نگاه حاکم بر لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» لیبرال و غیربومی است/ لایحه فعلی جامعه را به نقطه مطلوبی نمی‌رساند


نگاه حاکم بر لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» لیبرال و غیربومی است/ لایحه فعلی جامعه را به نقطه مطلوبی نمی‌رساند

حجت الاسلام زیبایی نژاد گفت: نگاه حاکم بر لایحه دولت مبنی بر حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت لیبرال و غیربومی است و لازم است روح حاکم بر این لایحه اصلاح شود و تدوین آن مجدد صورت گیرد چرا که لایحه فعلی جامعه را به نقطه مطلوبی نمی‌رساند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدرضا زیبایی‌نژاد» در نشست «بررسی لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» که در سالن جلسات پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد با بیان اینکه لایحه خشونت در دنیا تباری دارد و در ایران نیز دارای تباری است، اظهار کرد: در اوایل دهه 80 در دولت اصلاحات پژوهشی به سفارش مرکز امور زنان ریاست جمهوری با همکاری وزارت علوم انجام شده با عنوان بررسی پدیده خشونت خانگی علیه زنان که در 26 استان کشور پیمایش ملی انجام شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس این پیمایش ملی پرسش‌هایی از زنان خانواده صورت گرفته و نتیجه این شده است که 66 درصد زنان خشونت خانگی را تجربه کرده‌اند ولی باید توجه کرد که این مسئله به معنای این نیست که این جمعیت از زنان همواره تحت خشونت هستند؛ ولی بازتاب این مسئله در آن زمان این شد که این درصد از زنان همواره تحت خشونت قرار دارند.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده، تصویب لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت را نتیجه این پیمایش ملی و انجام تحقیقات در این زمینه دانست و گفت: پژوهشکده زن و خانواده برای تحلیل مجموعه تحقیقات صورت گرفته و لایحه تدوین شده در این زمینه فراخوانده شده و با بررسی‌هایی که انجام داده است به این نتیجه دست یافته که نگاه حاکم بر متن این مصوبه لیبرال وغیربومی است.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد تصریح کرد: روح حاکم بر این لایحه باید اصلاح شود، تدوین آن مجدد صورت گیرد چرا که پیش‌بینی می‌شود لایحه فعلی جامعه را به نقطه مطلوبی نمی‌رساند.

وی بیان کرد: نشست‌های تحلیلی موضوعی متعددی از زاویه اجتماعی، حقوقی و ... از سوی پژوهشکده زن و خانواده برای اصلاح نگاه حاکم بر این لایحه صورت گرفته است.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده ادامه داد: این لایحه در دولت قبلی آقای روحانی تنظیم و در روزهای پایانی به آقای لاریجانی به قوه قضائیه تحویل داده شد، اما با ورود آقای رئیسی و صدور دستور جدید مبنی بر نگاه دوباره بر متن توسط پژوهشکده زن و خانواده یک متن دیگر صادر و به قوه قضائیه ارسال شد.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد ادامه داد: دولت نیز مجدد از دل متن قوه قضائیه متن دیگری بیرون کشیده که آن نیز مجددا جای بحث و بررسی دارد.

وی با بیان اینکه بحث کنونی در خصوص این لایحه بر سر این است که متن قوه قضائیه بهتر است یا متن دولت، گفت: قانون نویسی در کشور ایران مشکل اساسی دارد چرا که که فاقد پیوست تحلیلی است یعنی تحلیلی که بیان کند چه چیزی کار را به این نقطه و تصویب این قانون رسانده است، پیوست نمی‌شود.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده، نقطه ضعف اساسی لایحه دولت مبنی بر حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را نداشتن پیوست تحلیلی دانست و گفت: باید پیوست تحلیلی ارائه می‌شد و در آن به این مسئله اشاره می‌شد که خشونت علیه زنان چقدر مهم است که برای آن لایحه به تصویب رسیده است ولی در این لایحه به این مورد توجه نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد بیان کرد: در ایران آمار خشونت علیه مردان رو به رشد است و از 3 درصد به پنج درصد در کشور رسیده است.

وی مطرح کرد: مسئله دیگری که در حوزه خشونت علیه زنان وجود دارد این است که قوانین جزایی کشور در خصوص توقف خشونت علیه زنان بازدارنده نیست.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده بیان کرد: اثبات دعوا و خشونت‌هایی که علیه زنان صورت می‌گیرد در محاکم قضایی سخت و خاص است؛ از این رو این مسئله محیط امنی را برای مرد ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد با بیان اینکه مکانیزم های موجود در این لایحه برای مبارزه با خشونت علیه زنان کافی نیست، افزود: باید توجه داشت که طول و عرض قانونی که برای هر مسئله در نظر گرفته می‌شود با هم تناسب داشته باشند یعنی باید حقیقت مسئله را حل کند نه اینکه مسئله را جا به جا کند.

وی تشریح کرد: نتایج پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص خشونت علیه زنان در هر یک از 26 استان کشور به صورت یک کتاب درآمده است که بر برخی از این پرسش‌ها و تحلیل‌ها نگاهی به شدت لیبرال و فردگرا حاکم است مثلاً جلوگیری از خروج دختر جوان در زمان نامناسب از خانه برای رفتن به مکانی که امنیت آن مشخص نیست مصداق خشونت برشمرده شده است.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: این لایحه دولت بر اساس مفاهیم فردگرایانه یعنی علیه هر چیزی که شادکامی فردی را محدود کند تنظیم شده که اگر بر اساس این دستورالعمل از مردان خواسته شود علیه زنان خود خشونت به خرج ندهند بی‌تفاوتی، بی‌مسؤولیتی و بی‌غیرتی مردان را به بار می‌آورد یعنی در حالیکه به ظاهر مسئله‌ای را حل می کند ولی مسائل نامطلوب دیگری را ایجاد می‌کند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد