تمامی اراضی ملی بیجار تا اواخر بهار سال آینده سند دار می‌شوند


تمامی اراضی ملی بیجار تا اواخر بهار سال آینده سند دار می‌شوند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار به طرح ملی کاداستر اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته حدود 50 درصد اراضی ملی بیجار سند دار بوده و قرار است تا اواخر بهار سال آینده تمامی اراضی ملی در شهرستان بیجار سند دار شوند.

قدیر آریان امروز (12 اسفند ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه به وظایف و عملکرد بخش های مختلف اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اشاره و اظهار کرد: اداره منابع طبیعی در بخش های حفاظت، آبخیزداری، امور زمین، آموزش و ترویج حفاظت از منابع، جنگل‌ها و مراتع فعالیت دارد.

آریان در ادامه با اشاره به در ‌پیش بودن هفته منابع طبیعی عنوان کرد: امسال با شعار"همه با هم، جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی" برنامه های گوناگونی شامل نهال‌کاری محوطه شرکت سیمان و امامزادگان شهر پیرتاج ( با شعار"به یاد هرشهید نهالی بکاریم") برای این هفته تدارک دیده شده است.

وی در خصوص اقدامات بخش حفاظت در سال 99 گفت: 268 مورد بررسی گزارش‌ها شامل گزارش‌های مردمی و گزارش گشت حفاظت بوده که 116 مورد به مساحت تقریبا 210 هکتار منجر به تشکیل پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی شده است.

آریان در ادامه افزود: امسال 20 مورد تشکیل پرونده چرای غیر مجاز دام شامل 2764 واحد دامی داشته ایم که به مراجع قضایی واگذار شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی با اشاره به اینکه حدود 15 اطفا حریق کلی و جزئی انجام شده است تصریح کرد: امسال 6 مورد اطفا حریق قابل گزارش به مساحت 158 هکتار انجام شده است.

وی با اشاره به هماهنگی شبانه روزی با نیروی انتظامی در خصوص قاچاق چوب عنوان کرد: سه مورد تشکیل پرونده قاچاق غیرمجاز چوب گونه های ممنوع القطع به میزان 40 مترمکعب چوب تشکیل شده است که مربوط به شهرستان های دیگر است و در حوزه شهرستان بیجار جلوی وسایل نقلیه قاچاق کننده چوب گرفته شده و به مراجع قضایی واگذار شده است؛ یک پرونده قطع 40 اصله درخت گزارش شده که به دادگاه گزارش شده است.

آریان به دو نوع گونه درخت اشاره کرد و افزود: کامیون‌هایی که از شهرستان رد می شوند اکثرا گونه صنوبر هستند و ممنوع القطع نیست و دست‌کاشت و در اراضی زراعی کاشته می شود و در صورت گرفتن مجوز قطع، مشکلی برای قطع و بهره برداری از آن‌ها وجود ندارد.

وی به اراضی رفع تصرف شده اشاره کرد و گفت: 115 فقره اراضی به مساحت 89 هکتار بر اساس رای دادگاه و اجرای احکام قضایی رفع تصرف شده‌اند.

آریان به اختصاص یافتن منطقه ای برای زراعت چوب اشاره کرد و عنوان کرد: تعهد شهرستان بیجار در استان 20 هکتار بوده و تقریبا 38 هکتار زمین زراعت چوب شناسایی و متقاضیان مراجعه کردند و تشکیل پرونده شده؛ ظرف مدت پنج تا شش سال مورد بهره برداری سالانه قرار می گیرد، هفته آینده 2500 اصله نهال برای یک هکتار به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: 140 هکتار عملیات بیولوژیک شامل بذر کاری با گونه های مرتعی بومی و 30 هکتار تبدیل دیم زار در سطح اراضی ملی شهرستان بیجار تعهد داشتیم که 100 درصد آن انجام شده است.

آریان به طرح ملی کاداستر ( سند دار کردن اراضی ملی ) که به طور مشترک توسط اداره منابع طبیعی با اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان پیگیری می شود اشاره کرد و گفت: تا امروز 50 پلاک ( روستا ) به مساحت 100 هزار هکتار سنددار شده و قرار است تا پایان سال 200 هزار هکتار به آن افزوده شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار تاکید کرد: در چندین سال گذشته حدود 50 درصد اراضی ملی بیجار سند دار بود و قرار است تا اواخر بهار سال آینده تمامی اراضی ملی در شهرستان بیجار سند دار شوند.

وی به گواهی تشخیص مستثنیات از اراضی ملی اشاره و عنوان کرد: امسال در این مورد 200 گواهی به مساحت شش میلیون و 500 هزار هکتار اعطا شده است.

آریان با تاکید بر اینکه منابع طبیعی بستر توسعه پایدار هست اظهار کرد: دو مورد تخصیص اراضی ملی منجر به اخذ سند وجود داشته که شامل؛ 50 هکتار برای پتروشیمی درمنطقه امیرآباد و 30 هکتار جهت توسعه زنجیره فولاد در منطقه زاغه فولاد می شود.

وی درخصوص فعالیت های حوزه حقوقی در ادامه افزود : امسال 99 مورد پرونده وصول خسارت به مبلغ 67 میلیون تومان داشتیم؛ 82 پرونده در خصوص اثبات مالکیت به شعبه هفت حقوقی ویژه اثبات مالکیت مراجعه کردند که نصف این موارد به نفع اداره منابع طبیعی تمام شده است.

آریان در خصوص پرونده های مختومه عنوان کرد: امسال 115 مورد در دادگستری رفع تصرف و وصول خسارت شده و در نهایت مختومه اعلام شده است همچنین 1035 مورد پرونده در حال بررسی در دادگستری داریم که مربوط به سنوات قبل تا به امروز است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری به مناطق قره طوره و باباسرخه اشاره کرد و گفت: در حوزه آبخیزداری عملیات 2300 مترمکعب سد رسوب‌گیر ملاتی و 500 متر مکعب سد رسوب‌گیر گالیونی با 65 درصد پیشرفت فیزیکی و اعتبار 1میلیارد و 270 میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حال اجراست؛ افزایش پوشش گیاهی منطقه ، تغذیه سفره های زیر زمینی وکمک به تولید از مزایای این سدهاست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پروژه های منابع طبیعی زیربنایی است و غیرمستقیم و غیرمحسوس به کشاورزان کمک می کند؛ به طور مثال افزایش پوشش گیاهی باعث افزایش آب های سفره های زیرزمینی می شود.

دیوار نویسی روستاهای سطح شهرستان با شعار های ترویجی، جذب همیار طبیعت مروج و محافط منابع طبیعی، برگزاری دوره آموزشی زراعت چوب از جمله کارهایی است که مرادی مسئول روابط عمومی اداره منابع طبیعی در حوزه آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع در پایان نشست به آنها اشاره کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...