در صورت نداشتن شرایط سفر چه کنیم ؟


بییش از یکسال است که درگیر پاندمی کرونا هستیم و به علت بد تر شدن شرایط اقتصادی در سراسر جهان بخصوص ایران شرایط سفر برای خیلی ها فراهم نیست . از آنجایی که سفر رفتن یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی است که آدمی ممکن است در زندگی داشته باشداما در صورت نداشتن شرایط سفر چه کنیم […]

بییش از یکسال است که درگیر پاندمی کرونا هستیم و به علت بد تر شدن شرایط اقتصادی در سراسر جهان بخصوص ایران شرایط سفر برای خیلی ها فراهم نیست . از آنجایی که سفر رفتن یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی است که آدمی ممکن است در زندگی داشته باشداما در صورت نداشتن شرایط سفر چه کنیم ؟ دو عامل مهم وجود دارند که سدّ راه سفررفتن هستند و معمولا بین تمام آدم‌های دنیا مشترک‌اند: پول و زمان البته عامل قرنطینه هم به این دو عامل اضافه شده است . از قدیم الایام مهمترین عامل پول سفر بوده کسی را نداریم که در طول سال همیشه در حال سفر باشد چون هزینه سفرها بالاست و باید برای کسب پول کار هم کرد . اما زمان اکثر افراد به علت مشغولیت خود در محل کار یا مدت تحصیل فرزندانشان کمتر زمان سفر دارند و هماهنگ کردن زمان سفر بین همه افراد خانواده کار سختی است . اما در این مطلب ما می خواهیم از راههای جایگزین سفر برای کسانی که واقعا شرایط سفر را ندارند بحث کنیم پس با ماهمراه باشید .

خواندن کتاب

کتاب‌ها مانند یک قطار ما را به سفر می‌برند. به کشورها و سرزمین‌هایی که تاکنون در آنجا نبوده‌ایم. کتاب ما را با فرهنگ بومیان مناطق دیگر دنیا آشنا می‌کند و هر آنچه در سفر تجربه می‌کنیم برای‌مان به تصویر می‌کشد.سفرنامه‌ها منابعی عالی برای این کار هستند. راوی سفرنامه کشورها و سرزمین‌های دیگر را طوری توصیف می‌کند که برای‌مان ملموس باشد. البته اگر سفرنامه دوست ندارید، می‌توانید رمان‌هایی را بخوانید که نویسنده در آنها موقعیت‌های جغرافیایی داستان را توصیف کرده است. برخی کتاب‌ها هم شما را با قهرمان داستان درگیر می‌کنند، طوری‌که احساس می‌کنید در تمام مسیر با او همراه هستید. بااین‌حال، اگر برای مطالعه فرصت ندارید، می‌توانید کتاب صوتی گوش بدهید.

در صورت نداشتن شرایط سفر چه کنیم ؟

موسیقی و فیلم

تماشای فیلم و سریال، مخصوصا به‌زبان خارجی، برای همراه‌شدن با ساکنان کشورهای دیگر از پشت پردهٔ نقره‌ای عالی است. فیلم‌های مستند و برنامه‌های گردشگری‌ای که در آنها فردی تمام اماکن دیدنی کشوری را به ما نشان می‌دهد یا با برقراری تعامل با بومیان آنجا، ما را با فرهنگ و آداب و رسوم آن کشورها آشنا می‌کند خودش می‌تواند سفری باشد که در آن حتی یک میلی‌متر از جای‌مان تکان نخورده‌ایم، اما سفری پرهیجان را تجربه کرده‌ایم! بااین‌حال برای انتخاب فیلم، سریال یا موسیقی سلیقه‌ها متفاوت است. هر موضوعی را دوست دارید انتخاب کنید، اما با زبان اصلی خودشان و اگر برای‌تان مهم است بفهمید چه می‌گویند، زیرنویس آن را هم بگیرید. اتفاقا این کار مزیت دیگری هم دارد و آن این است که اگر در حال یادگیری زبان هستید، تمرین خوبی برای‌تان خواهد بود.

در صورت نداشتن شرایط سفر چه کنیم ؟

شهرگردی

اگر روزی گردشگری به شهر شما می‌آمد و قرار بود شهر را به او نشان دهید، او را کجاها می‌بردید؟ مسلما جایی در شهرتان را می‌شناختید که به او نشان دهید. حالا خودتان در شهرتان مانند یک گردشگر رفتار کنید!سعی کنید جاهای دیدنی محل زندگی‌تان را کشف کنید. احتمالا خیلی جاها هست که تا حالا نرفته‌اید. اگر موزه، سالن تئاتر، پارک یا رستورانی هست که همیشه بی‌تفاوت از کنارش گذشته‌اید، معطل نکنید. حتی می‌توانید به محلات دیگر هم سری بزنید.
طبیعت گردی کنید. یکی از بهترین فعالیت‌هایی که به سفر شبیه است پیک‌نیک رفتن است. اگر هوا خوب است، مختصر وسایلی بردارید و به‌دلِ طبیعت یا پارکی کمی دورتر از منزل‌تان بروید و خوش بگذرانید. سفر الزاما به‌معنای «رفتن به جاهای دور» نیست.
اگر شهر یا روستای‌تان بسیار کوچک است و وجب‌به‌وجبِ آن را گشته‌اید، به نزدیک‌ترین شهر یا روستای مجاورتان بروید. نه هزینهٔ زیادی دارد و نه به زمان زیادی نیاز دارد.

در صورت نداشتن شرایط سفر چه کنیم ؟

دوستان پایه‌های همیشگی خوش‌گذراندن

معمولا هر کسی در زندگی دوستانی دارد که پایهٔ انجام‌دادن هر کاری هستند. حتی آنهایی که همیشه غر می‌زنند «ما هیچ دوستی نداریم و همیشه تنهاییم» بالاخره کسی در اطراف‌شان پیدا می‌شود که چند ساعتی را باهم بگذرانند.

در صورت نداشتن شرایط سفر چه کنیم ؟

چه کارهایی انجام بدهیم؟

بیشتر مواردی را که در این مطلب گفتیم می‌توانید با دوستان و خانواده به‌صورتِ مشترک انجام دهید. تنبلی نکنید! حالا که نمی‌توانید سفر بروید، به دوستان‌تان پیام بدهید و دورهمی، شهرگردی، سینما یا حتی پیاده‌روی را باهم برنامه ریزی کنید. اگر هم نشد، خانواده را راضی کنید که به پیک‌نیکِ یک‌روزه بروید و خوش باشید.

فضای مجازی محیطی‌ست برای همراه‌شدن با گردشگران

واقعیت این است که هرگز گشت‌وگذار در فضای مجازی جایگزینی مناسب برای سفر و تفریح نیست. بااین‌حال، گاهی می‌توان از برخی امکاناتِ این رسانه‌ها استفاده کرد. فضای مجازی می‌تواند در وضعیتی که امکان سفر وجود ندارد سودمند باشد.

چطور از فضای مجازی به این منظور استفاده کنیم؟

در فیسبوک، اینستاگرام و سایر رسانه‌های اجتماعی، گروه‌هایی متشکل از بومیان و گردشگران هستند که با سفر در دنیای واقعی یا با گردش در محل‌‌زندگی خودشان، تصاویر و ویدئوهایی را ثبت می‌کنند و با دیگران به اشتراک می‌گذارند. می‌توانید به این گروه‌ها بپیوندید و از اطلاعات آنها برای آشناشدن با محل زندگی‌شان استفاده کنید.

در صورت نداشتن شرایط سفر چه کنیم ؟

سفر مجازی جایگزینی خوب برای سفر واقعی‌ست

گاهی سفر رفتن می‌تواند بدون جابه‌جاشدن از مکانی که در آن هستیم صورت گیرد. تماشای ویدئوها و تصاویری از مناطق مختلف جهان یا مطالعهٔ کتاب‌های گردشگری دربارهٔ آنها مانند این است که به همهٔ آن مکان‌ها مسافرت کرده باشید. ۳ درصد از کل کاربران هم سفر مجازی را پیشنهاد کردند.

چطور سفر مجازی برویم

اگر نمی‌توانید به سفر بروید، دربارهٔ سفر بعدتان از حالا تحقیق و برنامه ریزی کنید. به‌عنوان‌ِمثال، شهر یا کشوری را که دوست دارید درنظر بگیرید و درباره‌اش تحقیقات کاملی انجام دهید. دربارهٔ مکان‌های دیدنی، غذاها و خوردنی‌های معروف، نوع آب‌وهوای آنجا و وسایلی که لازم است، نحوهٔ اقامت و هتل‌ها، امکانات حمل‌ونقل و اگر کشور خارجی است دربارۀ مبادلهٔ ارز، مبدل برق و دربارهٔ زبان آن اطلاعات جمع‌آوری کنید. برنامه‌ریزی ممکن است ماه‌ها یا حتی یک سال طول بکشد.

دراین‌صورت، با یک تیر دو نشان زده‌اید: به سفری مجازی رفته‌اید که اگر امکانش فراهم نشد، چیزی را از دست نداده‌اید و اگر جور شد، حداقل برای برنامه‌ریزی و آماده‌شدن استرس نخواهید داشت.

بازی ویدئویی یکی از وقت‌پرکن‌های خاص است

تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد انجام بازی‌های ویدئویی، درصورتی‌که به اعتیاد تبدیل نشود، می‌تواند برای سلامت مغز و پرورش ذهن مفید باشد. بازی ویدئویی می‌تواند زمان واکنش و هماهنگی بین چشم با دست را بهبود بخشد. همچنین در افزایش توانایی تجسم فضایی مانند چرخش ذهنی و درست‌کردنِ اشیای دوبُعدی و سه‌بعدی مؤثر است. از نظر ۲ درصد از کاربران ما هم بازی‌های ویدئویی و مخصوصا تکنولوژی واقعیتِ مجازی خودش نوعی سفر است.

در صورت نداشتن شرایط سفر چه کنیم ؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر