزود: بسیاری از استنادات تاریخی الان از منظر اجتماعی و اقتصادی و... بر اساس کشفیات و تفسیری است که از شعر و نثر گذشته ما اتفاق می افتد. بنابر این به اهمیت ادبیات پی می بریم. مانایی و بودن ما و اینکه تاکنون نام ایران ماندگار شده به دلیل ادبیات غنی ماست. اگر امروز به پیشینه ادبی خود می بالیم به دلیل وجود حکیمان و شاعران بزرگ و یا در حوزه نثر به نویسندگان بزرگ این سرزمین است.

در پایان این مراسم اسامی برگزیدگان پویش ادبی «کاروان آفتاب» به شرح زیر اعلام و جوایز آنان اهداء شد.

بخش شعر:
امیرحسین پدرام
فاطمه سادات شریفیان
آتنا علایی

بخش داستان:
فرهود عباسی فرد
فاطمه نسیمی
سارا حداد همدانی
اندیشه جوان

تقدیرشدگان این مسابقه علاوه بر لوح تقدیر مبلغ ۵ میلیون ریال دریافت کردند. به 20 برگزیده این پویش نیز 20 بسته فرهنگی تعلق گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قطعه‌ای از بهشت گمشده در این شهر