تست منفی سفر هوایی به خوزستان یعنی گسترش زنجیرۀ کرونا!/ بهتر است منطق قوی تری پشت تصمیمات باشد


تست منفی سفر هوایی به خوزستان یعنی گسترش  زنجیرۀ کرونا!/ بهتر است منطق قوی تری پشت تصمیمات باشد

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت در واکنش به تصمیم سازمان هواپیمایی مبنی بر لزوم «تست‌کرونا برای پرواز به خوزستان الزامی شد»، گفت: این یک تناقض است که سفر با اتوبوس که تراکم افراد در آن بالاست و تهویه مناسبی ندارد مجاز، ولی سفر با وسیله شخصی که بسیار ایمن تر است، ممنوع شده است.

به گزارش خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیش‌ازظهر امروز خبری در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد، با این مضمون: « تست‌کرونا برای پروازهای مبد‌أ و مقصد خوزستان الزامی شد/ ابلاغیه جدید سازمان هواپیمایی کشوری: تمام مسافرانی که قصد سفر از مبداء و به مقصد استان خـوزستان را دارند، باید قبل از سوار شدن به هواپیما آزمایش منفی خود را که حداکثر مربوط به ۷۲ ساعت قبل است، ارائه دهند.»

این در حالی بود که ساعتی پس از انتشارخبر فوق، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با یکی از شبکه های تلویزیونی در رابطه با سفرهای نوروزی عنوان کرد: « سفر به شهرهای قرمز و نارنجی به طور کلی ممنوع است و تردد خودروهای پلاک غیر بومی به این شهرها ممنوع است. »
وی مشخصا در مورد سفرهای هوایی و ریلی می گوید:« برای سفر با قطار و هواپیما فعلاً ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمی نگرفته است. »
حریرچی در ادامه عنوان کرده: «سفر به شهرهای زرد نیز مشروط است و امکان سفر به این شهرها وجود دارد. اما، با توجه به شرایط کرونایی کشور، رفتن به بعضی از شهرهای زرد را ممنوع کرده‌ایم.»
معاون کل وزارت بهداشت در خاتمه می افزاید:« سفر به مناطق مسافرپذیر در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان ممنوع است. همچنین سفر به شهرهای اصفهان، مشهد و شیراز نیز که در وضعیت زرد قرار دارند، ممنوع است.فعلاً سفر نوروزی با خودروهای شخصی ممنوع است. »
تست منفی سفر هوایی به خوزستان یعنی گسترش  زنجیرۀ کرونا!/ بهتر است منطق قوی تری پشت تصمیمات باشد
با این حال خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا در گفت وگو با دکتر مسعود یونسیان، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت به بررسی تناقضات موجود این تصمیم عجیب پرداخت.
یونسیان در این رابطه گفت: نمی دانم آیا این تصمیم توسط ستاد کرونای کشور و یا حداقل در هماهنگی با آن ستاد اتخاذ شده یا نه؟ چنین تصمیمی منطقی به نظر نمی رسد. چرا که وقتی خوزستان کانون ابتلا به بیماری است؛ چطور می توان اجازه ورود افراد با تست منفی را به کانون ابتلای بیماری داد؟
وی افزود: من تصورم این است که اتفاقا عکس رویه جاری باید از مسافرت و رفتن آدم‌هایی که منفی هستند و به بیماری دچار نشداند، به کانون های ابتلای بیماری جداً جلوگیری شود.
باید از ابتلای افراد جدید جلوگیری کرد
استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: وقتی روزانه هزاران نفر به این بیماری دچار می شوند، باید تمام امکانات را به کار گرفت که از ابتلای افراد جدید جلوگیری به عمل آورد؛ به عبارت دیگر، قبل از شیوع بیماری در یک منطقه منطقی است از ورود افراد آلوده به آن جلوگیری کنیم ولی وقتی نهایت ابتلا د رخود استان خوزستان رخ می دهد، برای جلوگیری از ورود افراد مبتلا به این منطقه دیر است و باید جلوی انتشار درون کانون را بگیریم زیرا اصولا نسبت بیماری در افرادی که وارد این منطقه می شوند، از نسبت آلودگی در خود منطقه کمتر است.
یونسیان در مورد عملکرد منطقی در این رابطه گفت: اگر می توانستیم با یک تست مطمئن، از مصصون بودن افراد اطمینان حاصل کنیم و بعد به این افراد اجازه ورود به منطقه آلوده را بدهیم، منطقی بود. یا اگر واکسن به تعداد زیاد در کشور زده شده بود، می توانستیم ورود افراد را محدود به کسانی کنیم که واکسیناسیون آن ها تکمیل شده و مدت زمان لازم از تزریق واکسن نیز گذشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت با بیان اینکه در شق اول اگر نتیجه تست مسافران خوزستان مثبت باشد، باز سفر آنها دارای شبهاتی است، به تشریح شق دوم پرداخت و گفت: اما در صورتی که تست مسافران منفی هم باشد هم که عذر از گناه بدتر است و در مورد آن گفتم.
وی عنوان کرد: در حال حاضر که ما برای مریض های کرونایی و افرادی که علامت دارند در مضیقه و تنگنا هستیم، نمی توانیم تجهیزات، انرژی و وقت سیستم درمانی را مصروف اقداماتی کنیم که اثربخشی آن ها مشخص نیست، علاوه بر محدودیت تست و اینکه افراد علامت دار و افراد تماس یافته با بیماران در اولویت دریافت تست هستند، باید توجه داشت نتیجه تست پی سی آر نیز معمولا بلافاصله آماده نمی ود چون جوابدهی به این تست ها ممکن است تا 48 ساعت طول بکشد.
تصمیم گیری هایی عجیب و متناقض!
تست منفی سفر هوایی به خوزستان یعنی گسترش  زنجیرۀ کرونا!/ بهتر است منطق قوی تری پشت تصمیمات باشد
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خاتمه تصریح کرد: یکی دیگر از تناقضاتی که در مقررات جابجایی مسافران وجود دارد آن است که سفر با اتوبوس (که معمولا طولانی بوده، تراکم افراد در آن بالاست، تهویه مناسبی ندارد و افراد غریبه در کنار هم هستند) مجاز دانسته شده، ولی سفر با وسیله شخصی که بسیار ایمن تر است، ممنوع شده که بهتر است منطق قوی تری پشت تصمیمات باشد.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403