بازار داغ رییس جمهور نظامی


بازار داغ  رییس جمهور نظامی

تهران- ایرنا- پس از طرح اصلاح قانون انتخابات، دفاع از ورود نظامیان به عرصه انتخابات هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند و در آخرین پرده آن، گروهی از مدافعان حضور نظامیان در انتخابات دیروز از کتاب رییس جمهور نظامی پرده برداشتند.

هر چه به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شویم تب و تاب این کارزار بیشتر می‌شود. اینکه احزاب، جبهه‌ها، ائتلاف‌ها و حتی اشخاص یکی دو ماه مانده به انتخابات به نوعی خود را برای حضور و نامزدی در انتخابات آماده و معرفی کنند، طبیعی و قابل پیش‌بینی است. آنچه این دور از انتخابات را متمایز ار دوره های قبل کرده حضور نظامیان در عرصه انتخابات است موضوعی که چندماهی است جزو مباحث و موضوعات مطرحی است که تحلیلگران و کارشناسان درباره آن اظهار نظر می‌کنند. موضوعی که اتفاقا در طرح فعلا ناکام اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هم مطرح شد حضور نظامیان در عرصه رقابت‌های انتخاباتی است. در این بین آنچه با نزدیک شدن به موعد انتخابات ۱۴۰۰ رنگ و بوی عملی شدن به خود گرفته است، بحث نامزد شدن نظامیان برای پست مهم ریاست جمهوری است.

با این حال به نظر می رسد طرفداران ایده رییس جمهور نظامی به دنبال ارائه استدلال‌های خود هستند. روز گذشته در سالن مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران "کتاب رییس جمهور نظامی"رونمایی شد. مولف و مدعوین که بیشتر چهره‌های نظامی بودند، از ایده نویسنده کتاب دفاع کردند و با ذکر دلایلی تاکید کردند که ضرورت و نیاز امروز ایران یک "رییس جمهوری چند وجهی نظامی است". هرچند تعدادی از مدعوین نظامی که دست بر قضا گفته می شود نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم هستند در این نشست حضور نیافتند.

«صادق خانی‌علی‌اکبری» مولف کتاب، در دفاع از ایده خود در این اثر گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی بغرنج و فشار اقتصادی تحریم‌ها بر مردم، کشور نیازمند رهبری است که بتواند فراتر از ساده‌ادیشی و سوگیری‌های جناحی با اتخاذ سیاست‌های مردمی و ملی، کشتی انقلاب اسلامی را در این روزهای سخت به ساحل آرامش برساند.

وی افزود: با بررسی کارنامه سیاسی بسیاری از رؤسای جمهور نظامی در سطح جهان، می‌توان چنین نتیجه گرفت با توجه به برخی از مهمترین ویژگی شخصیت‌های نظامی مانند احساس مشترک با مردم، خوداتکایی، صلح طلبی، توان مدیریت بالا و ساختارمند، تفکر سازمانی و پایبندی به نظر جمعی و گروهی، یک رئیس جمهور نظامی، که سابقه اجرایی و همکاری با تمامی دولت‌ها چپ و راست در ایران را در کارنامه داشته باشد، بتواند با غلبه برسرخوردگی و ناامیدی در جامعه، کاهش شکاف طبقاتی، حل مشکلات اقتصادی و سیاسی و رفع تنش خارجی، از استقلال کشور دفاع و زمینه‌ساز رشد و توسعه و رفاه اقتصادی شده و جایگاه کشور را از نظر مسائل راهبردی و ژئوپلتیک منطقه‌ای ارتقا دهد.

البته نویستده در بخشی از این کتاب به کارنامه روسای جمهور و نخست وزیرانی اشاره می‌کند و نتیجه می‌گیرد بیشتر این افراد که شغل اصلی آنها نظامی‌گری بوده یا خاستگاه نظامی داشته‌اند، هر گاه با رای مردم یا پارلمان انتخاب شده‌اند، از سلف‌های سیاسی خود صلح‌طلب‌تر، مردمی‌تر، توسعه محورتر و دموکراتیک‌تر بوده‌اند.

در بخشی از کتاب "رییس جمهور نظامی" آمده است: یافته‌های پژوهش حاکی از این است که حضور نظامیان در انتخابات و در رأس دستگاه اجرایی در جهان امری مرسوم و پذیرفته شده است و در بسیاری از مهمترین کشورهای جهان مانند ایالات متحده آمریکا، فرانسه، کانادا، انگستان، چین، کره جنوبی، مصر و ... شخصیت‌های باسابقه نظامی به قدرت رسیده و دستاوردهای بی‌نظیری داشته‌اند.

امیر سرتیپ محمد حسن نامی نامزد سابق ریاست جمهوری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دهم در مراسم رونمایی از کتاب «رئیس جمهور نظامی» با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نیروی چند وجهی است که علاوه بر حضور در بخش نظامی، دارای مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بسیاری است، لذا می‌توان سپاه پاسداران را یک نیروی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی دانست که در تمامی زمینه‌ها کار کرده و موفق بوده است.

وی شاهد مدعای خود را مدیریت سپاه از همان روزهای نخستین دفاع مقدس عنوان کرد و اظهار کرد: آن مدیریت، مدیریتی علمی و عملی بود. از این رو تخصص نیروهای سپاه پاسداران، برای مدیریت در سامانه‌های بحران است.

نامی خاطرنشان کرد: تنها کسی که بتواند با به کارگیری منابع و نیروی انسانی در تمامی مناطق کشور، مشکلات اقتصادی را حل کند، یک نظامی چندوجهی است. یعنی نیرویی از درون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به دلیل چند وجهی بودن سپاه پاسداران، در ابتدا قادر به فهم بحران و ارائه راه حل مناسب برای مسائل است.

وی در این زمینه به تجربه تاریخی فرانسه اشاره و بیان داشت: ژنرال دوگل در آغاز کار خویش و به منظور حل مشکلات اقتصادی و ایجاد توسعه و عدالت اجتماعی در فرانسه بعد از جنگ جهانی دوم به آمایش سرزمینی اقدام نموده است. بنابراین در چله دوم انقلاب اسلامی یک نیروی نظامی چندوجهی می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور را حل کند و این منابع سرشار که در سراسر کشور پخش شده است را به کار گرفته و به ثروت تبدیل نماید.

این مقام ارشد نظامی ابراز امیدواری کرد که شاهد حضور و درخشش نظامیان چند وجهی در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ باشیم که بتوانند بار دیگر با اقدام به آمایش ملی و سرزمینی به ساماندهی کشور اقدام کرده، زمینه‌ساز توسعه و رشد پایدار در کشور گردیده و عدالت اجتماعی را تحقق بخشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق