بوکان،پیشرو در بهره‌وری کشاورزی آذربایجان‌غربی


بوکان،پیشرو در بهره‌وری کشاورزی آذربایجان‌غربی

مهاباد- ایرنا- کشاورزی بوکان در مسیر حفاظت از سرمایه‌های حیاتی آب و خاک، با اجرای برنامه‌های ترویجی طی چند سال گذشته به سمت ارتقای بهره‌وری، بدون استفاده از منابع آبی جدید و یا افزایش عرصه‌های کشت حرکت کرده و به موفقیت های خوبی در این بخش دست یافته به طوری که این منطقه قطب بهره‌وری کشاورزی شده است.

به گزارش ایرنا، کشاورزی در بوکان، از شهرهای جنوب آذربایجان غربی از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که ۷۲ درصد سهم اشتغال را در این شهرستان به خود اختصاص داده است در حالی که میانگین سهم اشتغال کشوری در این بخش کمتر از ۲۰ درصد است.

این شهرستان با داشتن ۱۱۰ هزار هکتار عرصه مناسب کشاورزی و تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تُن گندم، قطب مهم کشاورزی آذربایجان غربی به شمار رفته و با این میزان تولید گندم به انبار غله استان لقب گرفته است.

بخش کشاورزی در شهرستان بوکان بیش از ۱۵ هزار بهره‌بردار دارد که به تولید انواع محصولات زراعی، باغی و دامداری اشتغال داشته و در این بخش فعال هستند.

در کنار پروژه‌های تأثیرگذار در بحث بهره‌وری از جمله توسعه کشت نشایی، گلخانه‌ها، گیاهان دارویی، افزایش ضریب مکانیزاسیون و اراضی شیب‌دار یکی از نکات کلیدی استفاده مناسب از سامانه ‌های نوین آبیاری و بهبود کیفیت تولید محصولات است به طوری که این شهرستان در این بخش در آذربایجان غربی یکی از شهرستان های پیشرو به شمار می رود.

کارشناسان بخش کشاورزی معتقد هستند که کشاورزی سنتی سبب می شود مقدار زیادی از آب سفره های زیرزمینی هدر برود که با کشاورزی نوین می توان از هدررفت آب منابع زیرزمینی جلوگیری به عمل آورد.

خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون کشاورزی که از سوی دولت تدبیر و امید به این بخش تعلق گرفته، قسمتی از مسیر دستیابی به پایداری تولید را در آذربایجان غربی هموار کرده‌ و می‌تواند گامی مهم در رسیدن به بهره وری بهتر در این بخش مهم اقتصادی در استان باشد.

بوکان رتبه اول جذب تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی آذربایجان‌غربی را دارد

مکانیزاسیون یا همان بهره گیری از ابزار نوین و یا ماشین آلات در امر کشاورزی یکی از راه‌های گذر از کشاورزی سنتی و خود معیشتی به کشاورزی پایدار است که با گذر زمان و محدودیت در منابع، نهاده ­ها و عوامل تولید و افزایش روز افزون جمعیت، نقش و جایگاه مکانیزاسیون از نمود بیشتری برخوردار می­‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان می گوید: این شهرستان رتبه نخست جذب خط تسهیلات طرح توسعه مکانیزاسیون کشاورزی آذربایجان‌غربی را کسب کرده است.

انور امینی‌خواه اظهار داشت: بوکان تاکنون بیش از ۱۴۸ میلیارد ریال معادل بیش از ۱.۵ برابر اعتبار تخصیصی از محل خط اعتباری طرح توسعه مکانیزاسیون کشاورزی آذربایجان‌غربی را جذب کرده است.

وی توسعه مکانیزاسیون کشاورزی را در سال های اخیر دارای رشدی مناسب دانست و ادامه داد: از جمله برنامه‌های مهم سازمان توسعه مکانیزاسیون به منظور ارتقای بهره‌وری تولید، کاهش سختی کار، افزایش درآمد کشاورزان منطقه است.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان اضافه کرد: این تسهیلات توسط بانک کشاورزی در اختیار ۱۱۵ کشاورز قرار گرفته و این در حالی است که برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی و توسعه این بخش از شهرستان بوکان ۹۱.۸ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته بود و به علت استقبال خوب کشاورزان تاکنون بیش از تسهیلات در نظر گرفته شده، جذب شده است.

وی افزود: این شهرستان همچنین در زمینه حجم پرونده‌های تشکیل شده و پیشرفت در بازدید و معاینه فنی و تحویل پرونده به مراکز تعویض و تعداد سند و پلاک اخذ شده تراکتور و کمباین رتبه نخست آذربایجان‌غربی را به خود اختصاص داده است.

بوکان از قابلیت صنعت گردشگری کشاورزی خوبی برخوردارست

بوکان،پیشرو در بهره‌وری کشاورزی آذربایجان‌غربی

گردشگری کشاورزی از جمله ظرفیت‌های فراموش شده صنعت گردشگری ایران به شمار می‌رود که توسعه آن نیازمند شناسایی، تدوین طرح جامع و فراهم کردن زیرساخت‌های این بخش است؛ شهرستان بوکان از نظر ظرفیت‌های موجود در صنعت گردشگری بسیار غنی است که با توجه به درآمدزایی و ارزآوری این صنعت، باید این فرصت ها شناسایی و برای اجرای آن برنامه ریزی اصولی و هدفمند تدوین شود.

مشاور قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور حقوقی و مجلس که هشتم بهمن ماه سال‌جاری به بوکان سفر کرده، می گوید: بوکان با داشتن پتانسیل های مختلف در بخش کشاورزی از قابلیت‌های خوبی در صنعت گردشگری کشاورزی برخوردار است.

بهروز رحیمی افزود: این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور و داشتن سیمای اجتماعی در صورت توجه می تواند به قطب صنعت توریسم و گردشگری تبدیل شود.

وی، بوکان را قطب مهم کشاورزی منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: گردشگری به عنوان حوزه ای که رشد و پیشرفت آن می تواند به رشد اقتصادی و دستیابی به توسعه پایدار منجر شود، همواره مورد توجه مسوولان دولت بوده است و اقدامات سال های اخیر دولت نیز نشان از این رویکرد دارد .

رحیمی اضافه کرد: گردشگری کشاورزی خواهد توانست معیشت کشاورزان را بهبود بخشد و در توسعه پایدار روستایی، حفظ حقوق و منافع قانونی فعالان بخش گردشگری کشاورزی، استفاده از ظرفیت آنها در راستای پیشبرد اهداف گردشگری، نظارت بر فعالیت و عملکرد آنها، کاهش بیکاری و افزایش درآمد روستاییان موثر باشد.

مشاور قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور حقوقی و مجلس افزود: این شهرستان با دارا بودن قابلیت های خوب در کشاورزی می‌تواند مسیر جدیدی از صنعت گردشگری را ایجاد و در حوزه کشاورزی به جایگاه خوبی از جذب گردشگر برسد.

برندسازی محصولات کشاورزی بوکان ضروری است

بوکان،پیشرو در بهره‌وری کشاورزی آذربایجان‌غربی

برندسازی، راز رونق بازار است و نقش مهمی در جذب مشتری داشته و با متمایز کردن تولیدات هر منطقه از تولیدات سایر مناطق، می تواند ارتباطی مداوم و نسبتا پایدار برای افزایش سطح فروش محصولات کشاورزی ایجاد کند.

فرماندار بوکان برندسازی محصولات مهم و استراتژیک کشاورزی این شهرستان را بسیار مهم عنوان کرد و اظهار داشت: برای آنکه دسترنج کشاورزان به دست خودشان برسد، برندسازی محصولات کشاورزی در این شهرستان از ضروریات است.

محمد امین‌زاده افزود: گندم، نخود، چغندر قند و برخی دیگر از محصولات مهم که در این شهرستان تولید می‌شود از محصولات مهم کشاورزی این شهرستان است که برندسازی آنها می تواند در رونق اقتصادی منطقه نقشی موثر داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم ایجاد بسترهای مناسب به منظور رونق کسب و کار در این شهرستان ادامه داد: در بوکان در بخش های مهم از جمله صنعت، گردشگری و بخصوص کشاورزی ظرفیت های نهفته ای وجود دارد که باید آنها را در این بخش به بالفعل برسانیم و این امر با مشارکت مسوولان و مردم امکان پذیر است.

فرماندار بوکان برند اصلی بوکان را کشاورزی اعلام کرد و گفت: این شهرستان با داشتن اراضی خوب و مستعد کشاورزی بخصوص در تولید محصولات مهم و استراتژیکی مانند گندم و چغندر قند و دیگر محصولات می تواند با استفاده از امکانات و پتانسیل نیروی انسانی متخصص در این بخش فعالتر عمل کند.

وی بر ایجاد روحیه بیشتر کار در جامعه تاکید و اضافه کرد: همه مردم و مسوولان باید در این راستا تلاش کرده و از توانمندی های همدیگر در راستای توسعه همه جانبه این شهرستان استفاده بیشتری کرد.

بوکان دارای رتبه نخست آذربابجان‌غربی در پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی است

استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات در کشاورزی در دهه‌های گذشته به عنوان یک اصل انکارناپذیر در این حیطه و حتی به مثابه یک صنعت مستقل در کنار بخش کشاورزی تبدیل شد که در آن پیدایش اختراعات، نوآوری‌ها و ابداعات، روند فعالیت‌ها در صنعت کشاورزی، از کشت تا برداشت گرفته تا سمپاشی و بهره‌گیری از کود و روش‌های استحصال را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان اظهار داشت: این شهرستان در زمینه حجم پرونده های تشکیل شده و پیشرفت در بازدید و معاینه فنی و تحویل پرونده به مراکز تعویض و تعداد سند و پلاک اخذ شده رتبه نخست آذربایجان‌غربی را به خود اختصاص داده است.

محمد امینی‌خواه ادامه داد: پنج هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که از این میان یک هزار و ۷۵۰ دستگاه شماره‌گذاری شده است.

وی افزود: از مجموع دستگاه‌های شماره‌گذاری شده هزار و ۶۲۸ دستگاه تراکتور و ۱۲۲ دستگاه کمباین است که براساس قانون، توزیع سوخت ماشین‌آلات کشاورزی براساس شماره‌گذاری به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح برای هویت‌دهی به خودروهای کشاورزی و صاحبان آنها اجرا می‌شود، افزود: برای سه هزار و ۷۸۲ پرونده تشکیل شده و در حال اقدام می‌باشد تا سند مالکیت و پلاک برای آنها توسط پلیس راهور صادر شود.

امینی خواه افزود: رسمی شدن نوع مالکیت ماشین آلات و مزایای تبعی آن، برقراری بیمه شخص ثالث و برخورداری از مزایای آن در حوادث احتمالی، بهره مندی از خدمات تسهیلات بانکی ادوات و قطعات مورد نیاز تراکتور و کمباین و استفاده از تسهیلات و خدمات سوخت ماشین برابر برنامه اینترنتی و سامانه سوخت از مزایای سند مالکیت و پلاک است.

در بوکان پنج هزار و ۲۰۰ دستگاه تراکتور، ۴۱۵ دستگاه کمباین، ۲۸۶ دستگاه دروگر برداشت و ۱۵ هزار دستگاه انواع دنباله بند تراکتور وجود دارد.

بوکان قطب تولید گندم آذربایجان غربی است

بوکان،پیشرو در بهره‌وری کشاورزی آذربایجان‌غربی
رییس اداره بهبود تولیدات گیاهی بوکان در این خصوص گفت: در سال زراعی گذشته ۸۵ هزار هکتار در بوکان به کشت گندم اختصاص پیدا کرد که از این میزان، ۷۱ هزار هکتار به‌صورت دیم و مابقی نیز به‌صورت آبی کشت شده بود.

فتاح نادری با بیان اینکه شرایط آب و هوایی و بارش در فصل پاییز و بهار سال زراعی گذشته در این شهرستان نامناسب بود افزود: با این شرایط باز هم شهرستان بوکان با تولید ۱۰۰ هزار تُن گندم در آذربایجان غربی همچنان مقام نخست تولید گندم را به خود اختصاص داد.

وی گفت: شرایط آب و هوایی و بارش نامناسب در فصل پاییز و بهار باعث شد تا میزان تولید گندم در این شهرستان نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند با این وجود این شهرستان همواره مهمترین قطب تولید گندم در آذربایجان غربی به شمار می رود.

بوکان پیشرو استفاده از آبیاری نوین کشاورزی است

تغییر اقلیم و کاهش نزولات جوی از یک سو و مصرف بی رویه از سوی دیگر، کم آبی را به عنوان یک دغدغه مهم، پیش روی تمام بخش ها از جمله کشاورزی استان قرار داده و کاهش آثار مخرب آن نیازمند همراهی مردم و مسوولان است.

بخش کشاورزی با ۹۲ درصد، بزرگترین مصرف کننده آب به شمار می رود و بیش از ۸۰ درصد منابع آب هم به دلیل استفاده نکردن از تکنولوژی های پیشرفته آبیاری و رعایت نکردن الگوی کشت صحیح در مناطق مختلف، در این بخش به هدر می رود.

بوکان،پیشرو در بهره‌وری کشاورزی آذربایجان‌غربی

کارشناس بخش آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی بوکان گفت: ۱۳ هزار و ۱۷۰ هکتار از اراضی این شهرستان تحت آبیاری تحت فشار قرار دارد که با اجرای این میزان آبیاری نوین در بخش کشاورزی، بوکان مقام نخست را در اجرای آبیاری تحت فشار خرده مالکی در آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است.

سلیمان عزیزی با بیان اینکه میزان صرفه جویی آب به ازای هر هکتار، سه هزار ۵۰۰ متر مکعب است، اظهار داشت: استفاده از محصولات سازگار با آب و هوا، تغییر الگوی آبیاری کشاورزی از غرقابی و بارانی به قطره ای و گاه تبدیل کشت آبی به دیم (در مناطق مستعد) و به نوعی تغییر الگوی کشت از مهم ترین و پایدارترین روش های مقابله با کم آبی از سوی بهره برداران به شمار می رود.

وی با اشاره به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در بخش آبیاری تحت فشار در این شهرستان گفت: در دولت تدبیر و امید، ۲ هزار ۲۱۲ هکتار از راراضی شهرستان با اعتبار ۱۵۲ هزار و ۹۲۷ میلیون ریال مجهز به آبیاری تحت فشار شده است.

کارشناس بخش آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی بوکان در خصوص مزایای آبیاری تحت فشار افزود: راندمان آبیاری به میزان ۷۰ درصد در روش بارانی و به میزان ۹۰ درصد در روش قطره ای و صرفه جویی در مصرف آب و انرژی از دیگر مزایای استفاده از آبیاری نوین است.

وی با بیان اینکه آبیاری تحت فشار باعث بهبود مدیریت مزرعه و افزایش کیفیت و عملکرد محصول خواهد شد، بیان کرد: عدم تشکیل رواناب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک، امکان آبیاری در اراضی شیبدار و ناهموار بدون انجام عملیات تسطیح،ت امین آب به موقع و به اندازه برای گیاه، متناسب با نیاز آبی و امکان آبیاری خاک ها با بافت های مختلف و اراضی با خاک های کم عمق و تهویه مناسب خاک و یکنواختی پخش آب در سطح مزرعه و عدم نیاز به زهکشی مزرعه افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی از دیگر مزایایی آبیاری تحت فشار است.

با این آمار و رتبه هایی که شهرستان بوکان در حوزه کشاورزی در استان و کشور دارد، این شهرستان می تواند به قطب بزرگ کشاورزی تبدیل شود که در راه رسیدن به این هدف، اقدامات خوبی انجام شده و اقدامات بیشتری باید صورت گیرد که مکانیزاسیون بهترین کار در این راستاست.

بوکان با ۱۱۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت یکی از قطب های مهم کشاورزی استان آذربایجان‌غربی به شمار می رود.

شهرستان بوکان دارای ۱۱۰هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده و ۷۰ درصد اشتغال شهرستان بوکان در بخش کشاورزی است.

بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد و سومین شهر پرجمعیت این استان به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد