اقلیم سیستان و بلوچستان از خشک به فراخشک تبدیل شده است


اقلیم سیستان و بلوچستان از خشک به فراخشک تبدیل شده است

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به کم بارشی ها و خشکسالی های دو دهه اخیر، اقلیم بخش قابل توجهی از مساحت استان از خشک به فرا خشک تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا اله‌بخش ریگی در جلسه «بررسی طرح تعیین نقش هریک از کاربری های اصلی کشور در گسیل گردوغبار» که به صورت ویدئو کنفرانس با دانشگاه تهران در اداره کل محیط زیست استان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس شاخص خشکی UNEP اقلیم های دنیا به هفت دسته تقسیم بندی می شود که فراخشک در انتهای این پهنه بندی اقلیمی قرار دارد و ملاک و معیار اصلی تعیین وضعیت اقلیمی ۲ پارامتر مهم «بارش» و «تبخیر و تعرق پتانسیل» استفاده است.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در شمال استان با توجه به میانگین سالانه بارش کمتر از ۵۰ میلی‌متر و تبخیر بیش از ۴.۶ متر در سال از قبل شرایط فراخشک بوده است اما برای سایر مناطق استان نیز احتمال تبدیل اقلیم خشک به فراخشک وجود دارد.

ریگی تصریح کرد: از ابتدای سال زراعی تا کنون که بیش از پنج ماه گذشته است، تنها حدود پنج میلی متر باران در استان باریده که نسبت به سال گذشته حدود ۹۶ درصد و نسبت به بلندمدت بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: به طور کلی افزایش تبخیر و کاهش بارندگی موجب کاهش رطوبت خاک می شود که عاملی برای تشدید وقوع و افزایش فراوانی رخدادهای گردوغباری است که بخش قابل توجهی از مساحت استان با این چالش روبرو است.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: علاوه بر شمال استان، کانون های گردوغباری غرب استان نیز فعال است اما با توجه به ناکافی بودن ایستگاه های هواشناسی در سطح استان، بررسی ابعاد عینی آثار آن خیلی در دسترس نیست اما می‌توان از طریق شاخص های حاصل از سنجش از دور و تصاویر ماهواره مانند شاخص AOD این ابعاد را بررسی کرد.

ریگی توضیح داد: نزدیکترین ایستگاه هواشناسی به مناطق غربی استان در فرودگاه ایرانشهر قرار دارد که تقریباً حدود ۱۵۰ کیلومتر با مرکز شهرستان دلگان فاصله دارد. البته اداره کل هواشناسی استان در حال احداث یک ایستگاه سینوپتیک اصلی در دلگان است که قدری شبکه پایش غرب استان را پوشش می‌دهد.

وی تصریح کرد: به طور کلی اکنون ۱۲ ایستگاه سینوپتیک در استان وظیفه پایش وضعیت جوی استان و وضعیت رخداد پدیده های خاکدار را بر عهده دارند که این مقدار بسیار ناکافی است و باید به هواشناسی برای افزایش تعداد این ایستگاه ها کمک کرد.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به وضعیت خشکسالی استان اشاره کرد و گفت: بر اساس شاخص خشکسالی ۱۰ ساله منتهی به پایان بهمن حدود ۹۳.۵ درصد از مساحت استان درگیر درجات مختلفی از خشکسالی است که با وجود کم بارشی امسال انتظار می‌رود درجات خشکسالی تا پایان سال زراعی شدیدتر شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی