شمار کالاهای مشمول تجارت آزاد با سوریه افزایش می‌یابد


شمار کالاهای مشمول تجارت آزاد با سوریه افزایش می‌یابد

تهران- ایرنا- رییس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به تلاش برای افزایش دامنه کالاهای مشمول موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با سوریه، گفت: در این موافقت‌نامه، 88 قلم کالا مستثنی شده‌اند که به دنبال کاهش یا حذف موانع تجاری این کالاها هستیم.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «حمیدرضا زادبوم» در همایش فرصت‌های همکاری با سوریه با بیان اینکه در یک سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا تقاضای جهانی کالا کاهش پیدا کرده بود، تصریح کرد: کاهش تجارت در تمام دنیا اتفاق افتاده و در ایران در ۱۱ ماه سال جاری حداکثر ۱۹ درصد کاهش را تجربه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه کاهش تجارت به دلیل تاثیر شرایط کرونا بر کشور بود، خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی جهان راهکار همزیستی با کرونا را فرا گرفته است و بر همین اساس تجارت و تقاضا به جایگاه سابق خود باز می گردد

زادبوم با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ راه گسترش روابط را پی خواهیم گرفت، خاطرنشان کرد: روابط اقتصادی با سوریه به دلیل نزدیکی های سیاسی به سهولت انجام می شود اما از سوی دیگر ضرورت تجارت جدی و انجام تبادلات دو جانبه بیشتر دیده می شود.

وی با بیان اینکه زمینه ها و زیرساخت ها برای افزایش تجارت با سوریه انجام شده است، تاکید کرد: ایران با تنها کشوری که موافقتنامه تجارت آزاد دارد سوریه است که که بخش خصوصی می تواند از این زمینه برای تعاملات بیشتر استفاده کند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ظرفیت های فوق العاده ای برای تجارت با سوریه ایجاد شده است، اظهار داشت: با توجه به تحریم ها علیه ایران، می توانیم از سوریه برای افزایش تجارت بهره مند شویم که نیاز است فعالان اقتصادی پا به میدان بگذارند.

زادبوم با بیان اینکه تعرفه موافقتنامه آزاد تجارت با سوریه بر روی اقلام چهار درصد است، گفت: به دنبال صفر کردن این تعرفه ها هستیم که البته با توجه به مصمم بودن دو کشور نیاز به مذاکرات بیشتر دیده می شود.

به گزارش ایرنا، آمارها نشان می‌دهد طی ۷ ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۷۳ میلیون دلار صادرات به سوریه و حدود ۱۰ میلیون دلار واردات صورت گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!