نخستین تمبر جهان به موزه ارتباطات هدیه شد


نخستین تمبر جهان به موزه ارتباطات هدیه شد

هفته گذشته تمبری به محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات اهدا شد که به عنوان نخستین تمبر جهان شناخته می‌شود و آقای وزیر تمبر را به موزه ارتباطات هدیه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ هفته گذشته در مراسمی با حضور محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات، تمبری به آقای وزیر هدیه شد که به نوعی نخستین تمبر جهان است. وزیر ارتباطات هم بلافاصله این تمبر را به موزه ارتباطات هدیه داد تا برای همیشه در این موزه نگهداری شود.

سام شمس‌آبادی از مجموعه‌داران عرصه تمبر و پاکت درباره تمبر هدیه شده به موزه ارتباطات گفت: این تمبر اولین تمبر دنیاست. اولین تمبر دنیا "پنی‌بلک" نام دارد که در سال 1840 میلادی در کشور انگلستان و توسط مردی بنام « سر رونالد هیل » طراحی و چاپ شد. از آن زمان به بعد هر کشوری که می‌خواست تمبری درست کند، از انگلستان باید اجازه می‌گرفت. این قراردادی بوده که میان روسیه تزاری آن زمان و بریتانیا و فرانسه و ایتالیا و آلمان عقد شده بود.

وی ادامه داد: بعدها تمبرهای پنی آبی و پنی قرمز و ...هم آمد. با این حال پنی بلک اولین تمبر جهان است که ستینگ‌های مختلفی دارد. تمبرهای پنی بلکی در جهان هستند که قیمتشان به بیش از یک میلیون دلار هم می‌رسد. از تمبری که من به وزیر ارتباطات هدیه دادم، شاید حدود 2 هزار نمونه در جهان موجود باشد اما مهم این است که این تمبر نخستین تمبرِ چاپ شده در جهان است.

شمس‌آبادی که تمبر پنی‌بلک را به وزیر ارتباطات هدیه داده، تاکید کرد: این تمبر را سال‌ها پیش و به همراه یک مجموعه تمبر کلاسیک با رقم بسیار بالایی خریداری کردم. تمبر را همراه با پاکتی که مربوط به سال 1844 میلادی بود به آقای وزیر هدیه دادم. پاکت ارسالی مربوط به 177 سال پیش است.

شمس‌آبادی که چندی پیش ( مهر ماه 1399 ) نمایشگاه «ورقه‌های پستی و فیلاتلیک ایران» را برگزار کرده بود، تاکید کرد: روی برخی از این موارد نمی‌توان قیمت مالی گذاشت. این پاکت خیلی ارزشمند است.

او از انگیزه‌هایش برای هدیه دادنِ تمبر پنی‌بلک به موزه ارتباطات گفت: در موزه پُست و ارتباطات دیدم که نمونه تمبر پنی بلک نیست. البته عکسش را داشتند. ناراحت شدم که چرا نباید در این موزه تمبر پنی سیاه اصل وجود داشته باشد نه عکسش. تصمیم گرفتم این تمبر را به آقای وزیر هدیه کنیم و آقای وزیر هم تمبر را به موزه ارتباطات هدیه دادند. این باعث افتخار من است که در موزه ارتباطات کشورم، نخستین تمبر جهان موجود باشد.

شمس‌آبادی درباره علاقه‌اش به تمبر گفت:‌ من از 9 سالگی زیر نظر پدربزرگم به جمع آوری تمبر و دنیای فیلاتلیک پرداختم. آن زمان متوجه نبودم که چرا من باید این‌ها را یاد بگیرم. در بیست سالگی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفتم. عکسِ سردار اسعد بختیاری را روی کارت پستالی در فرانسه دیدم. می‌دانستم که او مرد بسیار بزرگی بوده است اما چرا باید عکس سردار اسعدبختیاری روی کارت پُستالی در فرانسه چاپ شده باشد برایم سوال بود. به مرور زمان این ماجراها آنقدر گسترده شد که تمام درآمدم را خرج مجموعه‌داری در زمینه تمبر و پست کارت و پاکت نامه کردم.

او درباره دنیای فیلاتلیک تاکید کرد: دنیای فیلاتلیک خیلی گسترده است و هیچ خط انتهایی ندارد. به قدری زیباست که نمیتوان آن را شرح داد. آنقدر در دلش قدرت و ثروت بی انتهایی وجود دارد که انسان‌ها را به خودش جذب می‌کند. فقط نکته این است که اگر بدون دانش و تجربه کافی به سمت آن برویم، آسیب خواهیم دید.

وی ادامه داد: هر کسی خواست وارد این حیطه شود، باید شناخت کافی را داشته باشد. همانطوری که نمیتوان زمان را به عقب بازگردانیم دنیای فیلاتلیک و تاریخ پستی را هم نمیتوانیم با پول و ثروت به آسانی خریداری کنیم.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی