برنامه نسخه نویسی الکترونیکی در مازندران رونمایی شد


برنامه نسخه نویسی الکترونیکی در مازندران رونمایی شد

ساری - ایرنا - برنامه نسخه‌نویسی الکترونیکی در بستر سامانه پرونده الکترونیک سلامت و ارجاع( پارسا) عصر امروز دوشنبه با حضور معاون بهداشتی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در مازندران رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان دوشنبه شب در آیین رونمایی از نسخه نویسی الکترونیکی در بستر سامانه "پارسا" پزشکان خانواده شهری استان مازندران در ساری گفت: براساس مصوبه قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه وزارت بهداشت و درمان به دنبال تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت بود و نسخه نویسی الکترونیکی نیز در ادامه این برنامه در دستور کار قرار داشت.
دکتر علیرضا رییسی صرفه جویی در کاغذ ،کاهش اشتباهات نسخه پزشکان، ارزیابی میزان مصرف دارویی و نظارت دقیق بر نحوه تجویز دارو از سوی وزارت بهداشت و شرکت های بیمه‌ای را از مهمترین مزیت های نسخه نویسی الکترونیکی برشمرد.
وی اضافه کرد : سالانه تعداد زیادی نسخه کاغذی اشتباه از سوی پزشکان نوشته و یا در داروخانه ها به اشتباه خوانده می شود که نسخه نویسی الکترونیکی یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از این کار است.
دکتر رییسی با اشاره به جلوگیری از تداخل دارویی در برنامه نسخه نویسی الکترونیکی اظهار داشت: نظارت ما و شرکت‌های بیمه ای نیز می‌تواند از این تداخل دارویی که امکان دارد در برخی مواقع چندین بار نیز تکرار شود، جلوگیری کند.
معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و درمان بستر الکترونیکی مناسب را برای اجرای این برنامه در سطح کشور به خصوص در استان مازندران در اختیار دارد و از چندین سال قبل این بسترها در استان های کشور ایجاد شده است.
دکتر رییسی افزود : پزشکان ما در سطح یک به ویژه پزشکان خانواده در استان مازندران از کارکرد این برنامه به درستی آشنایی دارند و چنانچه مشکلات اندکی در راه این برنامه از لحاظ زیرساخت ها وجود دارد نیز باید با همکاری یکدیگر بر طرف شود.
برنامه نسخه نویسی الکترونیکی در استان مازندران همانند ۳۱ استان دیگر کشور به طور آزمایشی از سال ۹۷ در یکی از شهرستان های این خطه شمال کشور (بابلسر) شروع شد و همزمان با حذف دفترچه بیمه های تامین اجتماعی و سلامت، برنامه نسخه نویسی در سامانه پرونده الکترونیکی سلامت و ارجاع موسوم به پارسا قرار گرفت و با اتصال داروخانه ها به این سامانه از این پس نسخه های کاغذی به مروز از دسترس تمام پزشکان خانواده شهری حذف می شود و این برنامه در یک مدت زمان یک ساله قرار است در قالب نظام ارجاع در سطح دوم خدمات پزشکی که شامل پزشکان متخصص و سایر مراکز درمانی دیگر از جمله بیمارستان های مازندران نیز اجرایی شود.
استان مازندران دارای سه میلیون و ۳۵۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۳ درصد از آنها در شهرها و مابقی در روستاها سکونت دارند و طرح پزشک خانواده در این استان از سال ۹۱ وارد فاز اجرایی شد و حدود ۶۵۰ پزشک خانواده ، خانوارهای شهری این استان را تحت پوشش خدمات درمانی و سلامت محور دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید