تحلیل فنی خودروی فرمول یک ردبول RB16B


فرمول یک ایران – فصل 2021 دیگر باید فصلی متفاوت برای ردبول باشد. این بار دیگر ردبول نمی خواهد صرفا یک تهدید تو خالی بوده و فقط با کسب چند پیروزی و پول پوزیشن، فصل را در رده دوم یا سوم به اتمام برساند. در فصل 2021، دستور کار اصلی آدرین نیویی و تیم مهندسی او این است که از همان اولین مسابقه با بزرگترین رقیبشان یعنی مرسدس مبارزه کرده و تا آخرین...

فرمول یک ایران – فصل 2021 دیگر باید فصلی متفاوت برای ردبول باشد. این بار دیگر ردبول نمی خواهد صرفا یک تهدید تو خالی بوده و فقط با کسب چند پیروزی و پول پوزیشن، فصل را در رده دوم یا سوم به اتمام برساند.

در فصل 2021، دستور کار اصلی آدرین نیویی و تیم مهندسی او این است که از همان اولین مسابقه با بزرگترین رقیبشان یعنی مرسدس مبارزه کرده و تا آخرین مسابقه هم پا پس نکشند. پس برای رسیدن به این هدف مهم خودروی جدید تیم ردبول یعنی RB16B باید یک ماشین همه کاره باشد یعنی در هر پیستی چه سرعتی چه سرعت پایین، بیشترین پتانسیلش را به نمایش بگذارد.

ردبول از فصل 2014 در آرزوی کسب پنجمین قهرمانی خود در فرمول یک است و از آن زمان تاکنون فرمول یک تحت سلطه مرسدس است. انتظارات از ردبول در فصل 2021 خیلی بالاست و همچنین فشار های وارده به اون ها هم بسیار زیاده. نه فقط به خاطر رقابت برای قهرمانی بلکه به خاطر وجود پسر سریع ردبولیا یعنی مکس ورشتپن.

مکس تا فصل 2023 با تیم ردبول قرارداد دارد اما داشتن این قرارداد به معنای این نیست که مکس هم برنامه هایی برای خودش ندارد و ممکن است در صورت عدم موفقیت ردبول در تحویل یک ماشین رقابتی به مکس، این راننده در آینده تصمیم های دیگری بگیرد. ترکیب ردبول در این فصل پس از مدت ها دوباره به یک ترکیب ایده آل و قدرتمند بازگشته و ردبول در صورت داشتن یک خودروی رقابتی، به کمک مکس ورشتپن و سرجیو پرز راننده جدیدشان، می توانند به راحتی برای مرسدس و لوییس همیلتون مشکل ایجاد کنند.

با یک نگاه سطحی به رندرینگ های منتشر شده از جانب تیم ردبول، خودروی جدید همان خودروی فصل قبل به نظر میرسد که البته این مورد هم ناشی از عدم تغییر قوانین طراحی خودرو ها برای فصل 2021 است. اما نگاه دقیق تر ما به جزئیات، وجود پسوند B در انتهای اسم RB16 را متذکر می شود، چرا که ردبول اصلاحاتی را در خودروی فصل پیش خود انجام داده است که در ادامه به آن ها می پردازیم:

قسمت جلویی خودرو

*قسمت بال جلو و دماغه

تحلیل فنی خودروی فرمول یک ردبول RB16Bتحلیل فنی خودروی فرمول یک ردبول RB16B

ناحیه دماغه و بال جلوی RB16B

با مشاهده خودروی جدید ردبول از نمای جلو، تغییراتی در قسمت دماغه بال را می توانیم شاهد باشیم. مطابق با تغییرات جدید، ناحیه زیر دماغه پوزه ای شکل در طراحی جدید بزرگ تر شده و قادر است تا هوای بیشتری را از این ناحیه عبور دهد. همچنین کانال بالای قسمت دماغه که در طراحی قبلی دارای دو کانال بود، حالا به یک کانال بزرگ تر کاهش پیدا کرده است.

از تغییرات دیگر در این بخش می شود به طراحی ورق موسوم به Cape زیر بال (فلش آبی) اشاره کرد که موقعیت قرار گیری اون در طراحی جدید تغییر داده شده و کمی عقب تر رفته است. همچنین برای ساخت گردابه های قوی تر، این ورق گسترده تر و بزرگ تر طراحی شده است. روزنه طراحی شده روی این ورق در فصل گذشته که در میان تمام تیم ها تک و منحصر به فرد بود و موجب هدایت بخشی از هوا به زیر خودرو می شد، در طراحی جدید نیز وجود دارد (فلش قرمز).

راجع به Cape زیر بال در مقاله زیر می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید. این ورق در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است:

بیشتر بخوانید؛ بررسی فنی بروز رسانی های فراری در گرندپری روسیه 2020

با مشاهده بال جلو نیز می توانیم ببینیم که فلسفه طراحی بال همچنان بدون تغییر باقی مونده و این بالِ جدید، یادآور طراحی ردبول در مسابقه ترکیه فصل 2020 می باشد. فلسفه بال جدید تعامل بیشتری را بین دو فلسفه In-Washing و Out-Washing ایجاد می کند که البته طراحی آن بیشتر به Out-Washing که موجب هدایت هوا به قسمت های بیرونی تایر های جلو می شود، دارد. این فلسفه دقیقا مخالف با طراحی تیم فراری و هم جهت با طراحی مرسدس است که در طی دو فصل اخیر تیم های مطرحی همانند مک لارن ،رنو (آلپین فعلی) و ریسینگ پوینت (استون مارتین فعلی) به این شیوه طراحی رو آوردند. علاوه بر عدم تغییر فلسفه طراحی بال جلو، در قسمت اندپلیت بال و ورق جانبی آن هم تفاوت خاصی با طراحی قبلی دیده نمی شود و حتی قوس انتهایی اندپلیت هم بدون تغییر باقی مانده است.

*سیستم تعلیق جلو

تحلیل فنی خودروی فرمول یک ردبول RB16Bتحلیل فنی خودروی فرمول یک ردبول RB16B

مقایسه RB16 و RB16B از ناحیه روبرو

برای خنک سازی موثر تر دیسک های جلو، RB16B به داکت های ترمز جدیدی مجهز شده است. مطابق با تصاویر رندر شده تیم ردبول، مشاهده می کنیم که داکت های جدید از طراحی باریک تری به نسبت قبلی برخوردار هستند و همچنین مدخل های ورودی زیرین داکت نیز از 3 عدد به 2 کاهش پیدا کرده است. داکت های جدید مقاومت کمتری در برابر عبور هوا از این ناحیه دارند و موثر تر از داکت های قبلی می توانند عمل خنک سازی دیسک ها را انجام دهند. ردبول برای طراحی این بخش، از راه حلی مشابه با طرح مرسدس و رنو الگو گرفته است.

سیستم تعلیق جلو در مقایسه با سال گذشته تغییر خاصی نکرده چرا که تیم ها به دلیل فریز شدن برخی از قطعات، مجاز به تغییرات اساسی در بسیاری از بخش های خودروی امسالشان نیستند و برای اعمال این تغییرات در بخش هایی از خودرو نظیر سیستم تعلیق باید از 2 توکنی که در اختیار دارند استفاده کنند.

ردبول برای تعلیق جلو از توکن های خودش استفاده نکرده و این یعنی آن ها همچنان از سیستم مولتی لینک یعنی نقاط اتصال جداگانه جناق ها به بدنه و چرخ، در حال استفاده هستند.

قسمت میانی خودرو

*بارج بورد و کف

تحلیل فنی خودروی فرمول یک ردبول RB16Bتحلیل فنی خودروی فرمول یک ردبول RB16B

نمای جانبی RB16B

بارج بورد و ناحیه کف خودرو، جزو قسمت هایی هستند که در طول فصل همواره با اعمال بروز رسانی های مختلف تغییر داده می شوند و نمی شود انتظار این را داشت که ردبول در تست ها یا مسابقات با همین ترکیب حاضر شود.

در هر صورت بارج بورد جدید معرفی شده در ردبول RB16B تغییراتی رو به نسبت آخرین مسابقه فصل 2020 یعنی گرندپری ابوظبی دیده است. از این تغییرات می شود به پره های نوک تیز بالای بالچه های بومرنگی در قسمت بارج بورد اشاره کرد که زاویه قرار گیری اون ها به نحوی است که موجب هدایت هوا به نواحی کناری خودرو می شود. همچنین منحرف کننده ها یا دیفلِکتور های قسمت جلویی سایدپاد هم از دیگر تغییرات در این بخش می باشد(فلش های زرد).

طبق مقررات جدید فصل 2021، هندسه انتهای کف خودرو از حالت مستطیلی شکل با برشی به حالت اُریب تغییر پیدا کرده و همینطور تیم ها دیگر حق استفاده از هیچ گونه شکاف یا شیاری روی کف خودرو را ندارند. ردبول در طراحی جدید، برای غلبه بر این محدودیت، تعداد پره های گردابه ساز روی کف را از 4 عدد به 5 افزایش داده (خطوط سفید) و همچنین وجود ورق اضافی در جلوی تایر های عقب نیز برای کاهش هوای کثیف ناشی از تایر ها قرار داده شده است (فلش های سبز).

قسمت انتهایی خودرو

*بال و سیستم تعلیق عقب

تحلیل فنی خودروی فرمول یک ردبول RB16Bتحلیل فنی خودروی فرمول یک ردبول RB16B

قسمت عقبی RB16B

با یک نگاه سطحی به قسمت انتهایی خودرو از تصاویر رندر شده می توانیم ببینیم که پایه نگهدارنده بال عقب در طراحی جدید به جای دو ستون دارای یک ستون است(فلش سبز). طراحی یک ستونه مقاومت کمتری را در برابر عبور جریان هوا دارد و همچنین درگ تولیدی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

نکته قابل توجه که که از روی تصاویر نمی توان تشخیص داد، نحوه طراحی ویست گیت های مربوط به سیستم توربو است که از نظر ها پنهون مانده است. بسیاری گمان می کنند که ردبول عمدا این بخش از خودرو را مخفی نگه داشته یا اینکه شاید قرار است شاهد نوآوری دیگری از جانب آندرین نیویی باشیم. برای فهمیدنش باید تا روز تست ها صبر کنیم.

از تغییرات جالب دیگر در قسمت انتهایی خودرو که با نگاهی سطحی نمی توان متوجه آن شد، فشرده شدن بیشتر ناحیه سایدپاد در نتیجه به کار بردن گیربکس جدید است. به نظر می رسد که آدرین نیویی تصمیم گرفته تا به منظور اهداف آیرودینامیکی، دو توکن در اختیار تیم را برای اصلاح سیستم گیربکس صرف کند. این تصمیم به منظور فشرده سازی بیشتر بدنه در قسمت سایدپاد و انتهایی خودرو گرفته شده است.

در مقایسه با RB16، می توانیم تغییرات را به خصوص در قسمتی که گیربکس قرار دارد مشاهده کنیم. اگر دقیق تر به بدنه نگاه کنیم، دقیقا در قسمت هایی که کلمات Bull قرمز و Honda Hybrid نوشته شده میتوانیم به کار بردن گیربکس جدید در ماشین را متوجه شویم که بیشتر از قبل موجب فشرده سازی بدنه خودرو شده است. به کار بردن این گیربکس جدید موجب ایجاد فضای بیشتری در زیر ناحیه کوکاکولایی شده که در نتیجه هدایت بهتر و بیشتر جریان هوا به سمت ناحیه دیفیوزر از آثار آن است.

علاوه بر این، نکته دیگری که ممکن است از نظر ها پنهان بماند، تغییر در ساختار سیستم تعلیق عقب است که در طراحی جدید، محل قرارگیری جناق پایینی به شکل کلی تغییر کرده و در طراحی جدید ،پایه موسوم به Pull rod (فلش آبی) از روی پایه جناق پایین سیستم تعلیق عبور کرده که دقیقا مخالف با طرح خودروی قبلی است. هدف از این تغییر کاملا آیرودینامیکی است و با ایجاد کانال کوچکی (که اندازه آن در ظراحی جدید بزرگ تر شده) برای عبور هوا در این ناحیه، به نحوی می تواند اثری مشابه با دیفیوزر دوبل (تقریبا مشابه با دیفیوزر دوبل خودروی Brawn GP در فصل 2009 که استفاده از این سیستم برای فصول 2010 به بعد ممنوع اعلام شد) داشته باشد. مشابه با چنین طرحی را فصل گذشته روی خودروی W11 مرسدس داشتیم.

*پاوریونیت جدید:

در انتها میرسیم به قلب تپنده خودروی ردبول یعنی پاوریونیت شرکت هوندا.

هوندا که در پایان این فصل قرار است از فرمول یک خارج شود، تصمیم گرفت که تمام پیشرفت های فنی که در ابتدا قرار بود در فصل 2022 از آن ها استفاده کند، وارد فصل 2021 کند.

پاوریونیت جدید هوندا با هدف برابری قدرت با پاوریونیت قدرتمند مرسدس ساخته شده و طبق آخرین تست های هوندا که در اوایل زمستان انجام شده، پاوریونیت جدید نسبت به نسخه فصل 2020، از 15 تا 20 اسب بخار قدرت بیشتری برخوردار است.

علاوه بر این ها نکته مهم دیگر این است که آدرین نیویی برای خودروی جدید همچنان از فلسفه طراحی زاویه رِیک بالا استفاده کرده که البته تشخیص این که این زاویه افزایش یا کاهش پیدا کرده از روی تصاویر کمی دشوار است. اما با توجه به تغییرات ایجاد شده در قوانین خصوصا قوانین آیرودینامیکی، باید دید که آیا ردبول می تواند به طلسم چندین ساله قهرمان نشدن خودش در فرمول یک پایان داده و بالاخره به اولین تیمی تبدیل شود که ترمز قهرمانی های متوالی مرسدس رو می کشد. برای فهمیدنش باید تا شروع فصل صبر کنیم.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت