پیشکسوت موسیقی: عارف قزوینی به تصنیف و ترانه وجاهت بخشید


پیشکسوت موسیقی: عارف قزوینی به تصنیف و ترانه وجاهت بخشید

قزوین-ایرنا- نوازنده نی و پیشکسوت موسیقی قزوین گفت: عارف قزوینی به تصنیف و ترانه وجاهت و شخصیت بخشید و این سبک موسیقی را مردمی و ماندگار کرد.

اسحاق چگینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تصنیف سازی، اوج هنر یک آهنگساز است چون در این کار، علاوه بر ریتم و موسیقی باید از کلام نیز به نحوی شایسته استفاده شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین ارکان اصلی‌ اجرای موسیقی ایرانی، تصنیف است که به اشکال مختلف در جامعه حضور دارد، اظهار داشت: ترانه‌های کوچه بازاری، مطربی، روحوضی، ملی، عاشقانه و موسیقی‌های مختلف دیگر در واقع همان موسیقی با کلام ضربی هستند که نمونه‌هایی از تصنیف به شمار می‌روند و در هر دوره‌ای محتوا و رنگ آمیزی جدیدی به خود گرفته اند.

چگینی به ویژگی‌های تصنیف در موسیقی پرداخت و اضافه کرد:این سبک هنری از دیرباز در فرهنگ موسیقایی این مرز و بوم جایگاه مشخصی داشته و هر وقت با مردم ارتباط درونی و عمیق پیدا کرده، ماندگار شده است.

وی افزود: اگر مجموعه آثار با کلام ضربی را بخواهیم دسته‌بندی کنیم و تصنیف را به عنوان یک شاخص بیرون بکشیم در می‌یابیم که این سبک، بیشتر مباحث سیاسی، اجتماعی و دغدغه‌های روز را بیان می‌کند و گاهی هم مضامین عاشقانه را در دل خود جای داده است، فرمی ساده دارد و معمولاً به راحتی به ذهن سپرده می‌شود.

این پیشکسوت موسیقی استان قزوین خاطرنشان کرد: نقش عارف قزوینی در مردمی کردن این سبک موسیقی بسیار مؤثر است و به عبارتی وجاهت بخشیدن و شخصیت دادن به تصنیف و ترانه لطف و خدمتی بود که عارف قزوینی به موسیقی ایرانی کرد.

چگینی افزود: عارف قزوینی، تصنیف‌های سیاسی، اجتماعی و دغدغه مندی را روایت کرده است که به سرعت در دل‌ها و زبان‌های مردم جای گرفت و نشان از این دارد که او بسیار باهوش بوده و با توجه به اتفاقات پیرامونی خود، شعر را می‌ساخت، آهنگ تنظیم می‌کرد و خود نیز آن را می‌خواند.

این موسیقیدان پیشکسوت قزوینی گفت: اینکه عارف، درد روز جامعه را در دل تصانیف خود جای می‌دهد می‌تواند هم این سبک موسیقی را در بین مردم رواج دهد و هم موسیقی ایرانی را مردمی‌تر کند.

چگینی اضافه کرد: به همین دلیل گاهی برخی از موسیقیدانان امروز، تصنیف را در دایره‌ای کوچک و تخصصی‌تر جای می‌دهند که حتی سرآینده شعر، آهنگ‌ساز و خواننده یک فرد است که تصورات و ذهنیت خود را در شعر منعکس می کند.

وی تصریح کرد: به‌هرحال تعریف جامعی برای تصنیف وجود ندارد و شاید جایزه ملی عارف زمانی مناسب برای تعریف این واژگان باشد که بتوانیم ترانه و تصنیف را تعبیر و تعریف کنیم.

چگینی با بیان اینکه باید به تفاوت‌های تصنیف و ترانه توجه شود، افزود: در طول برگزاری جشنواره عارف می‌توان به این مضامین پرداخت تا هم شبهات موجود رفع شود و هم علم و آگاهی در این زمینه افزایش یابد.

ابوالقاسم عارف قزوینی متولد ۱۲۵۹ خورشیدی در شهر قزوین شاعر، ترانه‌سرا، تصنیف‌ساز و موسیقی‌دان نامدار ایرانی بود که در مبارزه‌ ملت ایران برای تحقق مشروطیت با استفاده از ترانه‌های سیاسی و اجتماعی خود نقش مهمی را در آگاهی و بیداری افکار عمومی ایفا کرد.

جشنواره جایزه ملی عارف با همکاری دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران، خانه موسیقی ایران، استانداری و شهرداری و سازمان برنامه و بودجه استان قزوین برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید