بازگشت خالص خرید حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در انتظار مجوز ناظر بازار/ کلیت بازار، زمان معاملات برخی نمادها را تغییر می‌دهد


بازگشت خالص خرید حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در انتظار مجوز ناظر بازار/ کلیت بازار، زمان معاملات برخی نمادها را تغییر می‌دهد

مدت زیادی از عرضه اولیه «کزغال» نمی‌گذرد. روند معاملات در این نماد پس از متعادل شدن، تغییر کرده و طی هفته جاری، زمان معاملات در نماد «کزغال» به پس از بازار موکول شده است. درواقع با حضور در پیش‌گشایش و بخشی از زمان معاملاتی بازار، متوقف شده و انجام معاملات آن به بعد از زمان معاملاتی عادی بازار منتقل می‌شد. درخصوص این موضوع، شائبه‌ای مبنی بر...

اقتصادآنلاین - سارا محسنی؛ روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: در بسیاری از روزها، معاملات «کزغال» در زمان عادی بازار انجام می‌شود و در روزهای گذشته نیز باوجود صف‌ سنگین «کزغال»، معاملات آن انجام می‌شد. روز گذشته نیز، هم نماد «کزغال» و هم نماد «سپیدار»، صف‌های فروش سنگینی داشتند. اما در زمان عادی بازار، معاملات آنها انجام شد.

وی افزود: این امکان وجود دارد که در برخی از روزها به دلیل کلیت بازار سرمایه و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد، ناظر بازار زمان معاملات برخی از نمادها را به ساعات پس از معاملات بازار منتقل کند.

دهقان اضافه کرد: به هر حال چنین موضوعاتی براساس تصمیم ناظر بازار است که بنابر شرایط کلی بازار سهام، اقدام به تصمیم‌گیری می‌کند و ارتباط زیادی با مشکلات هسته معاملات فرابورس ندارد. کلیت بازار سرمایه، شرایطی دارد که برای معاملات بهتر نماد، دادوستدها به پس از ساعت بازار منتقل می‌شود تا نماد معاملاتی را بهتر مدیریت کنند و فشار کمتری به بازار وارد شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تصریح کرد: امکان انجام معاملات در زمان عادی بازار نیز وجود دارد، اما زمانی که ناظر بازار دلایل مختلفی مانند عدم وجود خریدار، ثبت سفارش فروش به تنهایی، عدم خرید و فروش و... را مشاهده می‌کند، ترجیح ناظر بر این است که در یک بازه زمانی دیگر، تمرکز خود را تنها بر یک نماد گذاشته و آن را مدیریت کند.

وی اظهار داشت: هسته معاملاتی فرابورس، مشکل خاصی ندارد و بورس و فرابورس، دو هسته جداگانه دارند. باتوجه به توسعه‌هایی نیز که در سال جاری انجام شد، مشکل خاصی قابل مشاهده نیست. توسعه‌ها نیز به صورت مداوم در حال انجام هستند، اما برای یک تغییر بزرگ و اساسی در حال حاضر برنامه‌ای وجود ندارد. در حال انجام توسعه‌های کوچک و به دنبال هم هستیم تا وضعیت، پایدارتر شود.

دهقان در مورد درج رفتار عملکرد حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بر روی نمادها، فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی قابل مشاهده است. اما خالص خرید و فروش حقوقی‌ها و حقیقی‌ها برای کل بازار سرمایه به دلیل برخی از مشکلات فنی از روی سایت برداشته شد. اکنون با برطرف شدن مشکلات فنی، تایید ناظر بازار را برای بازگشت این بخش نیاز داریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟