رئیس‌جمهوری کره جنوبی: آماده گفت‌وگو با ژاپن در هر زمانی هستیم


رئیس‌جمهوری کره جنوبی: آماده گفت‌وگو با ژاپن در هر زمانی هستیم

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری کره جنوبی با بیان اینکه کشورش فشار خود را برای همکاری بیشتر با ژاپن متوقف نخواهد کرد، گفت: سئول آماده گفت و گو با ژاپن در هر زمانی بوده و خواستار جدایی تاریخ با روابط آینده است.

به گزارش ایرنا از یونهاپ، «مون جائه این» روز دوشنبه در سخنرانی تلویزیونی خود به مناسبت یکم مارس «روز جنبش استقلال» افزود: اگر کشورهای همسایه ایده های خود را با موقعیت "قرار دادن خود در جای یکدیگر" به اشتراک بگذارند، می توانند مسائل مربوط به تاریخ مشترک را "عاقلانه" حل کنند.

مون در مراسم بزرگداشت قیام عمومی ۱۹۱۹ در سئول علیه سلطه استعمار ژاپن، از دو طرف خواست تا از موانع عدم تفکیک مسائل تاریخی با تلاش برای پیوندهای آینده گرا عبور کنند.

مراسم امسال روز استقلال در پارک تاپگل سئول برگزار شد. این پارک به عنوان اولین پارک مدرن ساخته شده در پایتخت، به عنوان زادگاه جنبش تاریخی استقلال شناخته می شود، جایی که اعلامیه استقلال کره جنوبی از سلطه ژاپن در سال ۱۹۱۹ در آنجا قرائت شد.

رییس جمهوری کره جنوبی گفت: همکاری دوجانبه به هر دو کشور کمک می کند، به ثبات و قدرت مطلوب در شمال شرقی آسیا کمک می کند و همچنین برای همکاری سه جانبه بین کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن مفید خواهد بود.

مون همچنین قول تلاش های مستمر برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی و صلح پایدار را داد و اصول سه ماده ای در روابط بین کره ای شامل «تحمل صفر برای جنگ، تضمین امنیت متقابل و رفاه مشترک» را دوباره تأیید کرد.

او ابراز امیدواری کرد که کره شمالی همکاری با سایر کشورها را با مشارکت در "طرح همکاری شمال شرق آسیا" با هدف ارتقا مشارکت در برابر بحران های بهداشت عمومی مانند COVID-۱۹ آغاز کند.

وی گفت: این طرح به عنوان نیرویی برای گشودن درهای قدرت و صلح در شبه جزیره کره و شرق آسیا عمل می کند.

رئیس جمهوری کره جنوبی گفت کشورش برای موفقیت در بازی های المپیک توکیو که قرار است در اواخر سال جاری برگزار شود همکاری خواهد کرد، زیرا می تواند فرصتی برای گفت و گو بین دو کره، ایالات متحده و ژاپن باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا