انتخاب «بهشت کاشان» انگشت اشارتی برای استفاده از میراث تاریخی قومی


انتخاب «بهشت کاشان» انگشت اشارتی برای استفاده از میراث تاریخی قومی

تهران- ایرنا- معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتخاب موضوع دهمین جشنواره مد ولباس فجر با عنوان« بهشت کاشان»، گفت: این موضوع ویژه سعی کرد تا انگشت اشارتی برای استفاده از میراث تاریخی قومی و جغرافیایی باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید محمد مجتبی حسینی عصر دوشنبه در آئین اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی مدولباس فجر در تالار وحدت تهران با قدردانی و تشکر از دست اندرکاران این دوره جشنواره، اظهار داشت: آثار به‌جامانده از نشانه‌ها و نمادها و آنچه از دوران باستان باقی‌مانده است، مؤید توجه به عرصه مد و لباس بوده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کمتر سرزمینی را می‌توان سراغ گرفت که به‌اندازه جمهور یاسلامی ایران گونه‌ها و بافته‌ها و پارچه‌های مختلفی ویژه اقلیم و اقوام در آن حیات داشته باشند.

حسینی در عین حال با تاکید براینکه لباس سرمایه انسانی و ارزشمندی است که دستمایه الهام برای آفرینش‌های جدی بوده است،‌اظهار داشت: خوشحالم جشنواره با انتخاب موضوع ویژه سعی کرد تا انگشت اشارتی باشد برای استفاده از میراث تاریخی قومی و جغرافیایی و در این دوره بهشت کاشان سومین سال متوالی است که موضوعی برای جشنواره پیش‌بینی‌شده است.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اینکه کاشان، بهشت زیبایی در زمینه منسوجات و بافته‌ها و یکی از اقطاب کشور در این حوزه‌هاست،‌اظهار داشت: امسال هنرمندان ما کوشیدند آثاری را خلق کنند که نماینده زیبایی سرزمین ما ایران باشد.

حسینی ادامه داد: آثار بدیعی که می‌توانند در مرحله تولید مورداستفاده و اقبال قرار گیرند و چه‌بسا در این دوره حضور جوانان و همراهی آن‌ها از سراسر کشور موجب دلگرمی دست‌اندرکاران شد.

وی گفت: ایرانیان به پوشش خود در طول تاریخ توجه داشته و شاید کمتر سرزمینی به اندازه ایران آثار ریز و جمیل در آن وجود داشته باشد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال گفت: این ویژگی ها می تواند بستری برای خلق هنرمندان باشد و بسیار خوشحال هستیم که در جشنواره مد و لباس به ویژگی های ایران زمین توجه شده است.

حسینی در ادامه همچنین حضور جوانان در این رویداد بزرگ را ستود و گفت: این امر نشان دهنده جوانان به ارزش های کشور است و اینکه از سراسر ایران شاهد حضور هنرمندان هستم نشان از دربرگیری این رویداد دارد.

دهمین جشنواره بین المللی مدولباس فجر در یک نگاه

۸۰ مرکز فعال در حوزه مد و لباس، برای داشتن غرفه در نمایشگاه جشنواره مد و لباس فجر درخواست کردند که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۴۰ غرفه در مجموعه برج آزادی حضور پیدا کردند.

مجموعه ایران دخت در قالب ۱۰ اثر از نمادهای فرهنگی و تاریخی سراسر کشور در کنار برگزاری بخش ویژه سردار سلیمانی در حوزه طراحی و ساخت زیورآلات، برگزاری مسابقه زنده از ایده تا اجرا طی چهار روز در بخش‌های مانتوی اجتماع، پیراهن مردانه، بالاپوش و چادر زنانه و تقدیر از تنی چند از پیشکسوتان عرصه طراحی پارچه، لباس و سوزن‌دوزی بخش‌های دهمین جشنواره مد و لباس فجر بود.

جشنواره بین المللی مد و لباس فجر بزرگ‌ترین رویداد تخصصی در عرصه مد و لباس کشور است که هر ساله به مناسبت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.

تحقق اصول و سیاست‌های کلان فرهنگی و هنری نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه مد و لباس در کنار رونق اقتصادی و کمک به رشد و توسعه صنایع خلاق دراین حوزه از اهداف کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد، سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه مد و لباس و رئیس این دوره جشنواره، جمعی از هنرمندان و طراحان حوزه مدولباس کشور عصر دوشنبه در تالار وحدت برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی پیکر