نیاز به فهمی مشترک از حقوق کودک


نیاز به فهمی مشترک از حقوق کودک

بجنورد- ایرنا- معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: نیازمند رسیدن به فهمی مشترک از حقوق کودک هستیم و باید با نشاندن کنشگران حقوق کودک در کنار هم این فهم مشترک را ایجاد و حرکت خوبی را در این زمینه در سطح ملی ساماندهی کنیم.

محمود عباسی روز سه شنبه در بیست و هشتمین کنفرانس تخصصی و هفدهمین مدرسه تخصصی زمستانه حقوق کودک در بجنورد اظهار داشت: تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان باعث شد یک قانون جامع برای این قشر به وجود بیاید که آئین‌نامه اجرایی آن اکنون در دست دولت است.

وی با بیان اینکه با اجرای این قانون حمایت های اجتماعی، قضایی و حقوقی برای حمایت از کودکان، که در قانون دیده شده است، اجرایی می شود، گفت: هدف از این کنفرانس نیز هماهنگی و هم افزایی در خصوص تحقق حمایت همه جانبه از کودکان است.

عباسی با بیان اینکه دین اسلام حقوق بشر را از حقوق کودک آغاز می‌کند، افزود: تمام مسوولان، مردم، والدین و مددکاران در استیفای حقوق کودکان مسوولیت دارند زیرا کودکان همواره نیازمند حمایت هستند تا بتوانند رشد کنند.

وی افزود: نظارت و پایش حقوق کودک نیز از جمله تکالیفی است که بر دوش ماست و به خصوص امسال باید تلاش های ارزشمند و گام هایی را که در زمینه حقوق کودک برداشته شده است، در پنجمین گزارش پنج ساله خود به سازمان ملل ارائه کنیم.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه هماهنگی ملی بین دستگاهی نیز در حوزه کودکان آغاز شده است، اظهار داشت: تلاش های دستگاه ها در پرتو سند ملی حقوق کودک آغاز شده است تا بتوانیم کودکان خود را به آینده ای روشن برسانیم.

عباسی افزود: امسال با تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان بعد از ۱۳ سال توسط مجلس، تکالیفی برای دستگاه های مختلف تعیین شده و ارتباط تنگانگی بین دستگاه قضایی و سازمان های حمایتی و بهزیستی و فعالان این عرصه به وجود آمده است.

۸۰ درصد کودکان خیابانی غیرایرانی هستند

رییس سازمان بهزیستی نیز که به طور مجازی در این نشست حضور داشت، گفت: ۸۰ درصد از کودکان کار و خیابانی در کلانشهرهای ما غیرایرانی هستند و ۶۰ درصد از این کودکان نیز مدارک هویتی لازم را ندارند.

وحید قبادی‌دانا با اشاره به اقدامات اورژانس اجتماعی در کشور افزود: نخستین گروهی که به مشکلات کودکان وارد می شود اورژانس اجتماعی است که در این زمینه از سال ۷۸ با ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی و ۲۵۶ پایگاه خدمات اجتماعی با ۳۱ مرکز و خط تلفن فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه مجموعه اورژانس اجتماعی با مشکلات مختلفی نیز مواجه است، گفت: مشکلاتی مانند کمی اعتبار و تخصیص ها و نیروی انسانی از جمله مسائلی است که اورژانس اجتماعی با آن روبه رو است و برای رفع این مشکلات در حال تنظیم لایحه تاسیس مرکز اورژانس اجتماعی هستیم که به زودی تقدیم هیات وزیران می شود.

وی افرود: آحاد جامعه نسبت به حفظ حقوق کودکان مسوول هستند و در این رابطه همه مسوولیت اجتماعی دارند و از دستگاه قضا درخواست داریم با قید فوریت، نسبت به صدور احکام و دستورهای قضایی و خدمات پزشکی قانونی در این حوزه مبادرت کند.

قبادی دانا با اشاره به تهدیدهایی که در این حیطه وجود دارد، افزود: حقوق کودک در زمره مسائل حقوق بشری نیز قرار می گیرد و در این مورد باید مراقب باشیم در دام از پیش تعیین شده برخی که با اهداف سیاسی و برای فشار به کشورهای اسلامی اقداماتی انجام می دهند، نیفتیم و با آنها برخوردی هوشمندانه داشته باشیم.

خراسان شمالی و رتبه دوم جذب سوادآموز

استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه اظهار داشت: اسلام نسخه کاملی از زندگی برای بشر دارد و اگر سایر کشورهای مدعی حقوق بشر هستند دین اسلام به حقوق کودک در همه جوانب آن پرداخته است.

محمدعلی شجاعی با بیان اینکه احقاق حقوق کودک مستلزم ایجاد همبستگی و پیوستگی بین متولیان و فعالان این عرصه است، گفت: در این زمینه با توجه به همراهی خوبی که در استان هست، هیچ مورد و مشکلی وجود ندارد که ما نتوانسته باشیم با انسجام و هم افزایی بر آن مسلط شویم.

وی خاطرنشان کرد: در خراسان شمالی در بسیاری از جلسات با دغدغه به بحث آموزش و پرورش کودک، بهداشت، حقوق کودک، رسیدگی به مسائل این بخش پرداخته ایم.

مقام عالی دولت در خراسان شمالی افزود: اگر چه خراسان شمالی به لحاظ بسیاری از شاخص های زیرساختی غیربرخوردار است اما با همراهی مدیران و مردم و طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، این استان رتبه دوم را در بحث جذب سواد آموز با توجه به جمعیت دارد.

شجاعی با اعلام آمادگی برای انجام اقدامات لازم برای احقاق حقوق کودکان در قالب تفاهم نامه در استان، گفت: مجموعه مدیریت استان از توان کافی برای انجام کارها برخوردار است و هر اقدامی را که در این نشست تشخیص داده شود در قالب تفاهم نامه امضا خواهیم کرد.

جامعیت قوانین و حقوق کودک در اسلام

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: اسلام برای تمام مجموعه‌ها از جمله کودکان، حقوقی را مشخص کرده که بسیار جامع و کامل‌تر از حقوق فعلی بین‌المللی است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا نوری با تاکید بر اینکه اسلام برای فرزند حتی قبل از ازدواج نیز برنامه دارد، گفت: روایات متعددی در خصوص اقدامات پدر و مادر قبل از ازدواج، حین بارداری مادر، دوران نوزادی و نوجوانی فرزند وجود دارد.

وی با اشاره به شعارهای مدعیان غربی حقوق بشر، افزود: حقوق بشر غربی از یکسو جان هزاران کودک یمنی و فلسطینی را می گیرد و مردمان کشورهایی مانند سوریه را آواره می کند و از دیگر سو شعارهای حقوق بشری می دهد.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: آمارهای این استان در زمینه نقض حقوق کودک بسیار پایین است و مشکلات و چالش هایی که داریم به سبک زندگی اجتماعی و زیرساخت های فرهنگی و خانوادگی باز می گردد.

حجت الاسلام اسدالله جعفری با بیان اینکه در کودکان استان بزه دیدگی بیش از بزهکاری وجود دارد که نیازمند نگاه حمایتی است، خاطرنشان کرد: در دادسرای استان در حوزه پرونده های مربوط به اطفال، هیچ پرونده ای جز با اعلام مددکاران تشکیل نمی شود و قاضی ویژه اطفال خراسان شمالی رتبه برتر کشوری را کسب کرده است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعتی دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها زندگی می کنند.

در این استان ۱۸۰ هزار و ۲۴۸ دانش آموز تحصیل می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی