فارغ از اشخاص هیأت را آسیب‌شناسی کنیم/ هیأت باید به شکل ساختارهای سنتی خود یعنی سخنرانی و روضه باقی بماند


فارغ از اشخاص هیأت را آسیب‌شناسی کنیم/ هیأت باید به شکل ساختارهای سنتی خود یعنی سخنرانی و روضه باقی بماند

این مداح اهل بیت(ع) گفت: کلیف تمام هیأت‌ها و مداحان و جامعۀ وعاظ این است که باید از این اتفاق جلوگیری کنیم تا هیأت به شکل همان ساختارهای سنتی خودش یعنی سخنرانی و روضه باقی بماند.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه قرآن و معارف؛‌ مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام با رهبر انقلاب در خجسته سالروز میلاد حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها دیدار کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه‌ی جامعه‌ی مداحان را فرهنگ‌سازی و تعمیق معارف دینی در جامعه از جمله در میان جوانان برشمردند و گفتند: فرهنگ‌سازی در خصوص سبک زندگی اسلامی بویژه همبستگی اجتماعی و کمک آحاد مردم به یکدیگر و همچنین عمق‌بخشی به روحیه‌ی حماسی و ایستادگی و بصیرت در جامعه از مسئولیتهای خطیر جامعه‌ی اثرگذار و تعیین‌کننده‌ی مداح است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وظیفه‌ی جامعه‌ی مداحان در مدیریت و هدایت شادی‌های معنوی و عزاهای اساسی و عمیق جامعه گفتند: برخلاف آنچه برخی روشنفکرنماها در برهه‌ای تلاش داشتند القا کنند، گریه و تضرع در مجالس اهل‌بیت و در مراسم شهدا، گریه‌ی ضعف نیست بلکه احساسات عالی یک انسانِ وسط میدان و وسیله‌ای برای احساس عزت و قدرت و شجاعت است و ائمه‌ی اطهار پایه‌گذار این سنت و ترویج‌کننده‌ی این مجالس بوده‌اند.

پس از این دیدار برخی از مداحان اهل بیت علیهم‌السلام اقدام به انتشار یادداشت هایی در خصوص رهنمودهای رهبری در دیدار با مداحان پرداخته اند که گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان اقدام به انتشار این یادداشت ها کرده است.

در ادامه یادداشت ابوذر بیوکافی از مداحان اهل بیت آمده است.

هوالشکور
خدا را شاکریم که امسال حضرت آقا با این شرایط جدید، جلسۀ دیدار مداحان را به‌صورت وبینار برگزار کردند. نکته‌ای که وجود دارد این است که حضرت آقا موضوع مهم و شاخصی را بیان کردند و اهمیت این موضوع به‌مراتب بیشتر از مصادیق آن است.
به این معنا که ما دنبال این نباشیم که ببینیم چه کسی مصداق این حرف قرار می‌گیرد، بلکه بدانیم اتفاقی در حال رخ دادن است و ساختار هیأت در حال تغییرات و تفاوت‌هایی می‌شود.
تکلیف تمام هیأت‌ها و مداحان و جامعۀ وعاظ این است که باید از این اتفاق جلوگیری کنیم تا هیأت به شکل همان ساختارهای سنتی خودش یعنی سخنرانی و روضه باقی بماند.

برای تحقق این مطلب نیاز است که دوباره بازتعریفی از هیأت ارائه بشود. وقتی حضرت آقا این خطر را گوش زد می‌کنند یعنی تعریف هیأت در زمان حاضر دارای مشکلاتی است. پس در درجۀ اول باید بررسی کنیم که هیأت اگر بخواهد اصالتاً هیأت بماند چه شاخصه و چه ارکانی در آن باید لحاظ شود که در طول تاریخ وجود داشته و الآن چه چیزهایی دارد به آن اضافه می‌شود.
اینکه ما این حرف بسیار کلیدی و مهم، حرفی که ناظر بر یک آسیب بزرگ و آیندۀ خاصی خواهد بود را بی‌خیال شویم و رها کنیم و دنبال مصادیق بگردیم، خیلی به‌دوراز اخلاق و اشتباه است.

ما باید دنبال این باشیم که این حرف را مبنا قرار دهیم و در موردش صحبت کنیم. شاخص‌های اینکه یک هیأت به شکل اصیلش چه هیأتی است را احصا و این شاخص‌ها را منتقل کنیم و از ساختار یک هیأت حقیقی با جان‌ودلمان محافظت کنیم.


نکته‌ای که دیده می‌شود این است که متأسفانه بعضی‌ها اصل مطلب را رها می‌کنند و به فرعیاتی که برای ما موضوعیت ندارند می‌پردازند. باید به‌دوراز این هیاهوها و حرف‌های حاشیه‌ای به اصل مطلب پرداخت که این یک دستور کار از طرف حضرت آقاست و ما باید این کار انجام دهیم...

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !