مساعدت وزارت امور خارجه برای بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی


مساعدت وزارت امور خارجه برای بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: مقرر شد با اعزام تیم کارشناسی وزارت امور خارجه به خراسان جنوبی، اقدامات لازم در زمینه بازگشایی بازارچه‌های مرزی استان صورت گیرد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، حمید ملانوری در دیدار با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه به ظرفیت‌های استان به ویژه شهرستان‌های مرزی اشاره کرد و به تشریح اقداماتی پرداخت که به سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت‌های اقتصادی در راستای بهبود وضعیت معیشتی و اشتغال مرزنشینان همچنین پایداری امنیت در منطقه انجامیده است.

وی با اشاره به سهم چشمگیر خراسان جنوبی از حجم صادرات کشور به افغانستان تصریح کرد: در شرایطی که اغلب مرزهای کشور به جهت تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا و شیوع پاندمی کرونا با تعطیلی مواجه شده اما مرز ماهیرود در خراسان جنوبی سهم بسزایی در کسب درآمد از طریق صادرات داشته است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: سهم استان متاسفانه از این موهبت بسیار اندک است.

وی با اشاره به وجود چهار گذرگاه مرزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر تنها گذرگاه فعال استان، ماهیرود است که طی ۱۰ ماه سال جاری میزان صادرات کشور از مرز ماهیرود حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده و این حجم به لحاظ ارزش ۳۳ درصد و به لحاظ وزن ۴۷ درصد کل صادرات ایران به افغانستان را شامل می‌شود.

ملانوری با یادآوری حادثه آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه مرز دوغارون و اعلام آمادگی استان برای استفاده از ظرفیت مرز ماهیرود به منظور پوشش امور گمرکی محموله های صادراتی افزود: با توجه به محتمل بودن بروز حادثه در هر کدام از نقاط مرزی، تعدد گمرکات مرزی می‌تواند گره‌گشا باشد.

وی پیگیری بازگشایی گمرک یزدان توسط وزارت امور خارجه را در همین راستا خواستار شد و گفت: علاوه بر اینکه شورای عالی اقتصادی دولت افغانستان در سال ۱۳۹۶ با راه‌اندازی گمرک رسمی یزدان موافقت کرده، مطالبه عمومی مردم استان به ویژه فعالان اقتصادی راه‌اندازی دوباره این مرز رسمی است.

استاندار خراسان جنوبی از مشکل صدور روادید به عنوان مهمترین چالش روابط بین دو استان همجوار خراسان جنوبی و فراه افغانستان یاد و خاطرنشان کرد: نبود کنسولگری کشور افغانستان در بیرجند یکی از علل بروز این مشکل است.

وی افزود: وجود کنسولگری افغانستان در بیرجند همچنین کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرکز ولایت فراه افغانستان، بسیاری از مشکلات اتباع دو طرف را حل کرده، ضمن اینکه مراودات دو استان را گسترش می‌دهد، در نهایت توسعه استان خراسان جنوبی را به دنبال خواهد داشت.

ملانوری راه‌اندازی گردشگری سلامت و جذب توریست درمانی از فراه را از برنامه‌های استان در مراودات با افغانستان برشمرد و گفت: براساس نشست‌های تخصصی که در این زمینه با فعالان دولتی و خصوصی این بخش داشته‌ایم، مهمترین مشکل موجود برای تحقق این برنامه، صدور روادید یرای اتباع افغان ولایت فراه است.

وی فراهم کردن تمهیدات لازم برای صدور ویزا در مرز ماهیرود را به عنوان راهکار پیشنهادی برای رفع این مشکل مطرح کرد و افزود: این اقدام رفت و آمد فعالان اقتصادی، اتباع و گردشگران سلامت را تسهیل کرده و به جذب توریسم مذهبی به مشهد مقدس نیز کمک خواهد کرد.

استاندار خراسان جنوبی به ظرفیت مرز مشترک ایران و افغانستان برای توسعه مبادلات مرزی در سطح ملی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: با افزایش بازارچه‌های مرزی در استان خراسان جنوبی و البته از طریق دسترسی به بندر چابهار و دریای عمان، ارتباط ما با کشورهای همسایه در شرق و نیز بازارهای هدف در دیگر کشورها توسعه می‌یابد.

در این نشست مقرر شد با اعزام تیم کارشناسی وزارت امور خارجه به خراسان جنوبی، اقدامات لازم در زمینه بازگشایی بازارچه‌های مرزی استان صورت گیرد.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران دارای ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است.

این استان مرزی دارای ۲ گمرک رسمی به نام گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود همچنین چهار بازارچه مرزی گلورده، ماهیرود، یزدان و دوکوهانه است که سه بازارچه به دلایل مختلف از جانب کشور افغانستان بسته بوده و ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین بازارچه مرزی خراسان جنوبی است.

قرار گرفتن استان خراسان جنوبی در مرکز ثقل محور ترانزیتی شرق ایران و واقع شدن در مسیر خط راه‌آهن سراسری جنوب به شمال، استقرار در مسیر بزرگراه‌های آسیایی و همسایگی با کشور افغانستان از فرصت‌های طلایی آن محسوب می‌شود.

همچنین خراسان جنوبی خدمات دهنده بیش از یک سوم صادرات ایران به افغانستان بوده و موقعیتی مناسب برای ورود به بازار این کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه