رسانه‌ها حفاظت از منابع طبیعی را به مطالبه مردمی تبدیل کردند


رسانه‌ها حفاظت از منابع طبیعی را به مطالبه مردمی تبدیل کردند

سنندج - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: رسانه‌های استان علاوه بر تلاش برای نهادینه کردن حفاظت از منابع طبیعی، حفاظت و حراست از این منابع را به مطالبه مردمی تبدیل کردند.

سعدی نقشبندی روز سه‌شنبه در بازدید از خبرگزاری ایرنا کردستان اظهار داشت: رسانه‌ها به مانند پل ارتباطی بین مردم و مسوولان عمل می‌کنند و دستگاه های مختلف می‌توانند با اتکا به قدرت رسانه، برخی رفتارهای نادرست مردم در تعامل با منابع طبیعی را تغییر دهند و فرهنگ حفاظت از طبیعت را در جامعه نهادینه کنند.

وی اضافه کرد: هر چند منابع طبیعی از نسل‌های گذشته به نسل امروزی به ارث رسیده است اما این منابع امانت نسل‌های آینده هم هست که در اختیار نسل امروزی قرار دارد و بنابراین لازم است همگان برای حفظ و صیانت از این منابع تلاش کننم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با اشاره به نقش انجمن‌های منابع طبیعی نیز گفت: این اعضای این انجمن‌ها نیز می‌توانند در نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی نقش مهمی داشته باشند و به عنوان بازوهای توانمند ادارات منابع طبیعی عمل کنند.

وی یادآور شد: حفاظت و حراست از منابع طبیعی تنها وظیفه یک ارگان خاص نیست و علاوه بر دستگاه‌های اجرایی، تمام اقشار مختلف مردم نیز باید خود را در این زمینه مسوول بدانند.

زراعت چوب راهکار مقابله با قطع درختان جنگلی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در راستای اجرای طرح‌های جهشی ۹*۹۹ در زمینه زراعت چوب، ۸۵۰ هزار اصله نهال صنوبر در نهالستان گریزه سنندج و ریخلان مریوان تولید شده تا در فصل کاشت بصورت رایگان در بین مجریان و بهره‌برداران محلی توزیع ‌شود.

رسانه‌ها حفاظت از منابع طبیعی را به مطالبه مردمی تبدیل کردند

نقشبندی با بیان اینکه این طرح در ۳۵۰ هکتار از زمین‌های دیواندره و مریوان اجرایی می‌شود، یادآور شد: بخشی از این طرح در اراضی ملی و در قالب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری انجام می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه درختکاری در استان تنها به اسفند ماه منتهی نشده است، افزود: بعد از انتخاب محدوده‌های مستعد برای جنگل کاری و توسعه جنگل، این مهم با مشارکت آبخیزنشینان و جوامع محلی، توسط تشکل های تخصصی منابع طبیعی وآبخیزداری و پیمانکار بخش خصوصی عملیات جنگل کاری و غنی سازی جنگل با بذر و نهال گونه‌های بومی و سازگار با اقلیم در سطح استان انجام می شود.

نقشبندی تاکید کرد: با توجه ظرفیت قانونی ایجاد شده باستناد به بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور برای تشکل‌های تخصصی منابع طبیعی شامل فارغ‌التحصیلان و بهره‌برداران محلی شهرستان مجوز لازم صادر و از آنها در عملیات‌های مرتبط با منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده شده است.

وی با بیان اینکه کردستان در این زمینه از استان‌های پیشروی کشور بوده که این اقدام را برای اولین بار اجرایی کرده است، گفت: این استان دارای ۶۱۹ حوزه زیر آبخیز است که عملیات بیولوژیکی مرتعداری در زیر حوزه‌های آبخیز مصوب و مطالعه شده ۱۰ شهرستان اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: در اجرای تکالیف قانونی و سیاست های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در راستای طرح زراعت چوب هرساله نسبت به تولید نهال صنوبر و گونه های چوبده دیگر نظیر افرا، زبان گنجشک، اقاقیا و سنجد در نهالستان‌های تحت مدیریت و توزیع آن در بین متقاضیان واجد شرایط بصورت رایگان اقدام می‌کند.

نقشبندی با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی پیشنهاد می‌شود، تاکید کرد: یکی از موثرترین راهها برای ممانعت از قاچاق چوب و صدمه جبران ناپذیر به طبیعت، ترغیب علاقه‌مندان به زراعت صنوبر و بهره‌برداری از آن در صنعت چوب است.

وی افزود: با زراعت چوب می توان از راه قانونی و بدون هرگونه تخلف، درآمدزایی داشت همچنین چوب مورد نیاز بازار را تامین و برای چند نفر هم اشتغالزایی کرد چون در واقع کاشت صنوبر فرصت تازه‌ای برای تنوع‌بخشی به درآمد و تولیدات کشاورزی محسوب می‌شود.

نقشبندی یادآور شد: اگر به موضوع زراعت چوب توجه کافی نشود با کمبود مواد سلولزی در آینده مواجه خواهیم شد لذا برای حفظ اکوسیستم مناطق مختلف درختکاری باید توسعه یابد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری، استمرار و تلاش در کار و نگاه درست به آینده یکی از ملزومات کشاورزی موفق است، اظهار داشت: برای رسیدن به سود بالا در صنوبر کاری باید سرمایه حداقل ۲ سال و حداکثر هشت سال در این کار باقی بماند.

تهیه نقشه کاداستر برای ۸ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: طرح تهیه نقشه کاداستر برای عرصه‌های منابع طبیعی استان از سال ۱۳۹۴ آغاز شده بود و تا سال ۱۳۹۸ در مجموع نقشه سه هزار هکتار تهیه شده بود.

نقشبندی افزود:روند تهیه نقشه کاداستر برای عرصه‌های منابع طبیعی کردستان طی ۲ سال اخیر شدت بیشتری به خود گرفت و در این مدت نقشه برای پنج هزار هکتار دیگر از عرصه‌ها طبیعی استان تهیه شد

وی اضافه کرد: کاداستر منابع طبیعی عبارت است از تهیه نقشه های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد، که بر اساس دستورالعمل کاداستر سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و باید در سامانه شمیم (شبکه ملی یکپارچه ملک) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تثبیت گردد و برای محدوده‌های منابع ملی سند تکبرگ با مختصات و حدود و ثغور مشخص صادر شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: اسناد تک برگ کاداستر شده دارای مختصات مکان مبنا بوده و موقعیت اراضی ملی و جداسازی آن از اراضی مستثنیات اشخاص را با حدود معین و مشخص تفکیک می‌کند.

وی تاکید کرد: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر شده است و روند اخذ سند ملی با سرعت در حال انجام است.

نقشبندی گفت: براین اساس اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کردستان براساس آیین نامه‌ها و دستوالعمل‌ها و قوانین مرتبط در پنج محور شناسایی و تشخیص، انتشار آگهی، تعیین تکلیف اراضی اختلافی و قطعیت قانونی، اصلاح و بازنگری و پیگیری صدور و اخذ اسناد مالکیت اقدامات خود را انجام می‌دهد.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...