روسیه نخستین ماهواره را بر فراز قطب شمال فرستاد


روسیه نخستین ماهواره را بر فراز قطب شمال فرستاد

پارسینه: آژانس فضایی روسکاسموس روسیه اعلام کرد که نخستین ماهواره تحقیقاتی این کشور به نام آرکتیکا-ام(Arktika-M) با هدف نظارت بر آب و هوای قطب شمال از پایگاه فضایی بایکانور در...

روسیه نخستین ماهواره را بر فراز قطب شمال فرستاد

آژانس فضایی روسکاسموس روسیه اعلام کرد که نخستین ماهواره تحقیقاتی این کشور به نام آرکتیکا-ام(Arktika-M) با هدف نظارت بر آب و هوای قطب شمال از پایگاه فضایی بایکانور در قزاقستان به فضا پرتاب شد.

دمیتری روگوزین(Dmitri Rogozin)، رئیس آژانس فضایی روسیه با انتشار پیامی توییتری از موفقیت آمیز بودن این پرتاب و برقراری ارتباط عادی با این ماهواره خبر داد و در عین حال تاکید که «این یک پرتاب عادی» بوده است.

آژانس فضایی روسکوسموس که این پرتاب را با استفاده از موشک ماهواره بر «سایوز» انجام داده، با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که ماهواره آرکتیکا-ام به منظور نظارت بر آب و هوای قطب شمال و بررسی‌های زیست محیطی در این منطقه طراحی شده است.

بنا بر اعلام آژانس فضایی روسیه، برای عملکرد صحیح این سیستم نظارتی که به منظور ایجاد امکان نظارت دائمی بر سطح کره زمین و دریا‌های اقیانوس منجمد شمالی در نظر گرفته شده، فعالیت حداقل دو ماهواره مورد نیاز است. در همین حال، خبرگزاری ریا نووستی روسیه گزارش داد که پرتاب دومین ماهواره از این دست برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده که توسعه اقتصادی قطب شمال، قاره‌ای که عمدتاً از یخ پوشیده شده است، یکی از اهداف اصلی اوست.

قطب شمال ذخایر عظیمی از نفت و گاز را در اختیار دارد که روسیه، ایالات متحده، کانادا، دانمارک و نروژ در حال حاضر برای تصاحب آن در حال رقابت با یکدیگر هستند؛ ذخایری که با گرم شدن کره زمین و ذوب شدن یخ‌های قطب شمال، در دسترس‌تر از گذشته به نظر می‌آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها