جامعه جهانی فقط نگران اوضاع وخیم انسانی در یمن است


جامعه جهانی فقط نگران اوضاع وخیم انسانی در یمن است

تقریبا هر روز سازمان ملل یا دیگر نهادهای بین‌المللی یا حقوقی در سرتاسر کشور درباره وخامت اوضاع انسانی در یمن هشدار می‌دهند و با اعلام آمار و ارقام وحشتناک، درباره پیامدها و بحران‌های ناشی از تدوام این اوضاع تأکید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «العالم» ، "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل، امروز طی کنفرانس کشورهای کمک‌کننده به یمن تأکید کرد، 400 هزار کودک یمنی با سوء‌تغذیه شدید دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر خیلی فوری درمان نشوند ممکن است جان‌شان را از دست بدهند.

گوترش با تأکید بر اینکه کودکان یمنی در معرض مشکلات جدی سلامتی هستند، خاطرنشان کرد که در هر 10 دقیقه به دلیل جنگ جاری و بیماری‌ها در یمن یک کودک جانش را از دست می‌دهد. او افزود، سازمان ملل نیاز دارد در مجموع 3.85 میلیارد دلار کمک برای یمن در سال جاری جمع‌آوری کند.

وی خواستار حف و فصل مسالمت‌آمیز بحران انسانی و تلاش برای دستیابی به این هدف شد و عنوان کرد که تنها راه‌حل برای برقراری صلح در یمن آتش‌بس فوری و اعتمادسازی برای پیشبرد روند سیاسی است.

در واکنش به این اظهارات، "محمد عبدالسلام" رئیس هیئت مذاکره کننده صنعا متذکر شد که آتش‌بس و لغو محاصره بزرگ‌ترین کمکی است که می‌توان برای یمن کرد.

عبدالسلام در تویییت‌هایی تأکید کرد، کشورهای ائتلاف متجاوز مسئول کامل بحران، گرسنگی، قحطی، کشتار و خرابی‌ها در یمن هستند و درخواست سازمان ملل از کشورها برای کمک به یمن، کشورهای متجاوز را از این مسئولیت تبرئه نمی‌کند.

چند روز پیش نیز "مارک لوکرک" معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی، نسبت به تشدید بحران انسانی در یمن و گسترش قحطی و گرسنگی در این کشور هشدار داد و تأکید کرد: بیش از 16 میلیون یمنی از گرسنگی شدید رنج می‌برند و 5 میلیون تن از آنها در آستانه قحطی قرار دارند. لوکوک همچنین هشدار داد در صورتی که یمن به سوی قحطی بزرگ برود، یک فرصت مهم برای تحقق صلح پایدار از بین خواهد رفت.

رژیم سعودی در سال 2015 با تشکیل ائتلافی متشکل از رژیم‌های مرتجع عربی و برخوردار از حمایت همه‌جانبه آمریکا و غرب، جنگی ویرانگر علیه یمن را آغاز و محاصره‌ای خفه‌کننده علیه این کشور تحمیل کرد.

یمنی‌ها بارها تأکید کرده‌اند که راه‌حل فقط ابراز نگرانی و ارائه آمار و هشدارها درباره اوضاع انسانی نیست بلکه راه‌حل ساده است یعنی توقف جنگ و لغو محاصره. پس از آن می‌توان کمک‌های مالی جمع‌آوری و به بازسازی و بررسی اوضاع بهداشتی و انسانی مبادرت کرد.

حال اگر این یک کشور همپیمان واشنگتن دچار چنین وضعیت وخیم انسانی می‌شد آیا طرف‌های بین‌المللی به ابراز نگرانی، هشدارها، آمارها و جمع‌آوری کمک‌های مالی و داوطلبانه اکتفا می‌کردند؟ یا اینکه کشورهای قدرتمند به همراه سازمان ملل و شورای امنیت برای آتش‌بس و محاکمه مجرمان و جنایتکاران جنگی وارد عمل می‌شدند؟

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...