آرد‌های یارانه‌ای که سر از آزادپزی‌ها در می‌آورد


آرد‌های یارانه‌ای که سر از آزادپزی‌ها در می‌آورد

در پی شکایت‌های مردمی از افزایش غیرقانونی قیمت نان در برخی نانوایی‌ها به اتفاق گشت مشترک تعزیرات حکومتی در چندین نانوایی در غرب تهران حضور یافتیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مقصد نخست ما یک نانوایی سنگکی بود که در تابلویی بزرگ قیمت‌های متنوع نان را از ساده تا کنجدی و سبزی‌ها و زعفرانی از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۷ هزار قیمت زده بود.
شماره رسیدگی به شکایات مربوط به اتحادیه را نیز در ذیل این تابلو نصب کرده بود.
آقای گوهری بازرس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران این قیمت گذاری را غیرقانونی خواند و گفت: ما به عنوان اتحادیه این قیمت‌ها را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنیم و عملکرد برخی از این نانوایی‌ها باعث شده است که نانوایان منصف هم زیرسوال بروند.

با حضور قاضی تعزیرات تابلوی نصب شده در این نانوایی به پایین کشیده و قیمت جدید نصب شد و در تماس تلفنی آقای مهدی عسگری معاون اجرایی گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی تهران با آقای اسماعیل تمن (به فتح ت و م) مدیر بازرسی آرد و نان اداره کل غله استان تهران مقرر شد سهمیه آرد این نانوایی فعلا قطع شود.
آقای عبدالصمد شریعتی قاضی تعزیرات که مارا در این گشت مشترک همراهی می‌کرد، ضمن گلایه از عملکرد ضعیف مسئولان و کارشناسان نظارتی درباره جریمه این واحد صنفی گفت: این واحد صنفی علاوه بر این که سهمیه آردش فعلا قطع شده است، ۵ میلیون تومان برای نوبت اول جریمه شد که در صورت تکرار جرایم شدیدتری اعمال خواهد شد.
در ادامه این گشت مشترک تعزیراتی در یک مجتمع نانوایی که هم نان لواش و هم بربری می‌پخت، حاضر شدیم و در تولید هر دو نان علاوه بر گرانفروشی، کم فروشی هم داشت.
نکته قابل توجه در این نانوایی که ادعا می‌کردند آزادپز هستند کیسه‌های آرد یارانه‌ای بود که سر از این نانوایی درآورده بود.
از متصدی نانوایی وقتی جویا شدیم که این آرد‌ها را از کجا تهیه کرده است ادعا کرد از کامیون داران این آرد‌ها را خریداری کرده است.
قیمت هر کیسه آرد یارانه‌ای ۳۶ هزار تومان است که این نانوا ادعا می‌کرد هر کیسه را ۱۴۰ هزار تومان خریده است.
معاون گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی تهران با بیان این که این نانوایی حق ندارد، آرد یارانه‌ای بگیرد، اما نان را به قیمت آزاد به دست مردم بدهد.
در این باره تماسی تلفنی با آقای اسماعیل تمن مدیر بازرسی آرد و نان اداره کل غله استان تهران برقرار کردیم که در پاسخ به سوال ما مبنی بر این که چرا این آرد‌های یارانه‌ای در نانوایی‌های آزادپز مشاهده می‌شود؟ گفت: برخی نانوایی‌های دولتی ساعات پخت را رعایت نمی‌کنند و آرد سهمیه‌ای خود را آزاد می‌فروشند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این که پس چرا سهمیه این نانوایی‌ها کم یا قطع نمی‌شود؟ گفت: مدت هاست در حال کم کردن سهمیه برخی نانوایی‌های دولتی هستیم و ماهانه در سطح استان تهران هزار تا ۲ هزار تن صرفه جویی آرد می‌کنیم.
آقای تمن افزود: ظاهرا برای برخی از نانوایی‌های دولتی به صرفه‌تر است که به جای پختن نان، آرد سهمیه‌ای خود را به چند برابر قیمت بفروشند و ما از مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت و مسئولان اتحادیه‌ها تقاضای نظارت بیشتر داریم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این که چرا به نانوایی‌های بدون جواز سهمیه آرد داده می‌شود؟ گفت: برخی از اتحادیه‌های مربوطه به ما نامه نگاری می‌کنند که جواز برخی از نانوایی‌ها در دست اقدام است و ما مهلت چند ماهه می‌دهیم تا بتوانند آرد را از سامانه دریافت کنند و برخی از نانوایی‌های غیر مجاز هم از بازار آزاد آردشان را تامین می‌کنند.
در یک نانوایی سنگک دیگر حاضر شدیم، که گرانفروشی داشت و نان کنجدی با قیمت بالا ارائه می‌کرد، در حالی که وقتی نان را مشاهده کردیم به گفته معاون اجرایی گشت‌های مشترک تعزیرات تهران در حد ۵ گرم کنجد روی آن پاشیده شده بود و به تعبیر او کنجد‌ها قابل شمارش بود.
آقای گوهری بازرسی اتحادیه سنگک که از افزایش نیافتن قیمت نان در سال‌های اخیر انتقاد داشت، گفت: قیمت‌هایی که چند سال پیش تصویب شده است اکنون قابل اجرا شدن نیست چرا که قیمت مایه خمیر، کارگر و بسیاری از هزینه‌های نانوایی‌ها افزایش پیدا کرده است.
در ادامه این گشت مشترک تعزیراتی در یک نانوایی بربری و یک نانوایی سنگک حاضر شدیم که علاوه بر رعایت بهداشت کامل و رعایت همه شیوه نامه‌های بهداشتی در ایام شیوع بیماری کرونا، قیمت‌های مصوب را رعایت کرده بودند و حتی نانوایی بربری که چندین لوح سپاس هم دریافت کرده بود وزن چانه نان را بیش از حد مصوب در نظر گرفته بود.
آقای عبدالصمد شریعتی قاضی تعزیرات از متصدیان این دو نانوایی قدردانی کرد و گفت: ما در کنار اصناف منصف هستیم و از آن‌ها حمایت می‌کنیم.
براساس قانون همه نانوایی‌ها موظف اند قیمت مصوب نان را در معرض دید همه مشتریان قرار دهند.
کلام آخر این که اگر چه که باید با نانوایان متخلف برخورد شود، اما از آن جایی که به جهت حال مردم چند سالی است قیمت نان افزایش پیدا نکرده است با توجه به افزایش هزینه صنف نانوایان حتما باید از این صنف حمایت جدی تری بگیرد تا مجبور به تخلف نشوند.

مهد نقوی
خبرنگار تحریریه اجتماعی خبرگزاری صدا و سیما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی