راه‌اندازی پویش مردمی درخت‌یاری با حضور بیش از 250 گروه مردمی


راه‌اندازی پویش مردمی درخت‌یاری با حضور بیش از 250 گروه مردمی

پویش ملی درخت یاری با حضور بیش از 250 گروه جهادی، مردمی، خیریه، مسجد و هیئت مذهبی فعالیتش را آغاز کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پویش ملی «درخت‌یاری» با شعار درخت‌کاری برای یاری، با هدف کاشت یک میلیون درخت مثمر و بومی با حمایت بزرگترین حامی خود بنیاد علوی، بازوی محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان و با حضور بیش از 250 گروه جهادی، مردمی، خیریه، مسجد، سمن و هیئت مذهبی شروع به فعالیت کرد.

گفتنی است، در جریان این پویش بیش از 5 هزار خانواده کم‌‌برخوردار از منافع پایدار کاشت درختان مثمر و بومی بهره‌مند خواهند شد؛ این پویش تا 22 اسفند ماه ادامه داشته و پس از آن کلیه مراحل نگهداشت این درختان به صورت مستمر در طول سال توسط این گروه‌های جهادی و مردمی ادامه خواهد داشت.

همچنین سایت پویش به آدرس www.Derakhtyari.ir جهت کسب اطلاعات بیشتر و با امکان عضویت در باشگاه درخت‌یاران و شرکت در جشنواره‌های مرتبط، فعالیت خود را آغاز کرده است.

همچنین نشست خبری اولین سال پویش ملی «درخت یاری» با حضور وحید جلال‌پور، دبیر پویش، سجاد باقری، دبیر جمعیت درخت‌یاران و یاسر حسین‌بیک مسئول توانمندسازی مرکز حرکت‌های جهادی و مردمی بنیاد علوی در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، وحید جلال‌پور گفت: پویش ملی «درخت‌یاری» با دو رویکرد محرومیت‌زدایی و حمایت از محیط زیست با محوریت کاشت درختان مثمر و بومی، توسط بنیاد علوی، بازوی محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان، انجام خواهد شد.

وی افزود: هدف اولیه این پویش، کاشت یک میلیون نهال مثمر و بومی در سراسر کشور خواهد بود که در تلاش هستیم با مشارکت گروه‌های جهادی و مردمی بیشتر از این مقدار شود؛ همچنین در این طرح حدود 5 هزار خانواده کم‌برخوردار از منافع پایدار کاشت درخت‌های این طرح سود خواهند برد و کاشت این درختان به کمک 250 گروه همیار مردمی و جهادی، هیئت، سمن، مسجد و خیریه در سراسر کشور انجام خواهد شد که به همین دلیل شعار این پویش، "درختکاری برای یاری" است.

دبیر پویش ملی «درخت‌یاری» در خصوص نوع نهال‌های کاشته شده گفت: سعی بر این است که حداقل یک میلیون درخت مثمر منطبق بر اقلیم و بومی و غیر مضر کاشته شود و سود حاصل از ثمره این درختان در اختیار نیازمندان قرار گیرد.

وی درباره کارکردهای این پویش اشاره کرد: نوآوری و کارآفرینی، محرومیت‌زدایی، کاهش آلودگی‌های هوایی و صوتی، تزریق آرامش روانی به جامعه، ارتقاء سرانه فضای سبز و زیباسازی، سایه سازی در شهر، کنترل قیمت تولیدات باغی از طریق افزایش سطح زیر کشت، کاهش فرسایش خاک از فواید کاشت این درختان مثمر بومی است.

جلال‌پور درباره زمان اجرای این پویش ملی گفت: این طرح از یک ماه پیش به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده و تا 22 اسفند ادامه خواهد داشت؛ اما این تنها شروع حرکت بوده و قرار بر این است که تا در روزهای عادی سال و سال‌های متمادی این جریان ادامه داشته باشد و به صورت یک فرهنگ جدی در مردم و جامعه نهادینه شود.

در ادامه این نشست، سجاد باقری درباره نحوه تشکیل این جمعیت، گفت: جمعیت درخت‌یاران محصول تلفیق حرکت‌های جهادی و اندیشکده‌ای در حوزه‌های زیستی می‌باشد که هسته اولیه آن را اندیشکده تهدیدات زیستی آتی و جمعیت جهادگران جوان بنیان نهاده‌اند و به تدریج با طرح مسائل خود در میان گروه‌های جهادی و مردمی، شبکه‌ای از گروه‌های مردمی و زیست‌محیطی را با خود همراه کرده‌اند که به این طریق بازوهای اصلی جمعیت درخت‌یاران شکل گرفت.

وی همچنین اظهار کرد: گفتمان کاشت درختان مثمر و بومی که هم‌اکنون تحت عنوان پویش ملی درخت‌یاری در کشور در حال اجرایی شدن است گام‌های اولیه خود را برای تبدیل شدن به نهضتی مردمی می‌پیماید.

عضو شورای مرکزی جمعیت درخت‌یاران، تصریح کرد: درجه دو به محیط زیست در طی سالیان گذشته آسیب‌های فراوانی را به زیست‌بوم ایران وارد کرده که سرعت بیابان‌زایی بیش از حد، معضل گرد و غبار و فرو نشست زمین در کشور ایران که در صدر فرونشست‌ها در جهان قرار دارد نمونه‌هایی از بی‌توجهی به محیط زیست کشور است که افزایش پوشش گیاهی و سطح زیر کشت درختان مثمر و بومی حلقه‌ای از فعالیت‌های لازم برای احیاء زیست‌بوم ایران را فراهم می‌کند.

وی افزود: با توجه به ابعاد معیشتی پویش ملی درخت‌یاری، میزان تولیدات باغی ما در افق 1404 باید دو برابر میزان فعلی باشد و ما قصد داریم علاوه بر فرآیند محرومیت‌زدایی و توانمندسازی، مقدمات توسعه کشاورزی در کشور را نیز فراهم آوریم.

باقری گفت: در ابعاد زیست‌محیطی جمعیت درخت‌یاران قصد دارد با ارتقاء سرانه فضای سبز در مناطق شهری و حاشیه شهر که با کمبود سرانه فضای سبز مواجه هستند، زمینه‌های لازم برای عدالت بخشی برای ارائه خدمات اجتماعی برای جوامع کم‌برخوردار را حاصل کند.

همچنین در ادامه این نشست، یاسر حسین‌بیک در تشریح فعالیت‌های مرکز حمایت‌های مردمی و جهادی بنیاد علوی گفت: بنیاد علوی بخشی را با هدف حمایت از فعالیت‌ها و ایده‌های مسئله‌‌محور تأسیس کرده و در این زمینه تلاش شده تا فرآیند حمایت از گروه‌های جهادی را تسریع و تصحیح کنیم و اگر گروهی ایده خوبی در حوزه محرومیت‌زدایی داشته باشد حتما از او حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت‌هایی که به صورت مبتکرانه و خلاقانه به دنبال کمک به رفع مسائل معیشتی و محیط زیستی بوده، همین پویش ملی «درخت‌یاری» است که پس از مطرح شدن طرح در بنیاد علوی رغبت زیادی در حمایت از آن ایجاد شد.

همچنین در پایان این نشست از تیزر و پوستر این پویش رونمایی شد.

در این راستا سایت پویش به آدرس www.Derakhtyari.ir جهت کسب اطلاعات بیشتر و با امکان عضویت در باشگاه درخت‌یاران و شرکت در جشنواره‌های مرتبط رونمایی همچنین شناسه derakhtyari_ir@ درگاه ارتباطی پویش با علاقه‌مندان در شبکه‌های اجتماعی اعلام شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل