ثبت تولید تجمعی 36 میلیون بشکه‌ای نفت در میدان مشترک آذر


ثبت تولید تجمعی 36 میلیون بشکه‌ای نفت در میدان مشترک آذر

مجری طرح توسعه میدان آذر در شرکت مهندسی و توسعه نفت، از ثبت حدود 36 میلیون بشکه تولید تجمعی نفت در این میدان مشترک خبر داد و گفت: قرارداد توسعه میدان چنگوله نیز که در مجاورت آذر قرار دارد، در آینده‌ای نزدیک امضا می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان ایلام، کیوان یاراحمدی امروز (دوشنبه، ۱۱ اسفندماه) در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح توسعه میدان مشترک آذر که به‌صورت ویدئوکنفرانس در ارتباط با رئیس‌جمهوری و وزیر نفت در حال برگزاری است، به موقعیت جغرافیایی میدان آذر در استان ایلام در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهرستان مهران و نقطه صفر مرزی اشاره کرد و گفت: برنامه توسعه این میدان که با میدان «البدره» عراق مشترک است، در قالب قرارداد بیع‌متقابل به کنسرسیومی متشکل از صندوق‌های بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت و شرکت اویک واگذار شد.

ذخیره نفت درجا: حدود ۴.۳ میلیارد بشکه

وی مقدار نفت درجای میدان آذر را حدود ۴.۳ میلیارد بشکه خواند و درباره ذخایر قابل استحصال این میدان که نفتی سبک با درجه API حدود ۳۲ تا ۳۳ است، عنوان کرد: برآورد می‌شود در یک دوره بهره‌برداری ۴۰ ساله، افزون بر ۴۰۰ میلیون بشکه نفت خام از این میدان برداشت شود.

مجری طرح توسعه میدان آذر با بیان اینکه در شرح کار جامع توسعه (MDP) این میدان، تحقق اهداف طرح در قالب دو مرحله زودهنگام و نهایی تعریف شده بود، ادامه داد: بر این اساس، در مرحله زودهنگام تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه و در مرحله نهایی، تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت خام پیش‌بینی شد که این اهداف به ترتیب در اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ و دی‌ماه امسال حاصل شدند.

اهم فعالیت‌های انجام‌شده

به گفته یاراحمدی، حفاری ۱۹ حلقه چاه تولیدی و یک حلقه چاه دفع پساب با میانگین عمق حفاری حدود ۴۶۰۰ متر، عملیات شکافت اسیدی و برانگیزش اسیدی انتخابی با حجم بالا در چاه‌های این میدان، احداث تأسیسات سرچاهی و ۸۰ کیلومتر خطوط لوله جریانی ۸ اینچ، احداث واحد فرآورش تولید زودهنگام با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه نفت در روز، ساخت واحد فرآورش مرکزی با ظرفیت رسمی تولید ۷۱۵۰۰ بشکه در روز، احداث اقامتگاه دائم بهره‌بردار با ظرفیت اسکان ۲۲۰ نفر از کارکنان بهره‌برداری، احداث آبگیر و ایستگاه پمپاژ آب و ۴۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال آب و تأمین برق مورد نیاز طرح به میزان ۲۷ مگاوات و احداث پست برق ۱۱/۱۳۲ کیلوولت از اهم فعالیت‌های اجراشده در این طرح توسعه به‌شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: همچنین ۳۲۰ کیلومتر خطوط لوله ۱۶ اینچ انتقال نفت و گاز تولیدی میدان به مقاصد مورد نظر ساخته شده که مقصد ارسال نفت خام تولیدی، واحد بهره‌برداری چشمه‌خوش و مقصد گازهای همراه تولیدی، کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ (در دست ساخت) است.

مجری طرح توسعه میدان آذر با بیان اینکه مقدار سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این طرح ۱۲۵۷ میلیون یورو و حدود ۱۰۰ میلیون یورو کمتر از مقدار پیش‌بینی‌شده اولیه بوده است، ادامه داد: عمده سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این طرح از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک‌های سپه و خاورمیانه (۸۰۰ میلیون دلار با عاملیت بانک سپه و ۲۰۰ میلیون دلار با عاملیت بانک خاورمیانه) تأمین شده و الباقی را صندوق‌های بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت تأمین سرمایه کرده‌اند که با توجه به تولید تجمعی قریب ۳۶ میلیون بشکه‌ای که تاکنون در این طرح به‌دست آمده، افزون بر سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته، عایداتی نیز از محل تولیدات این میدان حاصل شده است.

پیچیدگی‌های آذر

یاراحمدی در بخش دیگری از توضیحات خود خطاب به رئیس‌جمهوری، به پیچیدگی‌های میدان نفتی آذر اشاره کرد و گفت: میدان آذر از پیچیده‌ترین میدان‌های هیدروکربوری کشور از نظر ساختار زمین‌شناسی است که توالی لایه‌های پرفشار و کم‌فشار، حفاری در این میدان را بسیار سخت و پرچالش کرده است، به نحوی‌ که طول دوره حفاری چاه‌های این میدان چند برابر طول دوره حفاری در دیگر میدان‌های حوزه خشکی کشور زمان برده است.

به گفته وی، افزون بر صعوبت عملیات حفاری و پیچیدگی‌های ساختار زمین‌شناسی این میدان، سیال تولیدی آذر نیز حاوی ترکیبات به‌شدت خورنده‌ای است که این امر، به‌کارگیری مواد و آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی را در هر دو بخش زیرسطحی و روسطحی اجتناب‌ناپذیر ساخته بود که به‌رغم وجود شرایط تحریمی، تأمین این اقلام با موفقیت انجام و این اقلام در میدان به‌کارگیری شدند.

یاراحمدی درباره اجرای موفقیت‌آمیز عملیات شکافت اسیدی در میدان آذر گفت: اجرای این عملیات در چند حلقه از چاه‌های میدان آذر، فعالیتی بود که برای نخستین بار در کشور در ابعاد میدانی به اجرا درآمد، ضمن آنکه دیگر چاه‌های این میدان نیز تحت اسیدزنی انتخابی با حجم بالا قرار گرفت و به این ترتیب امکان مشارکت حداکثری لایه‌های تولیدی و در نتیجه افزایش قابل ملاحظه شاخص بهره‌دهی تولید از چاه‌های این میدان مشترک فراهم شد.

سهم بیش از ۷۵ درصدی مشارکت ایرانی

وی در حوزه مسائل فنی به مشارکت بیش از ۷۵ درصدی سهم ایرانی اشاره کرد که با تکیه بر توان و قابلیت‌های پیمانکاران و سازندگان داخلی و در قالب واگذاری بالغ بر ۱۵۰ قرارداد کوچک و بزرگ به‌دست آمد و ادامه داد: از دیگر نکات برجسته این طرح، می‌توان به ثبت رکورد افزون بر ۷۳ میلیون نفرساعت کارکرد مستمر بدون حادثه منجر به فوت یا از کارافتادگی جدی اشاره کرد.

مجری طرح توسعه میدان آذر، متوسط نیروهای بومی به‌کارگیری‌شده در این طرح را حدود ۵۷ درصد عنوان کرد و گفت: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز این طرح، جذب نیروهای بومی و به‌کارگیری پیمانکاران استانی را در اولویت خود قرار داده است.

یاراحمدی اظهار کرد: مذاکرات توسعه میدان چنگوله نیز که در مجاورت میدان نفتی آذر قرار دارد در قالب قراردادهای جدید نفتی انجام شده است و قرارداد مربوطه متعاقب دریافت مجوزهای لازم به‌زودی نهایی می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی