کانون بیماری‌های دامی در استان مرکزی 64 درصد کاهش یافت


کانون بیماری‌های دامی در استان مرکزی 64 درصد کاهش یافت

اراک - ایرنا - رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: کانون بیماری‌های واگیر دامی شامل آبله، تب برفکی، هاری، طاعون نشخوارکنندگان کوچک( ppr)، لمپی اسکین، سل و بروسلوز در این استان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 64 درصد کاهش یافت.

دکتر« سعید رحیمی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۲۸۲ مورد کانون بیماری‌های واگیر دام سال گذشته در سطح استان مرکزی مشاهده شد که این تعداد این کانون‌ها در سال جاری به ۱۰۰ مورد کاهش یافته‌است.

وی از واکسیناسیون بیش از چهار میلیون و ۹۰۰ هزار راس دام در سال جاری در استان مرکزی خبر داد و اظهار داشت: این دام‌ها در راستای مقابله با شیوع احتمالی بیماری‌های دامی و مشترک از جمله تب برفکی، آنتروتوکسمی، آگالاکسی، لمپی اسکین، آبله، قانقاریا و طاعون نشخوارکنندگان کوچک( ppr ) ایمن سازی شدند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۲ هزار و ۳۳۹ قلاده سگ و ۲۶۷ هزار و ۱۱۳ راس دام علیه بیماری تب مالت در راستای مقابله با انتقال بیماری از دام به انسان امسال ایمن سازی شدند.

رحیمی افزود: آزمایش بروسلوز در راستای پیشگیری از سرایت بیماری تب مالت به جمعیت انسانی، از ۲۰ هزار و ۴۵ راس گاو و ۶۵۲ راس گوسفند انجام و در پی آن ۲۹ راس گاو و ۵۶ راس گوسفند مبتلا به این بیماری شناسایی و از چرخه تولید حذف شد.

وی ادامه داد: ۲۸۶ هزار و ۲۸۷ راس از این دام‌ها نیز برای مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام علیه بیماری سیاه زخم مایه کوبی شدند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۳۶ هزار و ۵۲۶ مورد آزمایش سل برای مقابله با انتقال این بیماری به انسان در دامداری‌های استان انجام شد که تعداد این آزمایش‌ها، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافت و ۱۳ راس دام مبتلا به بیماری سل شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

وی خاطرنشان کرد: یک‌هزار و ۹۲ مورد آزمایش مشمشه نیز امسال در مزرعه‌های نگهداری اسب و حیوان‌های تک سمی استان مرکزی انجام شد که مورد مثبتی از این بیماری یافت نشد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدور برگه‌های تقلبی توسط آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی تکذیب شد