زیست‌حسگر الکتروشیمیایی برای شناسایی آفلاتوکسین در شهرکرد ساخته شد


زیست‌حسگر الکتروشیمیایی برای شناسایی آفلاتوکسین در شهرکرد ساخته شد

شهرکرد - ایرنا - محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، موفق به طراحی و ساخت زیست‌حسگر الکتروشیمیایی مبتنی بر DNA به‌منظور شناسایی آفلاتوکسین در شیر و فرآورده‌های لبنی شد.

مدیر مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه طرح تحقیقاتی زیست‌حسگر الکتروشیمیایی مبتنی بر DNA به‌منظور شناسایی آفلاتوکسین در شیر و فرآورده‌های لبنی بخشی از پایان‌نامه دکتری تخصصی فاطمه احمدی، دانشجوی علوم و صنایع غذایی این دانشگاه است، افزود: این طرح نوآورانه در مرحله پذیرش و عقد قرارداد با مرکز رشد این دانشگاه است و به زودی به عنوان هسته فناور در این مرکز مستقر می‌شود.

رشید ریاحی با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه مبنی بر حمایت از تجاری‌سازی ایده‌ها و یافته‌های پژوهشی افزود: به منظور سرعت بخشی به روند تجاری‌سازی این طرح و برای استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز از مشارکت دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کشور استفاده خواهد شد.

محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و سازنده این زیست‌حسگر الکتروشیمیایی گفت: در این طرح، بیوسنسوری برای شناسایی سم آفلاتوکسین موجود در محصولات و فرآورده‌های لبنی طراحی و ساخته شده است که امکان استخراج طیف‌های الکتروشیمیایی موردنیاز را فراهم می‌کند.

فاطمه احمدی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این طرح تحقیقاتی در پنجمین جشنواره علم و فناوری کشور عنوان طرح برگزیده کشاورزی را به دست آورده است، افزود: روش‌های دیگری چون HPLC نیز برای تشخیص این سم در تولیدات لبنی در حال استفاده است که علاوه بر زمان‌بر بودن به کاربر متخصص نیز نیاز دارد که طرح زیست حسگر الکتروشیمیایی در مقایسه با آن‌ها، روشی جدید، سریع و دقیق محسوب می‌شود و استفاده عمومی آن نیز ساده و آسان بوده و به‌ راحتی قابل‌ جابه‌جایی است.

وی یادآور شد: زیست‌حسگر طراحی شده ویژه مایعات است که با توجه به وجود سم آفلاتوکسین در دیگر مواد می‌توان با تغییر کاربری از آن برای مواد جامد همچون پسته که بیشترین درصد آلودگی قارچی و وجود سم آفلاتوکسین را داراست، استفاده کرد و همچنین به کارگیری از آن در مقایسه با روش HPLC می‌تواند هزینه‌های تشخیص را تا یک‌دهم کاهش دهد.

این محقق افزود: حمایت‌های مالی و علمی می‌تواند روند ساخت میکروچیپ و تولید انبوه و تجاری‌سازی این زیست حسگر را تسریع کند که در حال حاضر با همکاری مرکز رشد دانشگاه آزاد برنامه‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، آفلاتوکسین ماده‌ای سمی است که توسط قارچ‌هایی که به طور طبیعی در طبیعت وجود دارد، تولید می‌شود و خطر جدی برای سلامتی انسان و دام به شمار می‌رود. این ماده سمی می‌تواند سالانه تا ۲۵ درصد از محصولات غذایی را در جهان نابود کند.

به گفته پژوهشگران، آفلاتوکسین در نان‌های کپک‌دار نیز وجود دارد که در صورت تغذیه دام با این نان‌ها، آفلاتوکسین در بدن دام متابولیزه شده و با تبدیل به فرمت M1 در شیر دام ترشح می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی