شب عید خودرویی‌ ها؛ پرحاشیه و بدون سود


شب عید خودرویی‌ ها؛ پرحاشیه و بدون سود

درشرایطی که قیمت خودرو به‌شکل روزانه با تغییرات چشمگیر همراه است می‌توان بازار شب عید خودرویی‌ها را بسیار پرحاشیه و کم‌سود ارزیابی کرد. درچنین شرایطی فروشندگان خودرو روزشان را به‌امید فروش چشمگیر آغاز کرده، اما در برخی موارد  بدون حتی یک مشتری آن را به‌پایان می‌رسانند.

به گزارش «اخبار خودرو»، درکل می‌توان گفت بازار خودرو تحت‌تاثیر رویدادهای سیاسی قرار گرفته است و با تغییرات آن پیش می‌رود. البته قیمت‌ها اکنون به‌یک ثبات نسبی رسیده‌ و بعید است دوباره شاهد افزایش قیمت قابل توجهی در این بخش باشیم. این درحالی است که برخی کارشناسان بر این باورند که بازار خودرو سیاسی شده و اگر توافق‌های سیاسی خوب پیش برود، ممکن است شاهد کاهش قیمت‌ محصول در بازار آزاد باشیم؛ اما قطعا نمی‌توان به‌چنین وعده‌ای دل خوش کرد و تنها زمان، درستی یا نادرستی چنین ادعایی را ثابت می‌کند.

درحالی به‌روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم که با گذشت حدود سه‌ماه از حذف قیمت‌گذاری فصلی خودرو از سوی شورای‌رقابت، هنوز سیاست خاصی دراین‌باره اتخاذ نشده و سرنوشت تعیین قیمت‌ها در سال جدید همچنان نامشخص است.

برخی کارشناسان معتقدند با کاهش نرخ مواداولیه، باید قیمت‌ خودرو نیز اصلاح شود. هم‌زمان با تصویب کلیات طرح ساماندهی خودرو درمجلس شورای‌اسلامی، انتظار می‌رفت از این پس قیمت‌گذاری خودرو در قالب بورس کالا و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا صورت گیرد؛ هرچند در این میان اظهارات ضد و نقیضی مبنی‌بر حذف شورای‌رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو مطرح شد، اما درنهایت تعیین قیمت پایه برای عرضه در بورس کالا به‌این شورا واگذار شد.

این درحالی است که به‌اعتقاد فعالان صنعت‌خودرو فرمول نادرست قیمت‌گذاری شورای‌رقابت در سال‌های گذشته منجر به‌زیان‌های میلیاردی و همچنین تحمیل هزینه‌های هنگفت به‌خودروسازان شده که به گفته کارشناسان لازم است ضمن حذف این شورا از چرخه قیمت‌گذاری، نسبت به‌آزادسازی قیمت‌ها در صنعت‌خودرو اقدام شود. از سوی دیگر جلسات متعددی در قالب کارگروه جهش تولید با هدف تعیین مدل قیمت‌گذاری خودرو برگزار شد؛ اما هنوز این جلسات به‌نتیجه مشخصی نرسیده است.

درهمین حال فعالان صنعت‌خودرو افزایش بهای مواداولیه متناسب با نرخ ارز را دلیل اصلی افزایش فزاینده قیمت‌ها عنوان می‌کنند و از سوی دیگر به‌دلیل فشارهای وارده، اصلاح این روند را امکان‌پذیر نمی‌دانند.

براین اساس راهکارهایی همچون اعمال دستوری آزادسازی نرخ مواداولیه از راهکارهای کنترل قیمت محسوب می‌شود و از طرفی هم‌زمان با تعیین قیمت خودرو براساس حاشیه بازار، خودروسازان باید همچون سایر کشورها به‌سمت فروش لیزینگی محصول پیش بروند. منشأ افزایش قیمت خودرو طی چندسال اخیر، به‌نوع فعالیت فروشندگان مواداولیه نسبت داده می‌شود؛ اما به‌دلیل فشارهای موجود در این بخش، حتی کار اصلاح قیمت‌گذاری مواداولیه نیز به‌نتیجه مشخصی نرسیده است.

برخی معتقدند درصورت آزادسازی قیمت مواداولیه، بهای خودرو در کارخانه ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. بنابراین درصورتی که مواداولیه مشمول آزادسازی دستوری قیمت‌ها شود، نرخ خودرو نیز کاهش می‌یابد. برای بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو می‌توان به‌دو راهکار کاهش قیمت مواداولیه و افزایش درآمد مردم اشاره کرد؛ اما درشرایط کنونی هیچ‌کس حاضر به‌اجرایی کردن این دو فاکتور نیست و قطعا بازنده این بازی دو قشر هستند؛ نخست مشتریان و دوم قطعه‌سازان بخش‌خصوصی که راهی به‌جایی ندارند.

روز گذشته بازار خودرو آرام بود و با تغییر خاصی در آن مواجه نبودیم. به‌طوری که بازار سطح کاهش قیمت ۳۵درصدی را که اوایل آبان‌ماه تجربه کرد، همچنان حفظ کرده است.

البته طی دو، سه‌ماه گذشته با نوسانات قیمت دو الی سه‌درصدی در بازار مواجه بودیم و درشرایط فعلی از حجم تقاضا صرفا برای سرمایه‌گذاری دربازار خودرو به‌شدت کاسته شده است و تنها گاه مصرف‌کننده واقعی به‌سراغ آن می‌رود. همچنین بازار خودروهای خارجی نیز بی‌فروغ است و بیش‌تر برای خودروهایی که قیمتی کمتر از ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون‌تومان دارند، مشتری وجود دارد. این درحالی است که برای مدل‌های بالای یک‌میلیارد تومان، خریدار چندانی در بازار رویت نمی‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا