خانه داری 63 درصد زنان لرستان/ 20 هزار نفر آموزش مهارتی دیدند


خانه داری 63 درصد زنان لرستان/ 20 هزار نفر آموزش مهارتی دیدند

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان با اشاره به این که 63 درصد جمعیت زنان استان خانه‌دار هستند، گفت: با همکاری دستگاه‌های اجرایی مانند جهاد دانشگاهی، کمیته امداد، بهزیستی و فنی و حرفه‌ای توانستیم از سال 98 تاکنون 20 هزار زن را آموزش مهارتی بدهیم.

ناهید پرویزپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از جمعیت یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفری لرستان ۸۷۰ هزار نفر معادل ۴۹.۳ درصد جمعیت استان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: از جمعیت زنان ما ۶۵ درصد شهری و ۳۵ درصد روستایی هستند که طبق آخرین سرشماری در سال ۹۵، بیشترین ترکیب سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است.

پرویزپور عنوان کرد: یکی‌از اهداف و رویکردهای دفتر امور بانوان و خانواده استانداری لرستان بحث افزایش مشارکت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زنان و در بُعد دیگر بحث تحکیم بنیان خانواده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان عنوان کرد: یکی‌از اهداف مهم ما در حوزه افزایش مشارکت‌ها، در بُعد اقتصادی است، چراکه در کنار فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان زیاد به حوزه اقتصادی پرداخته نشده است که دلایل متفاوتی دارد و بخشی از آن به نظام اقتصادی کشور و بخشی دیگر نیز به ویژگی‌های ساختاری و شخصیتی زنان برمی‌گردد.

وی با اشاره به این‌که بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید یکی از اهداف و شعارهایی که در حوزه زنان داده شد، بحث مشارکت‌های اقتصادی این قشر و ورود زنان به مسئله کار و کارآفرینی بود، تصریح کرد: از یک نگاه خود زنان بودند و از نگاه دیگر بُعد خانوار مدنظر دولت بود که اگر زنان بتوانند کارآفرینی داشته و در حوزه اقتصادی مشغول فعالیت شوند می‌توانند کمک معیشتی برای خانواده باشند و سبد اقتصادی خانوار را ارتقاء ببخشند.

پرویزپور ادامه داد: برنامه‌های متنوعی برای این کار اجرا و طرح‌های مختلفی از سوی معاون زنان ریاست جمهوری انجام شده و هم ما خودمان در استان با کمک دستگاه‌های اجرایی برنامه‌هایی را در حوزه مهارت‌های شغلی، مهارت‌افزایی و کارآفرینی به زنان هم استانی اجرا کردیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان با اشاره به این‌که نا تقریباً به صورت ویژه از سال ۹۷ وارد حوزه بنیاد کارآفرینی زنان شدیم و همکاری‌های خود را به صورت ویژه شروع کردیم، عنوان کرد: در مرحله اول زنان جویای کار، استعدادها و ظرفیت‌هایی که زنان استان ما داشتند را شناسایی کرده و وارد فاز کارآفرینی برای زنان شدیم.

وی با اشاره به این‌که ما در حوزه بانوان ظرفیت‌های خوبی در استان داریم، ادامه داد: با وجود تمام مشکلات ۷۰۸ تعاونی زنان، ۲۳ شرکت دانش‌بنیان و صنعتی با مدیریت بانوان، ۱۴۵ صندوق اعتباری خُرد زنان روستایی با سرمایه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان داریم که کارها و فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند.

پرویزپور تأکید کرد: در حال حاضر ۶۳ هزار ۲۸۵ نفر از زنان هم استانی ما در حوزه‌های اقتصادی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات مشغول فعالیت هستند و در حوزه اداری ۲۵ هزار زن شاغل و مستخدم دولت داریم که مشغول خدمت هستند و ۴۱ درصد از جامعه شاغلین استان را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری لرستان ادامه داد: ما سعی کردیم تسهیلات، امکانات و خدمات که دولت، مؤسسات خصوصی و خیریه درصدد اجرا بودند را به نحو احسنت به بانوان اطلاع‌رسانی کنیم، از طریق فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاران زن و از طریق جامعه هدف خودمان اطلاعات را به بانوان برسانیم.

وی ادامه داد: تاکنون در بحث پرداخت تسهیلات در خود دفتر زنان و خانواده استانداری توانستیم مبلغ هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وام را به کسانی‌که در حوزه کارآفرینی و اشتغال‌زایی هستند یا زنان سرپرست خانواری که از طرح‌های آموزشی ما استفاده کردند پرداخت کینم.

پرویزپور افزود: در کنار آن با همکاری دستگاه‌های اجرایی مانند کمیته امداد، بهزیستی، فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی که حوزه آموزش زنان بخشی از فعالیت‌های آن‌هاست، توانستیم از سال ۹۸ تاکنون ۲۰ هزار زن را آموزش مهارتی بدهیم که در کنار آن تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانوده استانداری لرستان با اشاره به این‌که ۶۳ درصد زنان ما خانه‌دار هستند، تصریح کرد: رویکرد ما توسعه مشاغل خانگی است و معتقد هستیم اگر همه زنان را وارد مشاغل کنیم و در کنار فرزندان و در خانه شغل داشته باشد، می توانند کمک معیشتی برای خانواده و عامل رونق اقتصادی جامعه باشند.

وی افزود: ۴۰۰ نوع شغل خانگی در کشور شناسایی شده که از این تعداد ۱۳۰ شغل احصاء شده که می‌توانیم آن‌ها را با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های زنان در استان اجرا کنیم که بتوانیم در افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و کارآفرینی زنان نقش مؤثری داشته باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد