دغدغه بیرون زندان موجب ناکارآمدی برنامه‌های اصلاحی شده است


دغدغه بیرون زندان موجب ناکارآمدی برنامه‌های اصلاحی شده است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس تاکید کرد: زندانیان افراد تحت تکفل ما هستند و اگر دغدغه زندانی وضعیت خانواده‌اش در بیرون زندان باشد برنامه‌های اصلاحی و تربیتی برای وی کارساز نیست.

سید مصطفی بحرینی در آیین تجلیل از خیرین نیک اندیش انجمن حمایت زندانیان شیراز ضمن قدردانی از خیرین گفت: یکی از مهمترین اهداف صدور حکم و اجرای مجازات، اصلاح مجرم است.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری او با بیان اینکه در ارتباط با اصلاح مجرم و احکام قانونگذار که چه نوع مجازاتی برای زندانی درنظر گرفته شود که در بازگشت به جامعه تأثیرگذار باشد، افزود: مجازات مجرم مقوله مهمی است و قضات صادرکننده حکم باید به این موضوع مهم و تناسب مجازات با نوع بزه و میزان اثرگذاری آن بر مجرم و تنبه وی و عبرت دیگران توجه جدی داشته باشند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت زندانیان شیراز اظهار کرد: اینکه ما در اجرای مجازات‌های تأثیرگذار چقدر موفق بوده‌ایم حائز اهمیت است و برای اینکه بتوانیم در اصلاح و تربیت زندانیان و بازگشت مفید آنان به جامعه اثرگذار باشیم باید با ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای مجرم و حتی خانواده‌های آنان از آسیب‌های اجتماعی در بین خانواده‌ها بکاهیم تا فرایند اصلاح و تربیت در زندان به نحو مطلوبتری انجام گیرد.

بحرینی خاطرنشان کرد: در این زمینه، انجمن حمایت زندانیان و سایر نهادهای حمایتی در فرایند اصلاح و تربیت صحیح مجرمین اثرگذار خواهند بود و لازم است که خانواده‌ها را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهند.

او اضافه کرد: در زمینه پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اقدامات زیادی انجام داده است اما برای زندانیان نیز باید به دنبال راهکاری جهت حل مشکلات اجتماعی و اصلاح آنان و کاهش آمار نرخ بازگشت به زندان باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس یادآور شد: برای مرتفع کردن معضلات اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، انتظار می‌رود خیرین نیک اندیش استان که در کشور نیز زبانزد هستند با راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی و اشتغال، زمینه اشتغال زایی افراد در معرض آسیب و خانواده‌های زندانیان را فراهم کنند و انجمن حمایت هم باید به دنبال ایجاد منابع اشتغال پایدار برای زندانی و خانواده آنان باشد و برای تحقق این مهم به کمک خیرین نیاز است.

بحرینی گفت: ایجاد اشتغال پایدار و مولد برای خانواده‌های زندانیان زیرپوشش انجمن حمایت باید مورد توجه و در رأس برنامه‌های انجمن حمایت باشد تا با استفاده از نیروی کار زندان و بکارگیری زندانیان پس از آزادی در کارگاه‌های اشتغال مولد ، نرخ بازگشت مجدد به زندان نیز کاهش یابد.

او ادامه داد: علاوه بر اشتغالزایی برای افراد آسیب دیده و خانواده‌های زندانیان، مشارکت جمعی و مردمی در ارتباط با مقوله فرهنگی در خصوص زندانیان و خانواده آنان، حمایت‌های معیشتی و افزایش بهبود روابط اجتماعی از دیگر مواردی است که انجمن حمایت زندانیان باید مورد توجه قرار دهد.

معاون اداری و مالی زندان‌های فارس نیز در این مراسم گفت: علت ارتکاب بسیاری از جرایم فقر است و فردی که به خاطر فقر مالی گرفتار زندان می‌شود تبعاً خانواده او در معرض بزه قرار می‌گیرد و اگر به خانواده وی توجه نشود ممکن است خانواده او به تباهی کشیده شده و مرتکب بزه شود.

مرتضی نظری اضافه کرد: رسالت انجمن حمایت، کمک به خانواده‌های نیازمند، بازسازی شخصیت زندانیان پس از آزادی و کمک به آموزش حرفه و اشتغال زندانیان است و می‌طلبد که با همت مردم خیرخواه در این امر خداپسندانه مشارکت نماید.

نظری ادامه داد: حمایت از خانواده زندانیان، اجر و مزد معنوی و اخروی دارد و منحصر به قشر خاصی از جامعه نیست همه مردم و نیکوکاران می‌توانند در امر خداپسندانه کمک به این افراد آسیب دیده اجتماع سهیم باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...