قاتل خاموش جان 17 همدانی را گرفت


قاتل خاموش جان 17 همدانی را گرفت

مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: 17 نفر در استان همدان از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند. 

دکتر ارتین کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیشترین میزان جان باختگان ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن مربوط به بهمن ماه سال جاری با شش فوتی است، اضافه کرد: با توجه به افزایش تلفات مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در بهمن ماه به شهروندان توصیه می شود در به کارگیری سیستم های گرمایشی به نکات و توصیه های ایمنی توجه کرده و استانداردهای لازم را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه با وجود هشدارهای مکرر و بیان نکات ضروری در پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن همچنان آمار قربانی های مرگ خاموش روند رو به رشد نسبت به سال گذشته دارد، افزود: مسمومیت با مونوکسیدکربن به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود و بیشتر در فصل زمستان شاهد این اتفاق می افتد.

کمالی با بیان اینکه علائم گازگرفتگی مانند سرماخوردگی شامل سردرد، سرگیجه و سوزش چشم است، تأکید کرد: مونوکسیدکربن در مقادیر کمتر از ۵۰ppm خطری ندارد و بین ۵۰ تا ۱۰۰ ppm می‌تواند سبب ایجاد عوارض نورولوژیک شود. این گاز در مقادیر بیشتر از ۱۰۰ppm خطر مرگ داشته و در مقادیر بالاتر از ۲۰۰۰ppm نیز سبب مرگ فوری یعنی در کمتر از دو دقیقه می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت مطرح کرد: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.

وی ادامه داد: باید از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری کرد همچنین کوچک بودن اندازه مجرای خروجی و لوله‌کشی مشترک شومینه برای چند واحد، باعث برگشت دود از شومینه روشن طبقات پایین به داخل شومینه خاموش طبقات بالاتر می‌شود. انتهای تمام دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح پشت بام و یک متر از دیوار جانبی آن فاصله داشته و دارای کلاهک مخصوص به شکل H (اچ) باشد.

کمالی با بیان اینکه دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچ گونه منفذ یا نشتی باشد، اضافه کرد: شیب لوله‌های افقی در داخل واحدها باید مثبت و روبه بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد همچنین قطر لوله دودکش مساوی یا بزرگتر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس