برگزاری مسابقات بین المللی قرآن با حضور نمایندگانی از 26 کشور جهان/ به صورت مجازی برای نخستین بار با افزایش 50 درصدی جوایز


برگزاری مسابقات بین المللی قرآن با حضور نمایندگانی از 26 کشور جهان/ به صورت مجازی برای نخستین بار با افزایش 50 درصدی جوایز

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی با اعلام برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با شعار یک امت یک کتاب گفت: این دوره از رقابت ها با حضور نمایندگی از 26 کشور جهان و به صورت غیر حضوری از 16 تا 20 اسفند ماه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در بخش برادران چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در بخش خواهران، چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در بخش طلاب علوم دینی و دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم صبح امروز دوشنبه (11 اسفند ماه) در ساختمان شهید حاج قاسم سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی با تشریح اهداف برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم اظهار کرد: تکریم منزلت قرآن به عنوان کتاب اندیشه و عمل و نیز تکریم و تجلیل از مقام حافظان و قاریان وحی، تالیف قلوب مسلمانان در کشورهای مختلف اسلامی، نمایش اهتمام عزم جمهوری اسلامی ایران در اعتلا و صدور فرهنگ قرآنی به سایر کشورها و صدور پیام زنده بودن قرآن حتی در شرایط امروزی که جهان درگیر بحران کرونا است از جمله این اهداف به شمار می رود.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران اسلامی تنها رقابتی است که در شرایط کنونی کرونا در جهان برگزار می شود، تصریح کرد: دیگر کشورهایی که مسابقات قرآن برگزار می کردند به دلیل بحران کرونا این رقابت ها را لغو و تعطیل کرده اند.

وی با بیان اینکه همزمان با این دوره از مسابقات دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم نیز برگزار می شود، ابراز کرد: آثار متعددی در دو بخش کتابت فاخر و کاتبان جوان (مخصوص جوانان زیر 25 سال) به دبیرخانه واصل و داوری شده است که نفرات برتر آن در اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن معرفی می شوند.

حجت الاسلام خاموشی اضافه کرد: علاوه بر این دومین دوره همایش بین المللی کتابت قرآن با موضوع کتابت و تبادلات فرهنگی که مقالات بیش از 20 نفر از محققان حوزه خوشنویسی از کشورهای ایران، ترکیه، عراق و فرانسه نیز به صورت مجازی برگزار و مقالات این افراد ارایه می شود.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به برگزاری این رقابت ها در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و فینال ابراز کرد: مرحله مقدماتی سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در دی ماه سال گذشته به صورت غیر حضوری و با شرکت 411 نفر از 67 کشور و از پنج قاره جهان در رشته های قرائت، ترتیل، حفظ کل، تفسیر و خطابه در بخش برادران، خواهران و طلاب علوم دینی برگزار شد که از این میان 122 نفر از 45 کشور به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.

حجت الاسلام خاموشی ادامه داد: مرحله نیمه نهایی این مسابقات به دلیل شیوع ویروس کرونا با حضور نمایندگانی از 45 کشور در بخش های برادران، خواهران و طلاب حوزه های علمیه در رشته های مذکور که البته در بخش طلاب رشته خطابه و تفسیر نیز پیش بینی شده بود با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و به صورت غیر حضوری از 30 دی ماه تا دوم بهمن ماه سال جاری با حضور داورانی از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اردن، عراق، لبنان، سوریه، اندونزی، سودان و تونس برگزار شد که داوری مسابقات در مرحله فینال یا نهایی را نیز همین افراد انجام می دهند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مرحله نهایی سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم با حضور 57 نفر از 26 کشور از 16 تا 21 اسفند در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اس لامی برگزار می شود، گفت: این مسابقات به صورت غیر حضوری برگزار و از طریق شبکه قرآن و معارف سیما، شبکه رادیویی قرآن، پلتفرم های فعال در فضای مجازی و سایت رسمی مسابقات به صورت زنده و مستقیم پخش می شود.

وی اعلام کرد: بیشترین میزان مشارکت کشورها از نظر قاره ای به ترتیب عبارتند از قاره های آفریقا، آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آمریکا.

وی درباره شیوه ضبط آثار شرکت کنندگان ابراز کرد: پس از برگزاری موفق مسابقات قرآن با استفاده از ظرفیت های صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این دوره از مسابقات بین المللی نیز با دانش کسب شده از مرحله سراسری اقدام به ضبط آثار شرکت کنندگان شد لکن به دلیل محدودیت های حوزه بین الملل نفرات راه یافته به مرحله فینال با حضور در نمایندگی های فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف جهان به ضبط آثار خود پرداختند که لازم است از تلاش های نمایندگی های فرهنگی و سیاسی کشور و همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی (ص) العالمیه و سایر موسسات بین المللی قرآنی برای همکاری در این زمینه تقدیر شود.

وی از افزایش میزان جوایز این دوره از مسابقات بین المللی قرآن خبر داد و بیان کرد: میزان جوایز این دوره از رقابت ها در مقایسه با دوره قبل حدود 50 درصد افزایش یافته اما با توجه به فصل جدید برگزاری یعنی شیوه مجازی و غیر حضوری در هزینه برگزاری این دوره از مسابقات بیش از 60 درصد صرفه جویی ریالی و ارزی شده است.

حجت الاسلام خاموشی از تقویت فضای مجازی در این مسابقات خبر داد و بیان کرد: با توجه به تجربه موفق برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم و استقبال گسترده مردم از نوع برگزاری مسابقات در فضای مجازی در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری امسال که با بیش از دو و نیم میلیون بازدیدکننده همراه بود، پیش بینی می شود حضور و استقبال مردم در استفاده از فضای مجازی برای همراهی با این دوره از مسابقات بین المللی قرآن بین 6 تا 8 میلیون بازدید به ثبت برسد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه از آمادگی انتقال تجربیات سازمان اوقاف در برگزاری غیر حضوری مسابقات بین المللی قرآن به نهادهای داخلی و خارجی خبر داد و خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف به عنوان متولی اصلی برگزاری مسابقات ملی و بین المللی قرآن کریم آمادگی دارد دانش برگزاری مسابقات در سبک و سیاق جدید را در اختیار نهادهای برگزارکننده در داخل و خارج از کشور قرار دهد. از سوی دیگر این سازمان از ایده های نو و خلاقانه در زمینه فعالیت های قرآنی استقبال می کند.

وی در پایان تاکید کرد: با عنایت به تجربه موفق ناشی از برگزاری مسابقات در سبک و سیاق جدید با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا این سازمان یقینا در برگزاری موفق مسابقات مختلف در ادوار آتی پس از پایان شیوع کرونا نیز از ظرفیت ایجاد شده استفاده کرده و مسابقات و رویدادهای مرتبط را با شیوه ای تلفیقی برگزار می کند.

این گزارش می افزاید، حمید مجیدی مهر، دبیر سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم نیز در این نشست خبری با اشاره به رشته های این دوره از مسابقات اظهار کرد: سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در بخش خواهران در رشته های قرائت، ترتیل و حفظ کل قرآن کریم در چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در بخش خواهران در رشته حفظ کل قرآن، چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در بخش طلاب علوم دینی و رشته های قرائت و تفسیر، ترتیل و تفسیر، حفظ کل و تفسیر، خطابه و تفسیر تخصصی برگزار می شود.

وی ادامه داد: همچنین دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم ویژه آثار خوشنویسی و دومین دوره همایش بین المللی کتابت قرآن کریم با محوریت ارایه مقالات علمی نیز در بازه زمانی 16 تا 20 اسفند ماه برگزار می شود.

مجیدی مهر با بیان اینکه همه این رقابت ها به صورت مجازی برگزار می شود، بیان کرد: پیش بینی ما از همراهی و دنبال کردن این رقابت ها توسط بین 6 تا 8 میلیون بازدیدکننده در فضای مجازی است که ما پیش بینی را از تجربه موفق مسابقات کشوری انجام داده ایم.

وی با ابراز خرسندی از پراکندگی جغرافیایی کشورهای شرکت کننده در این دوره از مسابقات خاطرنشان کرد: از هر پنج قاره شرکت کنندگانی در این رقابت ها حضور یافته اند و مجموعا نمایندگان 26 کشور در مرحله فینال حضور دارند که رقابت آنها با حضور هفت داور و ناظر ایرانی و پنج داور خارجی که به صورت برخط و مجازی ما را همراهی می کنند، قضاوت می شود.

گفتنی است، سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 16 تا 20 اسفند ماه در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟