بیش از 550 هزار اصله نهال در کرمانشاه غرس می شود/ اتمام طرح کاداستر در سال 1400


بیش از 550 هزار اصله نهال در کرمانشاه غرس می شود/ اتمام طرح کاداستر در سال 1400

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از غرس 550 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی در استان خبر داد.

انشالله کولانی در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی( ۱۵ تا ۲۲ اسفند) با بیان اینکه در هفته منابع طبیعی بیش از ۳۰۰ هزار اصله نهال برای کاشت در سطح شهرستان‌های مختلف استان توزیع خواهد شد، اضافه کرد: همچنین ۲۰۰ هزار اصله نهال برای اجرای طرح زراعت چوب در شهرستان قصرشیرین با همکاری بخش خصوصی برای متقاضیان تدارک دیده شده، ضمن اینکه ۵۰ هزار اصله نهال صنوبر نیز برای کاشت در استان بین متقاضیان توزیع خواهد شد.


اجرای طرح کاداستر در کرمانشاه تا تیر ماه 1400 به اتمام می‌رسد

کولانی سپس با اشاره به اجرای طرح کاداستر در عرصه های منابع طبیعی استان، گفت: تا سال گذشته طرح کاداستر در ۹۳ هزار هکتار از منابع طبیعی استان اجرایی شده بود که امسال که به نام سال جهش تولید مزین شده این طرح در سطح ۸۶۰ هزار هکتار از منابع طبیعی استان اجرایی شد و تاکنون اجرای طرح کاداستر در سطح استان به یک میلیون هکتار رسیده و اجرای طرح در دو شهرستان پاوه و ثلاث باباجانی به اتمام رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه تسریع در صدور استعلامات و ساماندهی واگذاری اراضی ملی از جمله مزایای اجرای طرح کاداستر در منابع طبیعی است، ابراز امیدواری کرد: اجرای طرح کاداستر در منابع طبیعی استان تا تیر ماه ۱۴۰۰ در سطح همه ۱.۷ میلیون هکتار منابع طبیعی استان به اتمام برسد و جشن اتمام طرح در استان برگزار شود.

کولانی اضافه کرد: همچنین در استان کار کاداستر 2200 هکتار از اراضی حاشیه شهر به اتمام رسیده و این اراضی تحویل مسکن و شهرسازی شده است. تنها در یک نمونه آن 360 هکتار زمین در محدوده پشت شهرک پردیس کرمانشاه برای ساخت مسکن ملی به مسکن و شهرسازی واگذار شده است، ضمن اینکه در شهرستانهای جوانرود و کنگاور هم موارد اینچنینی را داشته ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه اشاره ای هم به اقدامات انجام شده در بخش آبخیزداری در استان داشت و گفت: طی چهار سال گذشته در بخش آبخیزداری و آبخوان‌داری 193 میلیارد تومان برای مهار سیل و سیلاب در استان هزینه شده است.

وی سپس با اشاره به اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به منطقه محروم سرفیروزآباد برای جلوگیری از فعالیت غیرمجاز زغال گیری در این منطقه، اظهار کرد: تلاش کرده ایم تا با جهت‌دهی مردم محلی منطقه به سمت کارهای حفاظتی مثل چاله کنی، آنها را از فعالیت غیرمجاز در حوزه زغال گیری منع کرده و در عین حال شرایط آنها را بهبود دهیم.

وی اضافه کرد: امسال 248 از عرصه های منابع طبیعی استان از دست متجاوزان خلع ید شد.

امسال 120 هکتار از منابع طبیعی کرمانشاه طعمه حریق شد

وی اشاره ای هم به بکارگیری ۲۵۰ نفر دیده بان از بین مردم محلی برای حفاظت از منابع طبیعی استان در برابر حریق داشت و گفت: عرصه های منابع طبیعی را به ۲۵۰ نقطه تقسیم کرده ایم و در هر نقطه یک نفر به عنوان دیده بان بکار گرفته شده تا در زمان حریق در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به اطفای حریق اقدام شود که در این راستا 38 هزار و 700 نفر روز دیده بانی در منابع طبیعی استان در سال جاری به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: امسال 30 فقره آتش سوزی مهم در استان کرمانشاه به وقوع پیوست که در جریان این آتش سوزی‌ها به 120 هکتار از عرصه های منابع طبیعی در شهرستان‌های کرمانشاه، پاوه، سرپلذهاب، گیلانغرب و ثلاث باباجانی آسیب وارد شد.

قدر منابع طبیعی را بدانیم

وی سپس با اشاره به پای کار بودن نیروهای محلی در مهار آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی استان، گفت: امسال آتش سوزی بوزین و مرخیل را در حوزه زیست محیطی در استان شاهد بودیم که از عراق شروع شده بود و در جریان این آتش سوزی نیروهای مردمی جلوتر از نیروهای دولتی پای کار بودند، تا جایی که چهار تن از عزیزانمان که به صورت خودجوش برای مهار آتش پای کار آمده بودند را از دست دادیم که خیلی غم انگیز بود.

کولانی با بیان اینکه باید قدر منابع طبیعی را بدانیم، گفت: هیچ چیز به اندازه مشارکت مردمی نمی تواند در حفاظت از منابع طبیعی اهمیت داشته باشد، چون هر چقدر هم که نیرو داشته باشیم توان حفاظت از عرصه های منابع طبیعی را نداریم.

استان کرمانشاه ۱.۷ میلیون هکتار جنگل و مرتع دارد

وی در ادامه اشاره ای هم به وضعیت منابع طبیعی استان کرمانشاه داشت و با بیان اینکه استان کرمانشاه ۱.۷ میلیون هکتار جنگل و مرتع دارد، گفت: این استان ۱.۲ میلیون هکتار مرتع و حدود ۵۳۰ هزار هکتار جنگل دارد.

وی تولیدات سالانه مراتع استان را ۲۷۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: مراتع استان ۶۱ هزار بهره بردار دارند که سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد دارند.

وی با اشاره به ارزش های بیولوژیکی جنگل ها، گفت: هر هکتار جنگل ۶۸ تن گرد و غبار را در خود ذخیره کرده و ۲.۵ تن اکسیژن تولید می کند که اکسیژن مورد نیاز ۱۰ نفر را تامین می کند. ضمن اینکه به ازای یک هکتار جنگل بین ۵۰۰ تا دو هزار مترمکعب آب به زمین نفوذ می دهد که همه اینها ضرورت حراست از منابع طبیعی به ویژه جنگل ها را نشان می دهد.

در این نشست از تعدادی از قهرمانان ملی حوزه منابع طبیعی استان تقدیر شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست تیم ملی والیبال ایران اعلام شد