ترانزیت خروجی گمرک دوغارون 90 درصد افزایش یافته است


ترانزیت خروجی گمرک دوغارون 90 درصد افزایش یافته است

مشهد- ایرنا- ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ترانزیت خروجی انواع کالا از گمرک مرزی دوغارون واقع در شرق خراسان رضوی به سمت افغانستان نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از 90 درصد افزایش داشته است.

امید جهانخواه روز سه شنبه در حاشیه بازدید از گمرک مرزی دوغارون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر صادرات افزون بر ۶۵ درصد کالاهای صادراتی استان خراسان رضوی به سمت افغانستان و بازارهای هدف این کشور از سمت معبر زمینی دوغارون انجام می شود.

وی ادامه داد: مهمترین اقلام صادراتی از این گمرک به افغانستان را انواع مصالح ساختمانی، میوه و تره بار و فرآورده های نفتی تشکیل می‌ دهند.

ناظر گمرکات خراسان رضوی به آتش سوزی گمرک اسلام قلعه افغانستان در ۲۵ بهمن ماه امسال اشاره کرد و گفت: در سانحه آتش سوزی گمرک اسلام قلعه افغانستان روند خروج کالا از سمت گمرک مرزی دوغارون به سمت افغانستان و ورود کالا از سایر گمرکات کشور به داخل گمرک دوغارون با توقف چند روزه ای مواجه شد که با همکاری مناسب دستگاههای متولی در مرز دوغارون این مهم در مدت زمان کوتاهی به حالت عادی برگشت و در حال حاضر تمامی رویه های حوزه صادرات و ترانزیت از سمت این مرز زمینی به سمت افغانستان در جریان بوده و همچنین ورود کالا به دوغارون از سمت سایر گمرکات کشور از سر گرفته شده است.

جهانخواه افزود: در حال حاضر روزانه ۶۰۰ دستگاه کامیون از طریق این گمرک صادرات و ترانزیت انواع کالا به افغانستان را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: طی چند روز گذشته آن گروه از کامیونهای ترانزیتی که به منظور جلوگیری از سرایت آتش از طریق مرز دوغارون وارد ایران شده بودند با اولویت دارندگان کالاهای فاسد شدنی، میوه و تره بار و خشکبار ساماندهی و به سمت افغانستان عازم شدند و در حال حاضر تعداد این کامیونها از سه هزار کامیون به هزار و ۳۰۰ دستگاه رسیده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: ۹۰ درصد کالاهای صادراتی از گمرک دوغارون به مقصد شهر هرات دومین بازار اقتصادی افغانستان منتقل می‌شود و در مجموع یک سوم کالاهای مورد نیاز بازارهای کشور همسایه از طریق گمرک مرزی دوغارون تامین می‌گردد.

جهانخواه با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت حمل و نقل و تجاری در مرز دوغارون فعالیت دارند افزود: هم اکنون ۱۰۰ درصد فعالیت گمرکی در مرز دوغارون از طریق سامانه جامع امور گمرکی و با دستگاه ایکس ری انجام می‌شود.

گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان با قدمت ۱۰۰ ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

شهرستان ۱۳۸ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی