پیشکسوتان موسیقی خراسان شمالی تجلیل می‌شوند


پیشکسوتان موسیقی خراسان شمالی تجلیل می‌شوند

بجنورد- ایرنا- پیشکسوتان موسیقی خراسان شمالی در آیین پایانی جشنواره‌های موسیقی مقامی، جوان و نوجوان استان که فردا -چهارشنبه- در بجنورد برگزار می‌شود، تجلیل می‌شوند.

معاون امور هنری، سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این آیین ۱۲ پیشکسوت عرصه موسیقی تجلیل می شوند که از این تعداد پنج نفر در بخش موسیقی سنتی و مابقی هم از پیشکسوتان موسیقی مقامی هستند.

ابوالحسن حیدری گفت: این افراد از پیشکسوتان نوازنده دوتار و ساخت و ساز ادوات این نوع موسیقی و مابقی هم از پیشکسوتان موسیقی سنتی ایرانی نظیر سنتور، تار، نی و تنبک هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی هم گفت: داوران جشنواره‌های موسیقی مقامی، جوان و نوجوان استان مشخص شدند.

حسین فرخنده به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دومین جشنواره موسیقی جوان و نوجوان در رشته سازهای ایرانی شامل تار، سه‌تار، کمانچه، نی، سنتور، تنبک، ضرب زورخانه‌ای و دف و در بخش سازهای جهانی شامل ویلن، گیتار و پیانو به صورت تک نوازی به صورت مجازی برگزار شد که نفرات برگزیده این جشنواره ها فردا در آیین پایانی معرفی می شوند.

وی افزود: در رشته گیتار مهدی حسینی، تار و سه تار حسین حصاری، ضرب زورخانه ابراهیم مشکدان، سنتور طاهر اقطابی، دف مرتضی وطنیان، تنبک امیر زارعی و ویلون و کمانچه علی مداح داوری آثار رسیده را بر عهده دارند.

وی همچنین جعفر رحمانی، علیرضا اسلامی، عظیم رستمی، فرهاد قلی پور و حسین حصاری را به عنوان داوران نخستین جشنواره مجازی موسیقی مقامی اعلام کرد و افزود: این جشنواره ها چهارشنبه در ۲ نوبت صبح و عصر با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: بخش رقابتی این جشنواره در ۲ رده سنی شامل نوجوانان تا ۱۸ و جوانان تا ۲۵ سال است.

وی هم چنین از ارسال ۱۰۵ اثر هنری به نخستین جشنواره مجازی موسیقی مقامی «تارآوا» سخن گفت و اظهار کرد: این جشنواره در ۲ بخش رقابتی و ویژه برگزار شد که بخش رقابتی این جشنواره در قالب تک نوازی در سه رده سنی زیر ۲۰ سال، ۲۰ تا ۳۰ سال و سی سال به بالا و بخش ویژه این جشنواره نیز تک نوازی همراه با آواز « بخشی گری » در رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال است.

استان خراسان شمالی با توجه به حضور قبایل و طوایف مختلف از فرهنگ موسیقیایی بسیار غنی برخوردار است و در زمینه موسیقی مقامی صاحب عنوان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی