استاندار: قانون‌گریزی آینده سیستان و بلوچستان را به خطر می‌اندازد


استاندار: قانون‌گریزی آینده سیستان و بلوچستان را به خطر می‌اندازد

زاهدان- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: قانون‌گریزی آینده استان را به خطر می‌اندازد از اینرو نباید بی‌تفاوت بوده بلکه باید در تمام صحنه‌ها نقش خودمان را بخوبی ایفا کنیم.

به گزارش ایرنا احمدعلی موهبتی روز سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی جمعی از علما و روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان اظهارداشت: دوران سختی را کشور از جنگ تحمیلی تا جنگ تحریمی ظالمانه پشت سر گذاشته و در این زمینه مشکلاتی را برای همگان ایجاد کرد اما نقش‌آفرینی مردم در عرصه‌های مختلف مانند حضور در انتخابات اثبات کرد صاحبان این انقلاب مردم هستند.
وی افزود: در انتخابات نقش‌آفرینی برای انتخاب کسانی خواهد بود که این نظام و باورهای آن را باور، از خود گذشته و منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهند و به خصلت‌هایی مثل صداقت، امانت، فراغت و برنامه‌ریزی توجه و در این زمینه امانت‌دار باشند.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: کشور در شرایط عادی قرار ندارد بلکه این شرایط جنگ تحریمی ظالمانه سبب شده درآمدهای لازم را نداشته باشد به گونه‌ای که سال گذشته تنها هشت میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران که آشکارا ظلم می‌کنند حتما در پنهان هم اقداماتی انجام می‌دهد و در این زمینه باید هوشیارانه و با تمام توان، قوا، وحدت و همدلی مقابل‌شان ایستادگی و نقش‌آفرین باشیم.
موهبتی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم وحدت به این معنا نیست که مباحث دینی را رعایت نکرده و آن را رها کنیم گفت: در واقع وحدت در عین کثرت زیباست و تنوع قومیت‌ها و زبان‌ها بی‌نظیر و بی بدیل است.
وی با اشاره به اینکه جایگاه انسان، آبرو و عزت دارای اهمیت است و هر انسانی که وجدان داشته از کشته شدن فرزندان این سرزمین غمگین خواهد بود تصریح کرد:در سیستان و بلوچستان حوادث بسیاری داشته‌ایم که همه مردم را آزرده مانند همان اتوبوسی(اتوبوس کارکنان سپاه که در مسیر خاش به زاهدان توسط گروهک جیش‌الظلم منفجر و سبب شهادت شماری از پاسداران شد) که توسط گروهک‌ها منفجر و همه را آزرد ولی ما پذیرفته‌ایم که با صاحبان زر و زور و تزویر بجنگیم که در نتیجه باید شهید هم بدهیم.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه زمانی که باهم بجنگیم و همدیگر را بزنیم قطعا اشکال دارد خاطرنشان کرد: شرایط موجود در استان به گونه‌ای است که خطا حتما رخ می‌دهد و این خطا می‌تواند از هر آدمی صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: بلاخره هیچ کشوری چه دینی یا غیر دینی اجازه نمی‌دهد افرادی به مکان‌های نظامی‌اش حمله کنند و قطعا با این افراد باید برخورد ‌شود.

موهبتی با اشاره به گزارش خدماتی که در سیستان و بلوچستان طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده گفت: با وجود عمق محرومیت‌ در این استان هنوز خدمات ارائه شده در حد آرمان‌های نظام نبوده ولی روند درستی با توجه به این شرایط بد اقتصادی که بر کشور حاکم شده از جنگ تحمیلی گرفته تا محاصره اقتصادی و اکنون جنگ تحریمی تحمیلی، اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه بودجه ۹۹ سیستان و بلوچستان نسبت به ۹۸ رشد داشته و در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سالجاری بالاترین نرخ رشد بودجه در این استان بوده گفت:۱۶ کارگاه بزرگراه در منطقه فعال است و در ۲ سال گذشته ۶۵ درصد بزرگراه‌ها در این منطقه ایجاد شده که تا پایان امسال نیز ۵۰ کیلومتر بزرگراه دیگر ایجاد خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه یکهزار و ۲۶۰ کیلومتر روکش آسفالت ایجاد و در بندر شهید بهشتی بیش از یک میلیارد دلار هزینه شده است تصریح کرد: ظرفیت‌های استان مانند اسکله‌های صیادی باید به خوبی مورد استفاده قرار گیرند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰میلیون دلار برای امنیت جنوب شرق اختصاص یافته است. ادامه داد: فرودگاه سراوان نیز از همین اعتبار ساخته خواهد شد و همچنین ۸۰ روستایی که امکان برق در آن نبود راه‌شان باز و اقدامات خوبی در حال انجام است.

موهبتی بیان کرد: حجم عملیات عمرانی انجام شده در سیستان و بلوچستان و تمام خدماتی که دارد انجام می‌شود برای امنیت مرز لازم است هر چند که برای مردم هم استفاده فراوان دارد.

وی گفت: دولت توجه خاصی به روستاها و حاشیه‌نشینی دارد بطوریکه طبق مصوبه دولت یکهزار میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شد و در این زمینه کار به صورت مداوم ادامه دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ۱۷ هزار واحد محرومان برای روستاهای استان در نظر گرفته شد که ۶ هزار واحد به کمیته امداد و ۶ هزار واحد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسوولیت ساخت آن را به عهده گرفته است.

وی با بیان اینکه در سیل پارسال ۲ هزار و ۷۰۰ خانه آسیب واقعی دیده بودند اما به جهت مقاوم‌سازی خانه‌ها ۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد در منطقه را مورد بازسازی قرار دادیم تاکید کرد: ۱۴هزار واحد در اقدام ملی در شهرها و بعضی مناطق سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد که به ازای هر ۱۰ خانوار یک واحد مسکونی در حال ساخت است.

موهبتی با اشاره به اینکه اعتبارات سیستان و بلوچستان در حوزه مدرسه‌سازی ۱۰ برابر شده و اکنون ۶۸۰ میلیارد تومان در این حوزه در نظر گرفته شده تصریح کرد: برای آبرسانی روستایی در سالجاری یکهزار و ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه اینترنت ابتدای دولت دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی ۳۱۵ روستا اینترنت داشت و هم‌اینک ۲۶۰۰ روستا به اینترنت دسترسی دارند ادامه داد:در حوزه ورزشی ۱۵۰ زمین ورزشی روستایی در روستاهای مختلف سیستان و بلوچستان ساخته شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان در حوزه گازرسانی گفت: شهر زاهدان در سال ۹۷ تنها پنج هزار انشعاب داشت که با معین‌سازی و ورود استان‌های مختلف این میزان به ۹۶ درصد و ۵۰ هزار انشعاب رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: سه هزار تن آرد در سالجاری به سهمیه سیستان و بلوچستان اضافه شده و همچنین برای نیروگاه بادی میل نادر منطقه سیستان با ۴۵۰ مگاوات توان تولیدی برق، مجوز صادر شده است.

موهبتی ادامه داد: در حوزه ارتباطات عده‌ای تجهیزات را سرقت می کنند چون ما بی‌تفاوت هستیم و زمینه برای این گونه افراد فراهم شده در حالیکه باید جلوی این وضعیت را بگیریم.

وی با اشاره به اینکه معادن سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته است گفت: معادن بسیاری در این استان شناسایی شده که یکی پس از دیگری فعال می‌شود؛ همچنین معادن مس، تیتانیوم، آهن و مجموعه‌ای از معادن دیگر که انقلابی در اشتغال منطقه ایجاد می‌کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه واحدهای ریسندگی و رنگ‌رزی کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر راه اندازی شده و مجوز کشت پنبه را نیز گرفته‌ایم افزود: در زمینه طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان امسال بیش از ۷۰ هزار هکتار در منطقه سیستان زیر کشت رفته که این موضوع در تاریخ این استان بی‌سابقه است.

وی خاطرنشان کرد: مرز ریمدان راه‌اندازی شده، مرز پیشین در حال آماده سازی و مرز کوهک و گمشاد نیز مصوب شده و بازارچه‌های مرزی موجود پذیرای بیش از ۱۰ درصد صادرات کشور از مرزهای این استان بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول