طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در شورای عالی شهرسازی کشور تصویب شد


طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در شورای عالی شهرسازی کشور تصویب شد

مشهد- ایرنا- طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) روز دوشنبه در نشست شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی و سایر مدیران ذیربط به تصویب رسید.

به گزارش روز دوشنبه استانداری خراسان رضوی، استاندار این استان در این نشست با قدردانی از دست‌اندرکاران تدوین طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و وزیر راه و شهرسازی، گفت: جایگزین کردن این طرح پس از ۲۵ سال از تصویب طرح قبلی، نیاز به اقدامات بسیار داشت که طی چند ماه گذشته در استان و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و مشاور طرح، اجماع خوبی در بین همه اعضای کمیسیون ماده پنج استان و اقناع سازی خوبی در افکار عمومی، بزرگان و نخبگان استان صورت گرفت.

محمدصادق معتمدیان همچنین با قدردانی از دستگاه قضایی افزود: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های جدی اجرا و بازنگری این طرح، مباحث حقوقی و حقوق مکتسبه بود، تدابیر لازم در این زمینه صورت گرفت.

پس از گذشت ٢۵ سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر رضوی در سیمای شهری، استمرار هویت معنوی زیارت، ارتقای شاخص‌های خدمات عمومی و تسهیلات اقامتی برای تمامی اقشار، حمایت از جمعیت مجاور باقیمانده و احیای بافت تاریخی موجود، بازنگری طرح با هدایت وزارت راه‌ و شهرسازی و همکاری دستگاه‌های محلی از اواخر پارسال در قالب "طرح ویژه تفصیلی" در دستور کار قرار گرفت.

این طرح پیش از این در جلسه کمیسیون ماده پنج استان که به ریاست استاندار خراسان رضوی برگزار شده بود، پس از بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، برای تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد که در نهایت امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی در نشست این شورا به تصویب رسید.

با تصویب این طرح، بیش از سه هزار پلاک از تملک اجباری خارج و نوسازی پلاک‌های باقیمانده بر پایه ضوابط تسهیل کننده طرح جدید و توسط مردم و ساکنان انجام می‌شود. همچنین افزایش سهم اماکن اقامتی متناسب با گروه‌های مختلف درآمدی، افزایش سرانه فضای سبز و سایر کاربری‌های خدماتی نسبت به گذشته و احیای ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و تاریخی بافت از مهمترین نتایج طرح مصوب است.

حفظ حریم‌های منظری، حفظ مساجد و حسینیه‌ها و عناصر هویتی، ارائه ضوابط ویژه برای آثار ملموس و ناملموس فرهنگی و هویتی، احیای ٢٧ محور تشرف و نیز رونق ‌بخشی به سایر گذرهای تاریخی از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

همچنین اختصاص زمین به بیش از ١٠ هزار محل توقف خودرو در قالب توقفگاههای عمومی در حاشیه محور شارستان با جانمایی مناسب، تقویت حمل و نقل عمومی و جانمایی ایستگاه‌های قطارشهری از دیگر محورهای مورد تاکید در این طرح است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی