تهدید ثبات ارمنستان با تداوم بحران ایروان


تهدید ثبات ارمنستان با تداوم بحران ایروان

مسکو - ایرنا - نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان که تحت فشار مخالفان خود قرار گرفته است، گفت برای پایان دادن به بحران سیاسی در این کشور انتخابات زودهنگام برگزار می کند اما با این وجود همچنان تنش ها ادامه دارد و معترضان خواستار استفعای پاشینیان هستند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، همزمان که بیش از ۲۰ هزار نفر از طرفداران نیکول پاشینیان عصر روز دوشنبه در میدان جمهوری در مرکز ایروان تجمع کرده بودند، معترضان و مخالفان نیز به سمت ساختمان مجلس رفتند و خواستار استعفای نخست وزیر شدند.

پاشینیان به دلیل رهبری خود در جنگ اخیر قره باغ و امضای آتش بس با جمهوری آذربایجان تحت فشار شدید مخالفان خود قرار گرفته است. نیروهای ارمنی در جنگ به شدت شکست خوردند و مجبور شدند بخشهایی از سرزمینهای خود در قره باغ را به باکو واگذار کنند.

بحران سیاسی در ارمنستان در هفته های اخیر ثبات را به خطر انداخته است.

پاشینیان در سخنرانی در یک راهپیمایی گفت: "اگر مخالفان با برگزاری انتخابات زود هنگام موافقت کنند، ما موافقت خواهیم کرد. بیایید به حوزه های رای گیری برویم و ببینیم که اکثریت مردم واقعاً از چه کسانی حمایت می کنند".

تهدید ثبات ارمنستان با تداوم بحران ایروان

نخست وزیر ارمنستان تصدیق کرد که اشتباهی مرتکب شده و عذرخواهی کرد ، اما در عین حال کسانی را که هدفشان تضعیف دموکراسی است، محکوم کرد. پاشینیان گفت که رقبای قدیمی او در تلاشند دولت او را تضعیف کنند.

وی افزود: "فقط مردم می توانند تصمیم بگیرند که چه شخص یا حزبی در قدرت باقی بماند. "

همزمان با تجمع طرفداران پاشینیان، چندین هزار معترض در مقابل ساختمان پارلمان تجمع کردند و گفتند تا استعفای نخست وزیر به اعتراض خود ادامه می دهند.

تجمعات روز دوشنبه مصادف با سالگرد حوادث خونین ۱ مارس ۲۰۰۸ بود. در آن روز ۱۰ نفر در نتیجه حمله پلیس به معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایروان کشته شدند.

ارمن سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان که یک مقام تشریقاتی است از همه گروه های سیاسی خواست تا در سالگرد خشونت ۱ مارس از خود خویشتنداری نشان دهند.

وی در بیانیه ای گفت: "فعالیت ها و مبارزات سیاسی نباید از مرز قانون فراتر رود و نباید باعث بحران و ناآرامی شود. "

تهدید ثبات ارمنستان با تداوم بحران ایروان

سرکیسیان حاضر به امضای درخواست نیکول پاشینیان برای برکناری رئیس نیروهای مسلح ارمنستان نشده است، بنابراین پای رئیس جمهوری نیز درگیر بحران سیاسی کشور است.

یک نماینده مجلس ارمنستان و عضو حزب حاکم دولت موسوم به «گام من» اعلام کرد که احتمال دارد این حزب «آرمن سرکیسیان» رئیس جمهوری این کشور را به اتهام برگرداندن خودسرانه فرمان «نیکول پاشینیان» نخست وزیر برای برکناری فرمانده ارتش استیضاح کند.

هفته گذشته، نیکول پاشینیان فرماندهان ارتش را به "تلاش برای کودتا" متهم کرد. شاهد این اتهام نامه ای امضا شده توسط تعدادی از فرماندهان و افسران عالی رتبه نیروهای مسلح ارمنستان است که خواستار برکناری نخست وزیر اشده بودند.

نخست وزیر ارمنستان چندی پیش اظهار داشته بود که موشک های روسی "اسکندر" تحویل داده شده به ایروان خراب هستند و این موشک های مورد استفاده نیروهای مسلح ارمنستان در قره باغ عمل نکرده یا فقط ۱۰درصد کارایی داشته اند. این ادعا خشم ارتشیان ارمنستان و مخالفان پاشینیان را برانگیخت و آنها گفتند که نخست وزیر ارمنستان در تلاش است تا شکست های خود را توجیه کند.

وزارت دفاع روسیه نیز پیشتر اعلام کرده بود ارمنستان در درگیری در قره باغ از موشک های اسکندر خود استفاده نکرده و این سامانه های موشکی در انبارهای نیروهای مسلح این کشور بوده است.

پس از آن، یک بحران سیاسی جدید در ارمنستان آغاز شد. به پیشنهاد پاشینیان، آرمن سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان، تیران خاچاطوریان، معاون اول رئیس ستاد کل را برکنار کرد که به گفته رسانه ها سخنان نخست وزیر در مورد موشک های اسکندر را به سخره گرفته بود.

ارتش نیز به نوبه خود خواستار استعفای پاشینیان شد. نخست وزیر این حادثه را تلاش برای کودتا خوانده و قول داد اونیک کاسپاریان، رئیس ستاد کل ارتش را برکنار کند.

تهدید ثبات ارمنستان با تداوم بحران ایروان


درگیری میان نخست وزیر ارمنستان و فرماندهان نظامی با برکناری معاون رئیس ستاد مسلح از سوی پاشینیان، به اوج خود رسید.

احزاب مخالف و تعداد زیادی از شهروندان ارمنستان آتش بس با جمهوری آذربایجان را "شرم ملی" خوانده و پاشینیان را مسئول شکست نیروهای ارمنستان می دانند، اما نخست وزیر بارها گفته است که چاره ای جز امضا توافق برای جلوگیری از تلفات بیشتر نداشت. جنگ اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان باعث کشته شدن صدها نفر از هر دو طرف شد.

شب ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان ۹۹) ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیانیه ای را در مورد توقف جنگ امضا کردند که طی آن ایروان قسمت قابل توجهی از قره باغ و هفت منطقه دیگر را به باکو منتقل کرد. در مقابل، ارمنستان چیزی به جز پایان جنگ، که طی آن بیش از ۲۵۰۰ نفر را از دست داد، دریافت نکرد.

در ارمنستان امضای توافق نامه برای شهروندان این کشور دردناک بود و بلافاصله اعتراضات در کشور با شعار "نیکول خیانتکار است" آغاز شد.

از روز پنجشنبه هفته گذشته، در خیابان های ایروان، درگیری بین طرفداران و مخالفان پاشینیان در جریان است که پس از امضای قرارداد آتش‌بس با جمهوری آذربایجان در ماه نوامبر، میزان محبوبیت وی به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس