موسوی: آمادگی ایران برای بازسازی قره باغ؛ تهران و باکو شرکای راهبردی می‌شوند


موسوی: آمادگی ایران برای بازسازی قره باغ؛ تهران و باکو شرکای راهبردی می‌شوند

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان ضمن اعلام آمادگی تهران برای مشارکت در بازسازی منطقه قره‌باغ کوهستانی تاکید کرد، در آینده نزدیک...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان در مصاحبه اختصاصی با «سید عباس موسوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو نظر او را درباره روابط دو کشور به ویژه بعد از آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی جویا شد.

خلاصه مصاحبه مفصل این رسانه معتبر جمهوری آذربایجان با سفیر جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل است:

خبرگزاری ترند: شما مشارکت شرکت‌های ایرانی در اراضی آزاد شده (جمهوری) آذربایجان و اقداماتی را که تاکنون در این زمینه انجام شده است، چطور ارزیابی می‌کنید؟

سید عباس موسوی: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه نزدیک آذربایجان، از فرصت‌هایی برخوردار است و می تواند به حکومت و مردم آذربایجان در زمینه بازسازی قره باغ کمک کند. مردم و حکومت ایران از آزادسازی اراضی آذربایجان و وضعیت جدید در منطقه خوشحال هستند. همچنین مردم و حکومت ایران به احیای سریع این منطقه علاقه مند هستند. مقام‌های ارشد آذربایجان به ویژه الهام علی اف رئیس‌جمهور از کشورهای دوست شامل ایران دعوت کرده‌اند که در بازسازی اراضی آزاد شده مشارکت کنند. با توجه به این موضوع، حکومت ایران آمادگی خود را برای بازسازی قره باغ اعلام کرده است. در حال حاضر طرف ایرانی منتظر است که حکومت آذربایجان طرح های کلان خود بری اراضی آزادشده را اعلام کند.

مشارکت شرکت‌های ایرانی در کار بازسازی از چندین منظر مناسب و به مصلحت به نظر می‌رسد. از منظر جغرافیایی، این مناطق نزدیک مرز ایران با آذربایجان هستند. مصالح، مواد ساختمانی و مواد خام ایران ارزان‌تر از دیگر کشورها است و هزینه‌های نیروی کار هم ارزان‌تر است. مهم تر از همه اینکه ایران به بازسازی این مناطق علاقه مند است.

همچنین مهم است که قبل از آغاز کار بازسازی، این مناطق از مین و مواد انفجاری عمل نکرده، پاکسازی شود. تجهیزات لجستیکی وزارت دفاع و نیروهای مسلح ایران و شرکت‌های وابسته به آنها آماده حضور در مناطق آزاد شده و مشارکت در زمینه پاکسازی این مناطق هستند. بنا بر اصل انسان دوستی، این شرکت‌ها آماده هستند که بدون هرگونه هزینه این مناطق را مین روبی کنند و برای دیگر جاها هم طبق یک قرارداد اقدام کنند.

خبرگزاری ترند: بعد از این، روابط بین آذربایجان و ایران در حوزه های مختلف شامل سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی قرار است به چه شکلی توسعه یابد؟

سید عباس موسوی: روابط ایران و آذربایجان وارد یک مرحله جدید شده است، مرحله رفاه و کامیابی. هر دو کشور می توانند همکاری در همه زمینه ها شامل سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و نظامی را افزایش دهند. در حال حاضر اولویت، مشارکت در بازسازی اراضی آزادشده و تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور است. به نظر من، روابط بین دو کشور در آینده نزدیک به یک مشارکت استراتژیک تبدیل خواهد شد. بنابراین دو کشور می توانند از فرصت‌های متقابل یکدیگر بهره مند شوند. در این مسیر به طور خاص امکان استفاده از فرصت‌های ترانزیتی و حمل و نقلی وجود دارد. روابط بین دو کشور می تواند به عنوان الگویی برای همکاری منطقه ای قرار گیرد. روابط بین این دو کشور همسایه و دوست همواره در همه زمینه ها عالی بوده است. در سال‌های اخیر روابط بین آذربایجان و ایران به طور مداوم توسعه یافته است. اطراف ایران ۱۵ کشور به عنوان همسایه حضور دارند. هر کشور جایگاه خاص خودش را دارد اما (برای ایران) آذربایجان یکی از کشورهای دارای اولویت و مهم در میان همه این کشورهاست.

موسوی: آمادگی ایران برای بازسازی قره باغ؛ تهران و باکو شرکای راهبردی می‌شوند

خبرگزاری ترند: اخیرا وزیر خارجه ایران بر اهمیت اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان تاکید و تمرکز کرده است. چه اقداماتی در این زمینه اتخاذ شده است؟

سید عباس موسوی: ایران به متنوع سازی روابط خود با آذربایجان بسیار علاقه من است. در حال حاضر ایران ارتباطات جاده‌ای، ریلی و دریایی با آذربایجان دارد. ضروری است که به منظور گسترش گردش مالی بین دو کشور این مسیرها متنوع شود. برای این منظور، خط راه آهن آذربایجان به ترمینال خط آهن آستارا در شهرستان آستارای ایران وصل است و از این خط استفاده می‌شود. این ترمینال در حال توسعه است و اخیرا ساخت و ساز در آن سرعت گرفته است. در حال حاضر یکی از مهم ترین موضوعات برای ایران ساخت خط آهن رشت-آستارا است. با راه اندازی این خط، کالاها از خلیج فارس به روسیه و شرق اروپا و بالعکس منتقل خواهند شد.

یک پروژه ریلی مهم دیگر برای ایران، ادغام خط آهن ۶ کشور در چارچوب پیشنهاد رئیس جمهور آذربایجان در زمینه همکاری 6 جانبه است. ایران به سرعت از این پیشنهاد حمایت کرد و این موضوع یکی از نقاط مورد توجه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در سفر به کشورهای منطقه بود. راه اندازی این خط آهن تاثیری مثبت روی توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت و اینها باعث ایجاد شرایط لازم برای ثبات و امنیت پایدار در منطقه خواهد شد. ایران اعتقاد دارد که بعد از (خاتمه) جنگ قره باغ، کشورهای منطقه می توانند به سمت همکاری های بیشتر حرکت کنند در نتیجه اقتصادهای کشورها امکان متحد شدن و به رفاه رسیدن را دارند. در این زمینه ایران برای برگزاری یک نشست در تهران با مشارکت مقام‌ها در هر سطحی به منظور رفع اختلافات بین دو کشور آمادگی دارد چرا که ایران باور دارد امکان قوی‌تر شدن این منطقه وجود دارد.

خبرگزاری ترند: ارزیابی شما از روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای (ساحلی) دریای خزر چیست؟

سید عباس موسوی: برقراری و راه اندازی مسیرهای مواصلاتی بین کشورهای همسایه (در دریا، جاده زمینی و ریلی) برای ایران بسیار مهم است. به همین دلیل ایران به دنبال توسعه حداکثری روابط بین پسنج کشور ساحلی خزر است. ایران برای این منظور هم به صورت دوجانبه و هم چند جانبه در حال همکاری است. در حال حاضر حمل و نقل بار میان بنادر آلات و هووسان آذربایجان و بنادر ایران انجام می‌شود.

با توجه به تضعیف اقتصاد کشورها در نتیجه همه گیری ویروس کرونا، تمرکز ایران روی افزایش دادن فعالیت‌های بنادر معطوف است.

خبرگزاری ترند: برای توسعه پتانسیل همکاری جدید در حوزه‌های مختلف بین ایران و گرجستان چه برنامه ریزی شده است؟

سید عباس موسوی: ایران برای روابط با گرجستان اهمیت قائل است. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اخیرا به عنوان بخشی از سفر خود به کشورهای منطقه در ارتباط با بستر پیشنهادی رئیس جمهور آذربایجان از گرجستان هم دیدن کرد. در دوره همه گیری ویروس کرونا چندین مشکل در زمینه ترانزیت محصولات ایرانی وجود داشت اما در هفته های اخیر این مشکلات برطرف شده است. کامیون‌های ایرانی در حال حاضر می‌توانند از طریق آذربایجان وارد گرجستان شوند.

انتهای پیام/م

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


درگ بی ام و M3 تورینگ با 911 و R8؛ باشگاه 1000 اسب بخاری‌ها!