مقام روس از برگزاری نشست افغانستان در مسکو خبر داد


مقام روس از برگزاری نشست افغانستان در مسکو خبر داد

مسکو- ایرنا- ضمیر کابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تدارکات برای برگزاری نشست بین المللی افغانستان در مسکو جریان دارد.

به گزارش ایرنا، "کابولوف" روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری تاس خاطرنشان کرد که به رغم برخی اخبار مبنی ازسرگیری مذاکرات بین افغانی پس از وقفه یک و نیم ماهه، در دوحه مذاکرات به بن بست خورده است.

وی افزود: ما از دو طرف (گروه طالبان و دولت افغانستان) می خواهیم از خود نرمش نشان داده و به گذشت هایی برای پیشبرد روند سازش ملی تن دهند. مساله انتقال محل برگزاری دیدار هیات ها باید توسط طرف های مذاکره کننده حل شود.

نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت: ما این احتمال را بعید نمی دانیم که یکی از دورهای مذاکرات بین افغانی در مسکو برگزار شد و ما برای میزبانی این مذاکرات آمادگی داریم.

وی خاطرنشان کرد که تدارکات برای برگزاری نشست افغانستان در مسکو با همکاری شرکای بین المللی جریان دارد.

به گفته کابولوف در این نشست روسیه، چین، آمریکا و پاکستان شرکت می کنند و به احتمال زیاد، ایران هم در آن مشارکت کند.

وی گفت: ما امیدواریم که این نشست در آینده نزدیک در مسکو برگزار شود.

نماینده پوتین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر اخیر هیات طالبان به مسکو برای کسب حمایت روسیه با توجه به احتمال تجدیدنظر واشنگتن در توافقنامه دوحه بود؟ گفت: ما با طالبان به طور مرتب در تماس هستیم تا بتوانیم تلاش های بیشتری را برای کمک به روند حل و فصل مسائل افغانستان داشته باشیم.

وی افزود: سفر هیات طالبان به مسکو را باید در این رابطه دانست و در جریان رایزنی های اخیر در مسکو بر ضرورت پایبندی طالبان و آمریکا به توافقنامه دوحه تاکید کردیم.

هیات گروه طالبان به سرپرستی "شیر محمد عباس استانکزی" از اعضای ارشد مذاکره کننده طالبان در دوحه و سخنگوی این گروه روز ۹ بهمن ماه سفر دو روزه به مسکو کرد و در این مدت با "ضمیر کابولوف" نماینده رئیس جمهوری روسیه در افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه دیدار و مذاکره کرد.

توافقنامه آمریکا و طالبان پس از ۱۱ دور مذاکرات رسمی روز ۱۰ اسفند ماه سال ۹۸ توسط «زلمی خلیل زاد» و «عبدالغنی برادر» بصورت رسمی امضا شد.

براساس این توافقنامه که در دوحه پایتخت قطر به امضا رسید، دولت ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا توافق کرد که در مدت ۱۴ ماه تمام نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان