کرونای جهش یافته ایرانی رصد نشده/ 900 هزار گیلانی نیازمند واکسن


کرونای جهش یافته ایرانی رصد نشده/ 900 هزار گیلانی نیازمند واکسن

سخنگوی ستاد کرونای علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه تاکنون مورد خاصی از کرونای جهش یافته ایرانی مشاهده نشده است، خاطرنشان کرد: طبیعتا این ویروس در کشور ما چندین جهش داشته، اما منجر به تغییر رفتار ویروس همانند ویروس انگلیسی نشده است.

دکتر آبتین حیدرزاده در نشست خبری مجازی، با اشاره به گذشت یک سال از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور و استان گیلان، اظهار کرد: این ویروس از اسفندماه شروع شد و تا نیمه اسفند به پیک بستری ها در استان گیلان رسیدیم و روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ بستری داشتیم.

وی با بیان اینکه هیچ استانی مانند گیلان پیک اسفند ۹۸ را تجربه نکرده است، افزود: مردم گیلان در نخستین هفته های شیوع کرونا با شرایط ناگواری مواجه بودند و بعد از قم، دومین استان درگیر کشور بودیم، اما با تلاش مجموعه بهداشت و درمان استان از پایین ترین رده شغلی تا بالاترین آن در صف مقدم مقابله با کرونا قرار گرفتند و موفق شدیم تا فروردین ماه پیک بیماری را کنترل کنیم و نهایتا تا اردیبهشت ماه روند خوبی داشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به رخ دادن چندین پیک بیماری در بسیاری از مناطق دنیا، اضافه کرد: گیلان به غیر از پیک اسفندماه ۹۸، پیک واضح دیگری را تجربه نکرد، اما در ماه های خرداد، تیر و مهر مجددا با افزایش تعداد بیماران و بستری ها مواجه شدیم. ارتباط خوب مردم با سیستم ارائه خدمات بهداشت و درمان استان منجر به کنترل بیماری شده و امروز وضعیت نسبتا مناسبی داریم.

حیدرزاده، وضعیت امروز گیلان را بسیار شکننده دانست و متذکر شد: ویروس کرونا با جهش های متعددی مواجه بوده و بنا به فرمایش وزیر بهداشت، شاهد شیوع کرونای بریتانیایی در کشور هستیم و حداقل دو مورد در گیلان رصد شده است لذا آمارهای موجب در استان با کوچک ترین غفلت بالا می رود و نیازمند همکاری بیش از پیش ذی نفعان با مردم هستیم تا روند ابتلا و مرگ و میر را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته ۱۱۵ هزار نفر را مورد آزمایش پی.سی.آر قرار دادیم و کل بستری های ما بالغ بر ۳۱ هزار نفر بوده است، یادآور شد: متاسفانه حدود ۱۶۰۰ نفر فوتی ناشی از کرونا نیز داشتیم.

سخنگوی ستاد کرونای علوم پزشکی گیلان، با ابراز خرسندی از کاهش آمار مرگ و میر کرونایی در استان، بیان کرد: امروز با خوشه های خانوادگی مواجه هستیم، یعنی شهر درگیر نداریم و خانواده ها مبتلا به کرونا می شوند لذا رهگیری و پیگیری افراد بیمار را در دستور کار داریم تا روند انتقال بیماری را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه سه معاونت بهداشتی، درمان و غذا و دارو دخیل در امر واکسیناسیون هستند، گفت: معاونت غذا و دارو بر توزیع واکسن و رعایت استانداردهای ثبت کد ملی دریافت کنندگان واکسن نظارت دارد، اما وظیفه معاونت بهداشتی دریافت واکسن و انتقال آن تحت شرایط استاندارد دمایی به شبکه های بهداشت و درمان استان است. معاونت درمان نیز اولویت های تزریق واکسن در بیمارستان ها و کلینیک ها و مراکز بهداشتی و درمانی را تعیین خواهد کرد.

حیدرزاده، با اشاره به تزریق واکسن کرونا در چند فاز، اضافه کرد: در فاز نخست افراد در معرض تماس با بیماران که در سیستم بهداشت و درمان هستند را به صورت داوطلبانه واکسینه خواهیم کرد، زیرا این افراد ریسک بالای ابتلا دارند.

معاون علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه در فاز نخست به صورت پایلوت ۱۳۰ دز و در فاز دوم ۱۴۲۵ دز واکسن دریافت کردیم و هم اکنون در حال تزریق هستیم، متذکر شد: سالمندان و افرادی که در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند، معلولان و جانبازان شیمیایی ریوی نیز طبق پروتکل های ابلاغی معاونت درمان در همین فاز واکسیناسیون خواهند شد.

وی فاز سوم تزریق واکسن را مربوط به سالمندان دارای بیماری زمینه ای خارج از مراکز نگهداری بهزیستی و افراد غیر سالمند دارای زیرفاکتور دانست و تصریح کرد: افراد عادی داوطلب نیز در فاز چهارم واکسینه خواهند شد.

حیدرزاده، با بیان اینکه تاکنون مورد خاصی از کرونای جهش یافته ایرانی مشاهده نشده است، خاطرنشان کرد: طبیعتا این ویروس در کشور ما چندین جهش داشته، اما منجر به تغییر رفتار ویروس همانند ویروس انگلیسی نشده است. در صورت رصد مورد مثبت قطعی از ویروس جهش یافته ایرانی اطلاع رسانی لازم سریعا صورت می گیرد.

سخنگوی ستاد کرونای علوم پزشکی گیلان، یکی از عوامل روند کند واکسیناسیون را مشکلات کشور در تهیه اقلام خارجی به واسطه تحریم ها دانست و گفت: در حال حاضر خط تولید چند نوع واکسن در کشور فعال شده و تا اردیبهشت ماه مجوز تزریق دریافت خواهند کرد و توزیع سریع صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه ۹۰۰ هزار نفر در گیلان در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند، عنوان کرد: در جریان اجرای طرح شهید سلیمانی، ۳۳۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال را شناسایی کردیم که حدود ۸۰ هزار نفر آنان دارای یک بیماری زمینه ای بوده و نیازمند واکسن هستند. همچنین ۲۰ هزار نفر پرسنل بهداشت و درمان داریم که در کنار افراد دارای فشار خون و دیابت و سایر ریز فاکتورها، حدود ۹۰۰ هزار نفر برآورد می شوند.

حیدرزاده، با اشاره به ارائه آمار درست و دقیق از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان درباره کرونا، اظهار کرد: این اطمینان را می دهیم که تاکنون یک خبر دروغ یا تغییر آمار را به مردم ارائه نکرده ایم؛ البته درباره آمار فوتی ها با محدودیت هایی مواجه هستیم تا جامعه دچار وحشت نشود.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۲۰۰ هزار نفر را به خاطر تماس با افراد بیمار تست می کنیم، گفت: با توجه به شرایط گیلان با رفت و آمد مسافر مواجه هستیم و شهرها و روستاهای ما نزدیک به هم هستند لذا این بیماری در استان همچنان جریان دارد و باید رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیریم و اگر نظارت ها را برداریم، بیماری شعله ور می شود.

معاون علوم پزشکی گیلان، ضمن قدردانی از همکاری صدا و سیما و رسانه های خبری مکتوب و مجازی در انتقال پیام های بهداشتی به مردم، تاکید کرد: ویروس انگلیسی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد احتمال انتقال بیشتری دارد و گروه سنی زیر ۱۸ سال را درگیر می کند. همچنین افرادی که قبلا کرونا گرفته اند، در مقابل این ویروس جدید مقاوم نیستند و امکان آلودگی مجدد وجود دارد لذا رعایت پروتکل ها باید سخت گیرانه تر باشد و تجمعات برگزار نشود.

حیدرزاده، درمان کرونای انگلیسی را متفاوت از کرونای قبلی ندانست و خاطرنشان کرد: کلیه داروهایی که در دنیا برای کرونای جدید استفاده می شود، در کشور و استان ما نیز وجود دارد.

سخنگوی ستاد کرونای علوم پزشکی گیلان، بستن صد درصد مرزهای استان را ناممکن دانست و اضافه کرد: خوشبختانه ورود مسافران و خودروهای غیر بومی به استان های شمالی ممنوع شده است، اما به دنبال فشار آوردن به مردم از طریق جریمه نیستیم و آموزش و آگاهی و تذکر را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به وجود ۶۰۰ هزار سفیر سلامت در گیلان و ارتباط آنان با علوم پزشکی، اظهار کرد: مردم در تعطیلات عید نوروز به دید و بازدید نروند و رسانه ها آگاهی رسانی لازم را در این خصوص انجام دهند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06