سرنوشت جنگل آق‌مشهد در دست دیوان عالی کشور


سرنوشت جنگل آق‌مشهد در دست دیوان عالی کشور

ساری - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران گفت: پرونده اختلاف اراضی جنگلی وقفی روستای آق‌مشهد ساری در دیوان عالی کشور در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسحاق عطایی روز سه شنبه در آستانه هفته منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: پس از بازدید حجت‌الاسلام مرتضوی رییس دیوان عالی کشور از اراضی آق مشهد ساری اسناد معتبر منابع طبیعی و اوقاف مازندران برای رسیدگی به اختلافات پیش آمده به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

وی همچنین به بررسی های اولیه پرونده اراضی مذکور در دادگستری استان اشاره کرد و اظهارداشت : بررسی کارشناسی دادگستری استان و نظرات آنان نیز پس از اتمام در اختیار دیوان عالی کشور قرار گرفت.

عطایی تصمیم گیری درباره این اراضی را منوط به رای دیوان دانست و گفت : در شرایط فعلی منابع طبیعی و اوقاف استان در انتظار نظر نهایی دستگاه قضایی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران افزود: اگرچه بعضاً برخی مسوولان قوه قضاییه در بازدید به طور ضمنی بر حقانیت مالکیت منابع طبیعی بر اراضی جنگلی آق مشهد اذعان داشتند، ولی تا صدور رای نمی توان در این زمینه اظهار نظر کرد.

عطایی اضافه کرد: منابع طبیعی نسبت به اراضی ۴۷۰ هکتاری داخل روستای آق‌مشهد که در اختیار مردم قرار دارد، هیچ ادعایی ندارد و صرفاً نسبت به وقف اراضی جنگلی آق‌مشهد که در زمره انفال قرار دارد و از نظر شرعی مراجع تقلید از جمله مقام معظم رهبری قابلیت وقف ندارد مدعی شده است.

وی یادآور شد : در هر صورت تا زمانی که رای نهایی صادر نشود، نمی توان اظهار نظر دقیقی در ارتباط با این پرونده داشت.

صدور سند مالکیت برای ۳۰ درصد اراضی ملی

مدیرکل منابع طبیعی مازندران همچنین به صدور سند مالکیت برای برخی اراضی ملی اشاره کرد و گفت : حدود یک میلیون و ۱۸۰ هزار هکتار جنگل و مرتع در قالب اراضی ملی تحت پوشش این اداره کل قرار دارد که تاکنون برای ۳۰ درصد از این اراضی سند مالکیت تک برگی صادر شده است.

عطایی افزود: در مجموع هم اکنون حدود ۴۲۰ هزار هکتار اراضی ملی مازندران سند تک برگی از دفاتر اسناد دریافت کردند که اسناد معتبر برای صدور سند تک برگی این اراضی در اختیار دفاتر اسناد قرار دارد.

وی گفت: در راستای جلوگیری از زمین خواری نقشه حدنگاری برای یک میلیون و ۴۰ هزار هکتار اراضی ملی مازندران تحت مدیریت منطقه ساری تهیه شد که با این اقدام امکان معامله اراضی ملی و صدور سند برای واگذاری به غیر سلب شده است.

۵۰۰هزار نهال برای هفته درختکاری

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری تولید نهال و غرس ان را یکی از مسئولیت های منابع طبیعی دانست واعلام کرد که در سال‌ جاری حدود ۲.۵ میلیون اصله نهال در این استان تولید شد.

عطایی افزود: حدود ۵۰۰ هزار اصله از این نهال به طور رایگان برای نهال کاری در هفته منابع طبیعی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

استان مازندران دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۸۷ درصد ازاین مساحت را اراضی منابع طبیعی و مراتع تشکیل می دهند.

هفته منابع طبیعی در ایران از ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه می باشد. نخستین روز هفته منابع طبیعی، روز درختکاری نامگذری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...