کاغذ همچنان گران است/ نگرانی ناشران از افزایش قیمت کتاب


کاغذ همچنان گران است/ نگرانی ناشران از افزایش قیمت کتاب

در حالیکه قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد با وجود کاهش 20 هزار تومانی قیمت‌ها همچنان بالاست‌، برخی ناشران از افزایش قیمت کتاب‌های خود در سال آینده نگران هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ وضعیت آشفته بازار کاغذ همچنان ادامه دارد،‌ با وجود کاهش 20 هزار تومانی قیمت‌ها در دور روز گذشته و رسیدن به قیمت 570 هزار تومان، کاغذ چاپ و تحریر همچنان در قیمت بالایی از نظر مصرف‌کننده قرار دارد.

برخی از ناشران که کاغذهای یارانه‌ای کفاف فعالیتشان را نمی‌دهد و در دو سال گذشته در کنار مصرف کاغذ دولتی از کاغذ آزاد نیز استفاده کرده‌اند،‌ این روزها نگران افزایش قیمت کتاب‌هایشان در صورت ادامه‌دار شدن روند افزایشی قیمت کاغذ در بازار آزاد هستند.

قیمت کاغذ چاپ و تحریر در حالی طی دو ماه گذشته با 200 هزار تومان افزایش در هر بند روبرو شده است که تا پیش از آن و به طور مشخص در یکسال و نیم گذشته این بازار از رکود بسیار شدید رنج می‌برده است.

به گفته کارشناسان؛ این رکود هنوز هم در بازار قابل مشاهده است، اما قیمت‌ها به خواست وارد کنندگان و تجار با افزایش روبرو شده است. آن هم به بهانه افزایش 200 دلاری در هر پارت کاغذ در کشور مقصد. موضوعی که هنوز تایید یا رد نشده است.

طبیعتاً زمانی که وضع کاغذ وارداتی این چنین می‌شود،‌ مصرف‌کننده باید به سراغ نمونه مشابه داخلی رود و این بهترین فرصت برای عرض اندام تولید داخلی است‌، اما تولید داخلی کاغذ بیش از یکسال است که روند نزولی و روبه توقف داشته است. کارخانه چوب و کاغذ مازندران مهمترین کارخانه تولیدی کاغذ تحریر در یکسال گذشته با مشکلات داخلی درگیر بوده و به علت نبود مواد اولیه تولید خط تولید تحریر خود را متوقف کرده است.

فروشندگان کاغذ می‌گویند که حالا با گران شدن کاغذ خارجی‌، بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال نمونه داخلی آمده‌اند اما نمونه داخلی نه قیمت مناسبی دارد، نه کیفیت. مدت‌ها هم از توزیع نشدن آن در بازار می‌گذرد.

با توجه به اینکه عمده کارشناسان بازار کاغذ معتقد هستند که قیمت‌های فعلی در بازار تنها کمی بیش از قیمت واقعی هر بند کاغذ وارداتی است‌، به نظر می‌رسد کاغذ در سال آینده چندان با کاهش قیمتی مواجه نشود و از سوی دیگر نگرانی‌ها بابت افزایش بیش از پیش آن نیز وجود دارد. دولت نیز که در پایان راه خود است و همچنان امیدوار به مسکن‌های موقت.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود