آقمشهد؛ در انتظار نظر نهایی دستگاه قضایی


آقمشهد؛ در انتظار نظر نهایی دستگاه قضایی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه-ساری گفت: بررسی کارشناسی دادگستری استان و نظرات آنان نیز پس از اتمام در اختیار دیوان عالی کشور قرار گرفت و در شرایط فعلی منابع طبیعی و اوقاف استان در انتظار نظر نهایی دستگاه قضایی هستند.

به گزارش ایسنا، اسحاق عطایی ظهر سه شنبه در نشستی با خبرنگاران که به مناسبت هفته منابع طبیعی، در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد با اشاره به اهمیت حفظ وحراست از جنگل‌ها و منابع طبیعی، اظهار کرد: زراعت چوب مکمل اقتصادی تلقی می شود و دراین راستا شرکت هایی که چوب درختانی مانند صنوبر را مصرف می‌کنند نهال ارائه کرده و پس از رسیدن به قطر مناسب، برداشت می‌کنند.

وی با عنوان اینکه ۸۳ درصد خاک کشور را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، افزود: در راستای اقدامات برای آبخیزداری و آبخوانداری،۸۹ هزار میلیون ریال برای ۲۶ میلیون مترمکعب عملیات مکانیکی تخصیص داده شده است که تاکنون ۱۵ هزار مترمکعب معادل ۶۰ درصد انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی خاطرنشان کرد: در بخش بیومکانیکی آبخیزداری اعتبار مصوب ۱۰ هزارو ۵۰۰ میلیون ریال بود که ۱۲۰ هکتار تاکنون تحت پوشش اجرای طرح قرار گرفته است.

عطایی با اشاره به ۷۵۰ هکتار کپه کاری و ۲۵۰ هکتار بذرپاشی مراتع در سال جاری در استان افزود: در زمینه حفاظت وقرق هزار و ۴۴۰ هکتار تحت پوشش قرار گرفت.

وی ادامه داد: امسال ۱۰۰ هکتار تثبیت مالکیت و مستثنیات اشخاص در حوزه منابع طبیعی انجام شده است و در جهت صدور سند مالکیت برای بیش از ۴۳۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی، تاکنون یک میلیون و ۴۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی تثبیت مالکیت شدند.

مدیر کل منابع طبیعی همچنین به بررسی های اولیه پرونده اراضی آق مشهد در دادگستری استان اشاره کرد و اظهار کرد: بررسی کارشناسی دادگستری استان و نظرات آنان نیز پس از اتمام در اختیار دیوان عالی کشور قرار گرفت و در شرایط فعلی منابع طبیعی و اوقاف استان در انتظار نظر نهایی دستگاه قضایی هستند.

عطایی تصریح کرد: برخی مسوولان قوه قضاییه در بازدید عینی بر حقانیت مالکیت منابع طبیعی بر اراضی جنگلی آق مشهد نظر داشته، اما تا صدور رای نمی توان در این زمینه اظهار نظر کرد.

وی تاکید کرد: منابع طبیعی نسبت به اراضی ۴۷۰ هکتاری داخل روستای آق‌مشهد که در اختیار مردم قرار دارد، هیچ ادعایی ندارد و صرفاً نسبت به وقف اراضی جنگلی آق‌مشهد که در زمره انفال قرار دارد و از نظر شرعی مراجع تقلید از جمله مقام معظم رهبری قابلیت وقف ندارد مدعی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران در خصوص واقعه روستای تورسوی بندپی شرقی بابل نیز اظهار کرد: طبق تبصره قانون حفاظت هرکسی در عرصه ملی اقدام به تخریب وتجاوز کردند، مأموران می‌توانند راسا اقدام به رفع تصرف کنند.

وی با بیان اینکه در تورسو تصرف ۱۰ یا ۲۰ ساله مطرح نبود، تصریح کرد: طبق دستور قضائی با حضور نیروی انتظامی حکم را اجرا شد.
مدیر کل منابع طبیعی با اشاره به اینکه محل اجرای حکم در تورسو، جنگلی است، گفت: دستگاه‌های خدماتی از جمله گاز، بدون استعلام از منابع طبیعی اقدام به ارائه خدمات کردند و این تخلف است.

عطایی تولید نهال و غرس ان را یکی از مسئولیت های منابع طبیعی دانست واعلام کرد که در سال‌ جاری حدود ۲.۵ میلیون اصله نهال در این استان تولید شد.

وی افزود: حدود ۵۰۰ هزار اصله از این نهال به طور رایگان برای نهال کاری در هفته منابع طبیعی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد