کانون مسجدی که برای بانوان سرپرست خانوار اشتغال زایی می کند


کانون مسجدی که برای بانوان سرپرست خانوار اشتغال زایی می کند

 کانون فرهنگی هنری فاطمیه از بدو آغاز به کار تاکنون علاوه بر برگزاری دوره های آموزش قرآن کریم، احکام و سبک زندگی اسلامی، دغدغه اشتغال بانوان بی بضاعت سرپرست خانوار را داشته و اشتغال و کارآفرینی این بانوان را در اولویت فعالیت های خود قرار داده است.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: مساجد از صدر اسلام تاکنون پایگاهی برای انجام فعالیت هایی همچون امور عبادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بوده و همین امر موجب شد تا این اماکن مقدس از جایگاه ویژه ای در بین مسلمانان برخوردار شوند.


در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، کارکرد سیاسی مسجد نمود پیشتری پیدا کرد، بسیاری از اعلامیه های امام خمینی (ره) در این مکان دست به دست شده و جلسات مخفیانه انقلابیون نیز به دور از چشم نیروهای رژیم شاهنشاهی و ساواک در مساجد برگزار می شد.


بانگ عدالت خواهی مردم انقلابی همراه با شعار های ضد طاغوتی از مساجد بلند شده و سپس به شکل تجمع و راهپیمایی به کف خیابان ها آمد.


پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان جنگ تحمیلی کارکردهای آموزشی و اجتماعی مساجد احیاء شد و در همین راستا نام نویسی، آموزش نظامی و اعزام رزمندگان به جبهه بر عهده مساجد بود و علاوه بر این نیز مساجد پایگاهی برای جمع آوری و ارسال کمک های مردمی به جبهه ها بودند.


بسیاری از بانوان در مساجد کارهای پشتیبانی همچون دوخت و دوز لباس برای رزمندگان و بسته بندی کمک های مردمی را بر عهده داشتند.


پس از جنگ تحمیلی نیز کانون های فرهنگی هنری در مساجد راه اندازی شده تا کارکردهای مسجد تراز اسلامی را احیاء کرده و زمینه جذب نوجوانان و جوانان را به مساجد فراهم کنند.



در جنوب کرمان نیز قریب ۵۰۰ کانون فرهنگی هنری وجود دارد و بیش از ۹۰ درصد آنها کانون هایی هستند که در مناطق روستایی قرار دارند، این کانون های فرهنگی هنری ذیل ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان فعالیت دارند.


یکی از کانون های جنوب کرمان، کانون فرهنگی هنری فاطمیه است که از بدو آغاز به کار تاکنون علاوه بر برگزاری دوره های آموزش قرآن کریم، احکام و سبک زندگی اسلامی، دغدغه اشتغال بانوان بی بضاعت سرپرست خانوار را داشته و بر همین اساس اشتغال و کارآفرینی این بانوان را در اولویت فعالیت های خود قرار داده است.


بنابر این گزارش خبرگزاری شبستان با مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمیه در خصوص فعالیت های این کانون فرهنگی هنری در زمینه کارآفرینی، گفت و گو کرد.


«فهیمه برخان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: کانون فرهنگی هنری فاطمیه از سال ۱۳۹۰ فعالیت های خود را در حوزه کارآفرینی و اشتغال بانوان آغاز کرد.


مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمیه کهنوج با اشاره به انگیزه کانون از این فعالیت ها، بیان کرد: تعدادی از بانوانی که در برنامه های قرآنی این کانون فرهنگی هنری شرکت می کردند از بانوان بی بضاعت سرپرست خانوار بوده که دچار مشکلات اقتصادی بودند بنابراین تصمیم گرفتیم برای کمک به آنها گام برداریم.


وی اضافه کرد: پس در اولین اقدام دوره های آموزش هنرهای دستی را برای این بانوان برگزار کردیم تا بانوان سرپرست خانوار از طریق مهارت آموزی بتوانند برای خود کسب و کار خانگی راه اندازی کنند.


برخان ابراز کرد: این دوره های مهارت آموزی شامل آموزش تابلو فرش های ابریشمی و کار بر روی لباس های سنتی و بومی منطقه بود.


مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمیه کهنوج ادامه داد: از آنجایی که بانوان و دختران جوان این شهرستان تمایل زیادی به پوشیدن لباس های سنتی و محلی منطقه دارند بنابراین تصمیم گرفتیم آموزش کارهای تزئینی مطابق سلیقه گروه های سنی مختلف را بر روی شال، چادر، لباس های مجلسی ارائه دهیم.


وی با بیان این مطلب که تاکنون بیش از ۵۰ هنرآموز در این دوره ها آموزش دیده اند، اظهار کرد: البته در کنار آموزش به بانوان سرپرست خانوار، تعداد دیگری از بانوان نیز بسته به علاقه خود در این دوره های آموزشی شرکت کرده و به آنها مهارت های لازم آموزش داده شده است.


برخان یادآور شد: تا قبل از شیوع کرونا دوره های آموزش هنرهای دستی به صورت روزانه برگزار می شد اما اکنون هفته ای ۲ روز با رعایت کامل نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار می شود.


مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمیه کهنوج خاطرنشان کرد: در دومین اقدام پس از ارائه آموزش به بانوان سرپرست خانوار، صندوق قرض الحسنه با بیش از ۳۰ عضو راه اندازی شد و از طریق این صندوق وام های بلند مدت بدون سود به آنها پرداخت شد تا پس از آن که کسب و کار آنها رونق گرفت اقساط آن را به صورت ماهانه به صندوق پرداخت کنند.


وی ابراز کرد: در کنار برگزاری دوره های آموزش هنرهای دستی به بانوان برای کودکان بالای ۷ سال نیز آموزش کار با نمد برگزار می‌شود.


برخان در خاتمه عنوان کرد: امیدواریم خداوند توفیق دهد تا همواره برای گره گشایی از مشکلات افراد بی بضاعت گام برداریم.


گفتنی است؛ شهرستان کهنوج در جنوب کرمان دارای ۸۰ کانون فرهنگی هنری است و کانون فرهنگی هنری فاطمیه این شهرستان یکی از کانون های فعال و شاخص است که علاوه بر کمک به اشتغال و کارآفرینی بانوان سرپرست خانوار، با راه اندازی صندوق خیریه تعدادی از کودکان نیازمند را تحت حمایت خود قرار داده و به صورت ماهانه مبالغی را به حساب آنها واریز می کند.

این کانون فرهنگی هنری توانسته با انجام برنامه های متنوع نه تنها زمینه جذب اهالی محله مسجد را فراهم کند بلکه بانوانی از سایر محلات همجوار مسجد در این برنامه ها حضور می یابند.

پایان پیام/586

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی